Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het kindcentrum staat Kindgericht onderwijs centraal.
Kindgericht onderwijs is flexibel en geeft ruimte voor onderwijs op maat, passend bij de onderwijsbehoefte van uw kind. Wij zijn een kindcentrum voor 2 -13 jaar waar verschillende mogelijkheden zijn voor kinderen om te groeien, te ontwikkelen, samen te spelen en te leren. Er ontstaat een doorgaande lijn in de ontwikkeling van uw kind. Hierbij werken we samen, als dat nodig is, met externen.We werken in groepen/units.
- Peutergroep.
- Unit 1 zijn de groepen 1 t/m 3.
- Unit 2 zijn de groepen 4 t/m 8.De kinderen krijgen instructie op de hoofdvakken van een leerkracht. Tijdens de instructiemomenten zijn de groepen in kleinere groepjes bijeen zodat de kinderen de aandacht krijgen die zij nodig hebben.
De units bestaan uit verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar. Zij zijn weer onderverdeeld in niveaugroepen. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren wordt voor kinderen interessanter en uitdagender.Werken in units biedt voordelen zoals:
- Groepen kunnen flexibel worden ingedeeld. Hierbij houden we rekening met de verschillen tussen leerlingen.
- Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen. Op deze manier leren ze van elkaar.
- Binnen elke unit zijn verschillende leerkrachten/leraarondersteuner/onderwijsassistenten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten, hebben overleg over de kinderen en bereiden samen lessen voor.
- Elke basisgroep in een unit heeft een vaste leerkracht als aanspreekpunt.
Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt gegeven aan de hand van thema's en de methode 'Schatkist'.
In deze thema's komen alle ontwikkelingsgebieden en leerlijnen van/voor het kind aan bod.
Groep 3 sluit ook aan bij de aangeboden thema's.De peutergroep werkt vanuit dezelfde thema's. Op deze manier ontstaat er een doorgaande lijn in ontwikkeling.
Schoolondersteuningsprofiel
Binnen ons kindcentrum kunnen we kinderen extra ondersteunen op verschillende leergebieden alsook op gedrag.
Wij staan open voor verschillende mogelijkheden en toepassingen in het begeleiden van kinderen. Wij hebben o.a. ervaring met leerlingen die een aantal dagdelen bij ons zijn en daarnaast speciaal onderwijs volgen.
Met elkaar, kind, ouders en allerlei professionals wordt samengewerkt om het kind optimaal te begeleiden en verder te helpen in de ontwikkeling.Ouders zijn bij ons betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Er zijn aan het begin van het schooljaar gesprekken met het kind, ouders en leerkracht om te weten wat een kind graag doet, wat het wil leren maar ook wat het eigenlijk niet zo leuk vindt of soms erg moeilijk. Door dit van elkaar te weten kunnen we goed inspelen op de onderwijsbehoefte van elk kind.
Tijdens de rapportgesprekken en de adviesgesprekken voor groep 8 zijn de ouders/verzorgers en het kind aanwezig. Met elkaar spreken we de vorderingen door.
Leerkrachten maken groepsoverzichten om de onderwijsbehoefte van elk kind in beeld te brengen. Hiervoor worden toetsen geanalyseerd en vervolgstappen gezet. Dit alles wordt besproken met de IB-er in groepsbesprekingen. Gepersonaliseerd leren en eigenaarschap neemt hier een steeds grotere plaats in.
Waar nodig ondersteunen leerkrachten elkaar bij hulpvragen van kinderen of vragen hulp van experts in of buiten het kindcentrum.Met de kinderen voeren we kindgesprekken. Hier bespreken we hoe het gaat. Dit beschrijven we in een kindplan. Op deze wijze willen we het eigenaarschap van het kind vergroten.
Schoolbreed worden ook alle resultaten van de groepen geanalyseerd. Met elkaar bekijken we wat onze kinderen nodig hebben om hen verder te laten ontwikkelen en wat we eventueel moeten aanpassen.
Verwijsindex
De Lithora scholen zijn aangesloten bij de Verwijsindex. De Verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals een signaal afgeven dat ze betrokken zijn bij kinderen en jongeren tot 23 jaar. Dankzij de Verwijsindex blijft iedereen in beeld en kunnen de professionals onderling afstemmen om u en uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.Hoe werkt het?
Voordat de professionals contact met elkaar opnemen, is er toestemming nodig van de cliënt en/of de ouders om inhoudelijke informatie uit te mogen wisselen. Mondelinge toestemming is hierbij voldoende, bijvoorbeeld in een telefoongesprek. Samen wordt er overlegd welke informatie er wordt uitgewisseld en met welk doel dat gebeurt.De verwijsindex is alleen toegankelijk voor professionals die toestemming hebben gekregen om met dit systeem te werken. De gegevens van uw kind zijn enkel zichtbaar voor de betrokken professionals. U kunt bezwaar maken tegen de registratie of vragen om inzage, een kopie of correctie van uw gegevens.
Wanneer er twee signalen vanuit verschillende organisaties in de Verwijsindex binnenkomen, ontstaat er in het systeem een ‘match’. De betrokken professionals ontvangen dan automatisch een e-mail waarin staat dat ook een andere professional ondersteuning biedt. Zo kunnen zij contact met elkaar opnemen voor verdere afstemming. Uiteraard speelt u hierin een rol!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij verzorgen kindgericht onderwijs in ons kindcentrum. Dit houdt in dat we goed bekijken en overleggen over de aandacht en zorg die elk kind nodig heeft. Als leerkrachten ondersteunen we elkaar hierin.
Heel soms lukt het ons niet om de juiste zorg te kunnen verlenen en zoeken we, samen met ouders/verzorgers, naar een passende oplossing.Binnen ons team en de andere medewerkers van Lithora wordt expertise steeds uitgebreider. We zijn hiermee volop in ontwikkeling.
Er wordt in de peutergroep met een erkend VVE programma gewerkt en is er aandacht op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling’. Gerichte aandacht voor taalontwikkeling is hierbij met name van belang. Na de peutergroep stromen de meeste kinderen door in het kindcentrum en volgt er een 'warme' overdracht.
De peutergroep werkt samen met de groepen 1 en 2. Thema's en activiteiten zijn op elkaar afgestemd.
Elke week komen de peuters, op een vast moment, in de klas bij groep 1/2. Vaak nemen de peuters ook deel aan de verschillende activiteiten in het kindcentrum.