OBS De Verhalentuin

Prins Bernhardstraat 5 6037 RW Kelpen-Oler

Schoolfoto van OBS De Verhalentuin

Het team

Toelichting van de school

De leerlingen zijn in schooljaar 2023-2024 verdeeld over heterogene groepen, te weten: groep 1–2, groep 3-4-5, groep 6-7-8. In de onderbouw zijn er op 3 dagen twee leerkrachten aanwezig. In de midden- en bovenbouw wordt ten tijden van de basisvakken het onderwijs verzorgd door 3 leerkrachten die ondersteund worden door 2 onderwijsassistenten. 

De verdeling ziet er als volgt uit:

Groep 1/2

Ine Peters leerkracht (ma t/m vrij) en Ilona Wetzels leerkracht (ma-di-do)

Groep 3/4/5

Wilja Karidi (ma-di och-do) en Fenne Deckers (di mi-woe-vrij)

Groep 6/7/8

Danielle Reiniers leerkracht (ma-di) en Annelies Joris (woe-do-vrij)

Als basis werken de leerkrachten in de hierboven genoemde groepen, maar - al naar gelang de situatie dat vraagt - zijn ze ook inzetbaar in de andere groepen.

Ondersteuning in midden- en bovenbouw

Fenne Deckers leerkracht (ma-di och-do)

Danielle Reiniers leerkracht (woe) 

Pien Janssen onderwijsassistente (ma-woe-do och-vrij och) en Laura Janssen onderwijsassistente (ma och-do och)

Laura Janssen verzorgt tevens de voorschoolse en naschoolse opvang (ma-do) en het peuteraanbod (woe-vrij) van Hoera.

Kwaliteitscoördinator 

Het lesgevende team wordt ondersteund door kwaliteitscoördinator Majon Teeuwen (ma-woe-do-vrij). Zij is o.a. verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op OBS De Verhalentuin.

Directeur

Directeur Uschi Wagemans (ma-di-do-vrij) geeft leiding en sturing aan het onderwijs en de organisatie van de school. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school streeft ernaar afwezige leerkrachten te laten vervangen a.d.h.v. de volgende procedure:

  • Een leerkracht die in deeltijd werkt wordt gevraagd meer dagen te werken.
  • Door verschuiving van werkzaamheden wordt geprobeerd een interne oplossing te vinden. Een onderwijsassistente kan daarin ook een taak krijgen.
  • Het naar huis sturen van leerlingen wegens gebrek aan vervanging, wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit gebeurt alleen als alle mogelijkheden, met hulp van alle medewerkers, uitgeput zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school


Onze school biedt de kinderen ruimte in een uitdagende leeromgeving. Dit gebeurt vooral thematisch.

In groep 1 staat ‘spelend leren’ centraal. Er wordt veel tijd besteed aan o.a. sociaal- emotionele, creatieve/expressieve en motorische ontwikkeling, zelfstandigheid, maar vooral ook aan taalverwerving. In de loop van groep 2 ontstaat een natuurlijke belangstelling voor alles wat met leren lezen te maken heeft. De oefeningen in het onderscheiden, herkennen, onthouden en combineren van informatie zijn belangrijk voor een goede start van het lees-, taal- en rekenonderwijs. Voor de overgang van groep 2 naar groep 3 kijken we of de leerling in zijn persoonlijke ontwikkeling hieraan toe is. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat de vaardigheden om te kunnen gaan lezen, schrijven en rekenen, eigen gemaakt zijn.

De visie op de ontwikkeling van het jonge kind is recentelijk herijkt en om het onderwijs in de onderbouw te versterken is het volgsysteem  ‘KIJK!’ ingezet. Kijk! is een instrument voor het in kaart brengen van de ontwikkeling van jonge kinderen en het ontwerpen van een daarop afgestemd ontwikkelingsgericht activiteitenaanbod.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen zijn verdeeld in twee basisgroepen. Een basisgroep bestaat uit leerlingen van drie jaargroepen. Leerkrachten verzorgen het onderwijs aan de groepen waarbij afhankelijk van de activiteiten onderwijsgroepen gevormd worden. Leerkrachten worden daarbij ondersteund door de onderwijsassistenten. Wanneer leerlingen meer tijd nodig hebben, wordt voor hen meer uitleg verzorgd. Daarnaast worden leerlingen die zelf vooruit kunnen bij hun activiteiten begeleid. Dat geldt ook voor leerlingen die meer verdiept/verbreed aanbod aan kunnen.  

We gaan ervan uit dat onze leerlingen in acht leerjaren de basisschool kunnen doorlopen. Voor de meeste leerlingen is dit geen probleem. Wanneer de aangeboden leerstof nog te moeilijk blijkt, of wanneer een leerling nog niet aan de volgende groep toe is, wordt in overleg met de ouders bekeken op welke manier we het kind passend onderwijs kunnen aanbieden. Soms is dan een langer verblijf in een groep aan te raden. De beslissing over al dan niet doorstromen naar een volgende groep wordt te allen tijde in overleg met ouders genomen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het schoolondersteuningsprofiel wordt in schooljaar 2023-2024 geactualiseerd. Het huidige schoolondersteuningsprofiel is nog opgesteld onder het vorige bestuur. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterprogramma

De school werkt nauw samen met 'Hoera kindercentra' .  Gedurende 2 ochtenden per week wordt er van 8.30-12.30 uur in het schoolgebouw een gestructureerd peuterprogramma aangeboden. Op speelse wijze worden de peuters gestimuleerd en begeleid in hun algemene ontwikkeling. Zo is er aandacht voor de zelfredzaamheid, spelgedrag, motoriek, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de spraak-/taal ontwikkeling. Er worden materialen en activiteiten aangeboden die passen bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind. Om de overgang naar groep 1 zo soepel mogelijk verlopen wordt er met de peuters af en toe een bezoekje gebracht aan of een activiteit ondernomen met de kleuters en hun leerkracht(en).

Terug naar boven