OBS De Verhalentuin

Prins Bernhardstraat 5 6037 RW Kelpen-Oler

Schoolfoto van OBS De Verhalentuin

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 De resultaten zijn in lijn met de verwachtingen betreffende deze leerlingen door de gehele basisschoolcarrière.

NB Resultaten tot en met schooljaar 2021-2022 zijn behaald onder het vorige bestuur. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kwaliteitszorg en (voortdurende) –verbetering staan hoog in het vaandel op OBS De Verhalentuin.

Naast het volgen van de leerlingen middels o.a. methodegebonden toetsen gedurende het gehele schooljaar is het tussentijds analyseren van de medio- en eindtoetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld en de observatiegegevens uit 'KIJK' van groot belang om - daar waar nodig - tijdig te kunnen bijsturen en (verbeter-)acties uit te kunnen zetten. Dat gebeurt op drie niveaus (directie-, team en individueel leerkracht-niveau) waardoor er sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. 

Directie

Directeur én kwaliteitscoördinator kijken nauwgezet naar alle opbrengsten. Trends op school- en groepsniveau worden bekeken en schoolbrede verbeteracties worden uitgezet indien nodig.   

Team

Het team van leerkrachten kijkt samen met de directeur en kwaliteitscoördinator op teamniveau naar de (tussen- en eind-)opbrengsten op school- en groepsniveau en zijn in staat zelf analyses te maken en acties uit te zetten op groeps- en/of individueel leerling-niveau. 

Individuele leerkracht  

De leerkracht analyseert de resultaten per vakgebied voor zijn/haar groep en volgt de vaardigheidsgroei van het individuele kind nauwgezet. De resultaten worden met elk kind besproken en samen wordt bepaald welke doelen telkens centraal staan.  

Leerling  

Eigenaarschap staat hoog in het vaandel op school. Dit betekent dat ook het kind zijn/haar (tussen-)toetsen analyseert. "Wat heb ik goed gedaan?" en "Waar moet ik een volgende keer extra goed opletten?". Het stimuleert de betrokkenheid, verantwoordelijkheid en motivatie. Op OBS De Verhalentuin worden daarom ook de periodegesprekken met ouders én kind gevoerd. De recente (medio- en eind-)toetsen en observatiegegevens centraal staan en de leerkracht kijkt mét de leerling naar de resultaten en met name zijn/haar eigen vaardigheidsgroei. Uiteraard worden aspecten als inzet en werkhouding niet vergeten. Afspraken en doelen worden genoteerd en eveneens met ouders besproken. Deze doelen worden na het volgend toetsmoment (en analyse) geëvalueerd en worden er nieuwe doelen opgesteld voor een volgende periode.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basisschool De Verhalentuin wordt de ontwikkeling van leerlingen in beeld gebracht m.b.v. de rapportklapper. Vanaf groep 6 wordt hieraan de OPP-trap (OPP staat voor ontwikkelingsperspectief) toegevoegd. In de OPP-trap worden de leerresultaten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem weergegeven in relatie tot de leerwegen van het voortgezet onderwijs. De OPP-trap wordt tweemaal per leerjaar aangevuld en besproken. Op deze manier krijgen leerling en ouders al tijdig een idee van het verwacht uitstroomniveau op basis van de niet-methodegebonden toetsen.

De resultaten op deze niet-methodegebonden toetsen zijn een van de onderdelen waarop het schooladvies dat groep 8 leerlingen in januari krijgen gebaseerd is. Op OBS De Verhalentuin wordt gewerkt met een adviescommissie die het schooladvies voor een leerling bepaalt. De adviescommissie bestaat uit de leerkracht(en) van groep 8, de leerkracht(en) van groep 7, de kwaliteitscoördinator en directeur van de school. Samen bestuderen zij alle relevante informatie over een leerling die verkregen is gedurende zijn/haar gehele schoolloopbaan. Denk hierbij o.a. toets- en testresultaten t/m groep 8, observatiegegevens, informatie over persoonlijkheidskenmerken en organisatorische en studievaardigheden. Dit alles om te komen tot het meest passende schooladvies naar mening van de adviescommissie. Dit schooladvies wordt in januari met leerling en ouders besproken. 

Vervolgens nemen alle leerlingen in februari deel aan de landelijke doorstroomtoets. Uit deze toets komt halverwege maart een tweede (onafhankelijk) advies m.b.t. de meest passende leerweg in het voortgezet onderwijs. Als een leerling een hoger toetsadvies krijgt dan het schooladvies dat reeds is gegeven, wordt het schooladvies naar boven aangepast. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan besloten worden het advies niet te verhogen. Dit moet zorgvuldig gemotiveerd worden. Uiteraard vindt dit alles dan in afstemming met de betreffende leerling en ouders plaats. 

Als het onafhankelijke advies van de doorstroomtoets lager uitvalt dan het reeds gegeven schooladvies, blijft het schooladvies gelijk.

Nadat de definitieve schooladviezen zijn vastgesteld melden leerlingen zich eind maart met dit definitieve schooladvies aan op het voortgezet onderwijs.   

       

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed pedagogisch klimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Mensen (zeker kinderen) zijn in veel opzichten op elkaar aangewezen. De reacties van anderen op hun doen en laten bepalen in grote mate het zelfvertrouwen en het beeld dat ze van zichzelf hebben. Met het oog op een gezonde geestelijke en sociale ontwikkeling is het belangrijk dat leerlingen op school goed leren omgaan met anderen. Daarbij moeten kinderen leren: - voor zichzelf op te komen, - rekening te houden met anderen, - zich in te leven in anderen en - problemen te voorkomen of uit de weg te gaan. In schoolsituaties komen kinderen gedurende de hele dag met elkaar in aanraking. Dit resulteert ook wel eens in conflicten. Er wordt kinderen geleerd (middels voordoen-samendoen-nadoen) deze conflicten zoveel mogelijk zelf op te lossen. Er worden centrale schoolregels gehanteerd zodat veiligheid en een optimaal leerwerkklimaat gewaarborgd wordt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven