Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze school biedt de kinderen ruimte in een uitdagende leeromgeving. Dit gebeurt vooral thematisch.
In groep 1 staat ‘spelend leren’ centraal. Er wordt veel tijd besteed aan o.a. sociaal- emotionele, creatieve/expressieve en motorische ontwikkeling, zelfstandigheid, maar vooral ook aan taalverwerving. In de loop van groep 2 ontstaat een natuurlijke belangstelling voor alles wat met leren lezen te maken heeft. De oefeningen in het onderscheiden, herkennen, onthouden en combineren van informatie zijn belangrijk voor een goede start van het lees-, taal- en rekenonderwijs. Voor de overgang van groep 2 naar groep 3 kijken we of de leerling in zijn persoonlijke ontwikkeling hieraan toe is. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat de vaardigheden om te kunnen gaan lezen, schrijven en rekenen, eigen gemaakt zijn.
De visie op de ontwikkeling van het jonge kind is recentelijk herijkt en om het onderwijs in de onderbouw te versterken is het volgsysteem ‘KIJK!’ ingezet. Kijk! is een instrument voor het in kaart brengen van de ontwikkeling van jonge kinderen en het ontwerpen van een daarop afgestemd ontwikkelingsgericht activiteitenaanbod.
De leerlingen zijn verdeeld in twee basisgroepen. Een basisgroep bestaat uit leerlingen van drie jaargroepen. Leerkrachten verzorgen het onderwijs aan de groepen waarbij afhankelijk van de activiteiten onderwijsgroepen gevormd worden. Leerkrachten worden daarbij ondersteund door de onderwijsassistenten. Wanneer leerlingen meer tijd nodig hebben, wordt voor hen meer uitleg verzorgd. Daarnaast worden leerlingen die zelf vooruit kunnen bij hun activiteiten begeleid. Dat geldt ook voor leerlingen die meer verdiept/verbreed aanbod aan kunnen.
We gaan ervan uit dat onze leerlingen in acht leerjaren de basisschool kunnen doorlopen. Voor de meeste leerlingen is dit geen probleem. Wanneer de aangeboden leerstof nog te moeilijk blijkt, of wanneer een leerling nog niet aan de volgende groep toe is, wordt in overleg met de ouders bekeken op welke manier we het kind passend onderwijs kunnen aanbieden. Soms is dan een langer verblijf in een groep aan te raden. De beslissing over al dan niet doorstromen naar een volgende groep wordt te allen tijde in overleg met ouders genomen.
Het schoolondersteuningsprofiel wordt in schooljaar 2023-2024 geactualiseerd. Het huidige schoolondersteuningsprofiel is nog opgesteld onder het vorige bestuur.
Peuterprogramma
De school werkt nauw samen met 'Hoera kindercentra' . Gedurende 2 ochtenden per week wordt er van 8.30-12.30 uur in het schoolgebouw een gestructureerd peuterprogramma aangeboden. Op speelse wijze worden de peuters gestimuleerd en begeleid in hun algemene ontwikkeling. Zo is er aandacht voor de zelfredzaamheid, spelgedrag, motoriek, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de spraak-/taal ontwikkeling. Er worden materialen en activiteiten aangeboden die passen bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind. Om de overgang naar groep 1 zo soepel mogelijk verlopen wordt er met de peuters af en toe een bezoekje gebracht aan of een activiteit ondernomen met de kleuters en hun leerkracht(en).