Kindcentrum De Morgenster

Vloedstraat 15 4321 AM Kerkwerve

  • Buitelessen worden bij ons regelmatig gegeven, voor verschillende vakken.
  • Samen spelen in hoeken
  • Om soep te koken moeten we kunnen rekenen.
  • Taarten bakken met zand.
  • Lekker bewegen

Het team

Toelichting van de school

In ons kindcentrum werkt een enthousiast, professioneel en ervaren team van leerkrachten, intern begeleider, directeur, onderwijsassistenten, leraarondersteuner en pedagogisch medewerkers. We zetten ons in voor het kind, om hen steeds verder te begeleiden in de algehele ontwikkeling.

Ook zijn er allerlei studenten van verschillende opleidingen die hun stage bij ons in het kindcentrum lopen. Wij geven studenten begeleiding en ondersteuning tijdens de stageperiode. Studenten brengen ook altijd nieuwe ontwikkelingen mee. Dit waarderen we zeer en staan hiervoor open.
Wij werken samen en leren van elkaar.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een medewerker, om welke reden dan ook, afwezig is, dan zal de directie er alles aan doen om vervanging te regelen. 
Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn dan zullen we ons tot het uiterste inspannen om de kinderen toch binnen het kindcentrum op te vangen.

Bij afwezigheid van medewerkers die al van te voren bekend zijn worden ouders/verzorgers geïnformeerd via de nieuwsbrief en/of de parro app.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het kindcentrum staat Kindgericht onderwijs centraal.
Kindgericht onderwijs is flexibel en geeft ruimte voor onderwijs op maat, passend bij de onderwijsbehoefte van uw kind. Wij zijn een kindcentrum voor 2 -13 jaar waar verschillende mogelijkheden zijn voor kinderen om te groeien, te ontwikkelen, samen te spelen en te leren. Er ontstaat een doorgaande lijn in de ontwikkeling van uw kind. Hierbij werken we samen, als dat nodig is, met externen.

We werken in groepen/units.
- Peutergroep.
- Unit 1 zijn de groepen 1 t/m 3.
- Unit 2 zijn de groepen 4 t/m 8.

De kinderen krijgen instructie op de hoofdvakken van een leerkracht. Tijdens de instructiemomenten zijn de groepen in kleinere groepjes bijeen zodat de kinderen de aandacht krijgen die zij nodig hebben.
De units bestaan uit verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar. Zij zijn weer onderverdeeld in niveaugroepen. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren wordt voor kinderen interessanter en uitdagender.

Werken in units biedt voordelen zoals:
- Groepen kunnen flexibel worden ingedeeld. Hierbij houden we rekening met de verschillen tussen leerlingen.
- Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen. Op deze manier leren ze van elkaar.
- Binnen elke unit zijn verschillende leerkrachten/leraarondersteuner/onderwijsassistenten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van  elkaars kwaliteiten, hebben overleg over de kinderen en bereiden samen lessen voor. 
- Elke basisgroep in een unit heeft een vaste leerkracht als aanspreekpunt.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt gegeven aan de hand van thema's en de methode 'Schatkist'.
In deze thema's komen alle ontwikkelingsgebieden en leerlijnen van/voor het kind aan bod.
Groep 3 sluit ook aan bij de aangeboden thema's.

De peutergroep werkt vanuit dezelfde thema's. Op deze manier ontstaat er een doorgaande lijn in ontwikkeling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

                        Schoolondersteuningsprofiel              

Binnen ons kindcentrum kunnen we kinderen extra ondersteunen op verschillende leergebieden alsook op gedrag.

Wij staan open voor verschillende mogelijkheden en toepassingen in het begeleiden van kinderen. Wij hebben o.a. ervaring met leerlingen die een aantal dagdelen bij ons zijn en daarnaast speciaal onderwijs volgen.
Met elkaar, kind, ouders  en allerlei professionals wordt samengewerkt om het kind optimaal te begeleiden en verder te helpen in de ontwikkeling.

