Kindcentrum De Morgenster

Vloedstraat 15 4321 AM Kerkwerve

  • Buitelessen worden bij ons regelmatig gegeven, voor verschillende vakken.
  • Samen spelen in hoeken
  • Om soep te koken moeten we kunnen rekenen.
  • Taarten bakken met zand.
  • Lekker bewegen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen in groep 8 maken de IEP doorstroomtoets, voorheen genoemd de IEP eindtoets. In het schooljaar 2019-2020 is er bij de leerlingen van groep 8 geen IEP Eindtoets afgenomen vanwege de toen heersende pandemie Covid-19.

In 2020-2021 en 2021-2022 is de IEP Eindtoets door groep 8 gemaakt. De kinderen hebben een score behaald die voldeed aan onze streefdoelen en verwachtingen.

Ook in 2022-2023 heeft groep 8 weer de IEP Eindtoets gemaakt. Zij hebben met elkaar een goede gemiddelde score behaald van 82,5. Dit ligt ruim boven het landelijke gemiddelde van 79,5.

In het afgelopen schooljaar heeft groep 8 de IEP doorstroomtoets gemaakt. Een goede score is behaald van 80,2. De landelijke score ligt op 78,6.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons kindecentrum analyseren wij, na de midden en eindtoetsen, alle toetsresultaten en observaties. Vooral de resultaten van de afgenomen IEP toetsen. Vooraf stellen wij hiervoor streefdoelen op die we met de groep willen behalen. Onze streefdoelen liggen hoog. Ze zijn boven het landelijk gemiddelde.
We kijken per kind naar de behaalde resultaten want we vinden kindgericht onderwijs heel belangrijk. Hiervoor stemmen we de leerstof af op de onderwijsbehoefte van uw kind. Uw kind behaalt op een toets een vaardigheidsscore en met deze score kunnen we de ontwikkeling van uw kind volgen. We houden daarbij in de gaten of uw kind, op het eigen niveau vooruit is gegaan. Dit alles beschrijven wij in een groepsoverzicht. Dit groepsoverzicht wordt per half jaar bijgesteld n.a.v. de toetsen. Hierdoor kunnen we niveaus clusteren en daar gepaste instructie op geven. Gericht op de onderwijsbehoefte van uw kind.  

Onderwijs waarin kinderen zelf eigenaar zijn van de doelen die ze willen behalen en hoe ze dit willen bereiken. Werken vanuit leerlijnen bij rekenen, taal en spelling die aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind.
De medewerker ondersteunt de leerlingen hierin, geeft gerichte instructie, geeft feedback en maakt kinderen bewust van het doel waarom ze iets leren.

Ook de ontwikkeling van de peuters brengen we in beeld. Op deze manier heeft uw kind in zijn/haar ontwikkeling een doorgaande lijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen in groep 8 krijgen een advies over het niveau van het Voortgezet Onderwijs (VO). Altijd spannend maar ook leuk om te gaan bekijken wat je na de basisschool kan gaan doen.

Ons advies baseren we op de algehele ontwikkeling van uw kind, over de afgelopen jaren op de basisschool. Daarbij gebruiken we resultaten van observaties, methode toetsen en IEP toetsen.

Hiervoor doorlopen we met de leerlingen en de ouders een aantal stappen:
- oktober - ontvangen alle ouders van groep 8 een folder met de benodigde informatie
- november - nemen we school IEP toetsen af bij groep 8
- december/januari - is er gelegenheid om VO scholen te bezoeken
- januari - leerlingen en ouders ontvangen van de school het voorlopige schooladvies
- februari - afname van de doorstroomtoets
- half maart de uitslag van de doorstroomtoets
- eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies
- laatste week van maart kunnen leerlingen worden aangemeld op de VO scholen.

We wensen u en uw kind veel succes in de zoektocht en de voorbereiding naar een passende voortgezet onderwijsschool.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons kindcentrum geven we lessen volgens de Kanjertrainingen. Onze leerkrachten zijn hierin bevoegd voor het geven van de lessen.
De kanjerlessen stimuleren en bevorderen de sociale- en emotionele ontwikkeling.
Ook is er vanuit de Kanjertraining aandacht voor burgerschap.
Vanuit de denkwijze van de kanjertraining hebben wij ook een anti-pestprotocol opgesteld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Rust en wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 16 mei 2019 heeft de inspecteur van het onderwijs onze school bezocht.

Een gehele dag heeft hij meegedaan en meegekeken in de school. Groepsbezoeken zijn afgelegd en gesprekken met leerkrachten, directie, ouders en kinderen hebben een beeld gegeven van de school.

De inspecteur is zeer tevreden over de school.


Terug naar boven