Ouders zijn bij ons betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Er zijn aan het begin van het schooljaar gesprekken met het kind, ouders en leerkracht om te weten wat een kind graag doet, wat het wil leren maar ook wat het eigenlijk niet zo leuk vindt of soms erg moeilijk. Door dit van elkaar te weten kunnen we goed inspelen op de onderwijsbehoefte van elk kind.

Tijdens de rapportgesprekken en de adviesgesprekken voor groep 8 zijn de ouders/verzorgers en het kind aanwezig. Met elkaar spreken we de vorderingen door.

Leerkrachten maken groepsoverzichten om de onderwijsbehoefte van elk kind in beeld te brengen. Hiervoor worden toetsen geanalyseerd en vervolgstappen gezet. Dit alles wordt besproken met de IB-er in groepsbesprekingen. Gepersonaliseerd leren en eigenaarschap neemt hier een steeds grotere plaats in.
Waar nodig ondersteunen leerkrachten elkaar bij hulpvragen van kinderen of vragen hulp van experts in of buiten het kindcentrum.

Met de kinderen voeren we kindgesprekken. Hier bespreken we hoe het gaat. Dit beschrijven we in een kindplan. Op deze wijze willen we het eigenaarschap van het kind vergroten.

Schoolbreed worden ook alle resultaten van de groepen geanalyseerd. Met elkaar bekijken we wat onze kinderen nodig hebben om hen verder te laten ontwikkelen en wat we eventueel moeten aanpassen. 

Verwijsindex
De Lithora scholen zijn aangesloten bij de Verwijsindex. De Verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals een signaal afgeven dat ze betrokken zijn bij kinderen en jongeren tot 23 jaar. Dankzij de Verwijsindex blijft iedereen in beeld en kunnen de professionals onderling afstemmen om u en uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Hoe werkt het?
Voordat de professionals contact met elkaar opnemen, is er toestemming nodig van de cliënt en/of de ouders om inhoudelijke informatie uit te mogen wisselen. Mondelinge toestemming is hierbij voldoende, bijvoorbeeld in een telefoongesprek. Samen wordt er overlegd welke informatie er wordt uitgewisseld en met welk doel dat gebeurt.

De verwijsindex is alleen toegankelijk voor professionals die toestemming hebben gekregen om met dit systeem te werken. De gegevens van uw kind zijn enkel zichtbaar voor de betrokken professionals. U kunt bezwaar maken tegen de registratie of vragen om inzage, een kopie of correctie van uw gegevens.

Wanneer er twee signalen vanuit verschillende organisaties in de Verwijsindex binnenkomen, ontstaat er in het systeem een ‘match’. De betrokken professionals ontvangen dan automatisch een e-mail waarin staat dat ook een andere professional ondersteuning biedt. Zo kunnen zij contact met elkaar opnemen voor verdere afstemming. Uiteraard speelt u hierin een rol!

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij verzorgen kindgericht onderwijs in ons kindcentrum. Dit houdt in dat we goed bekijken en overleggen over de aandacht en zorg die elk kind nodig heeft. Als leerkrachten ondersteunen we elkaar hierin.
Heel soms lukt het ons niet om de juiste zorg te kunnen verlenen en zoeken we, samen met ouders/verzorgers, naar een passende oplossing.

Binnen ons team en de andere medewerkers van Lithora wordt expertise steeds uitgebreider. We zijn hiermee volop in ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er wordt in de peutergroep met een erkend VVE programma gewerkt en is er aandacht op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling’. Gerichte aandacht voor taalontwikkeling is hierbij met name van belang. Na de peutergroep stromen de meeste kinderen door in het kindcentrum en volgt er een 'warme' overdracht.
De peutergroep werkt samen met de groepen 1 en 2. Thema's en activiteiten zijn op elkaar afgestemd.
Elke week komen de peuters, op een vast moment, in de klas bij groep 1/2. Vaak nemen de peuters ook deel aan de verschillende activiteiten in het kindcentrum.

Terug naar boven