Meerjarenbeleid
Het meerjarenplan vormt het variabele deel bij het schoolplan. Het meerjarenplan kent meerdere doelen: het geeft de concrete ambities en doelen van de school weer voor de middellange termijn, waar mogelijk al geduid naar het jaar (jaren) van uitvoering en het biedt schooleider en team een werkkader voor de uitvoering. Een kader dat niet voor vier jaar vast is, maar vooral jaarlijks wordt herijkt en bijgesteld op basis van de resultaten en ontwikkelingen in de maatschappelijke omgeving van de school. De tweedeling geeft ruimte aan een variabel en flexibel schoolplan dat zich mee ontwikkelt met ontwikkeling in en om de eigen school.
Dit meerjarenplan is gebaseerd op de volgende uitgangspunten en werkwijze:
- Gestructureerd op basis van het Onderzoekskader 2017, met enkele aanvullingen.
- Gericht op de essentie van de ambitie/doel maar ook op borging en verduurzaming. Als meer detail gewenst is denk dan aan het expliciteren van het waarneembaar gedrag dat past bij de verandering (leerling, leerkracht etc.);
- Gaat uit van jaarlijkse herijking, bij voorkeur op basis van de teamdialoog. Jaarlijks herijking en bijstelling door bijvoorbeeld een schoolconferentie aan het einde van het schooljaar. Hiermee worden geplande veranderingen geen gebeurtenis maar een proces. Verder wordt de zorg voor onderwijskwaliteit en onderwijsontwikkeling een samenhangend cyclisch proces.
Kwaliteitszorg is een belangrijk speerpunt in de school. De doelen die wij op school stellen worden in een uitgebreid jaarplan beschreven en gemonitord. Dit gebeurt door kwaliteitsgesprekken met het bestuur van Talent Primair, intern overleg tussen leerkrachten, RT/intern begeleider en directie. Door items een vaste plaats te geven in vergaderingen en overleggen zorgen we dat de doelen bewaakt en geborgd worden in de school. Er is een gerichte PDCA-cyclus die op alle lagen in de organisatie wordt ingezet.
Jaarplancyclus
Systematische evaluatie van beoogde beleidsresultaten en de kwaliteit van onderwijs en leren. De schoolleider stelt jaarlijks een evaluatieplan op (als onderdeel van het actieplan) voor evaluatie van de beleidsdoelen. Evaluatie van de leerresultaten zijn een vast onderdeel van dit plan. De evaluatie van de beleidsresultaten die m.b.v. het jaarlijkse actieplan worden nagestreefd gebeurt aan de hand van de volgende instrumenten (afhankelijk van de aard van het na te streven resultaat):
- Klassenbezoeken om na te gaan in hoeverre beleidsvoornemens en schooldoelstellingen worden gerealiseerd. Daarnaast vinden klassenbezoeken plaats in het kader van het geven van feedback op het onderwijsgedrag;
- Gesprekkencyclus;
- Interviews met ouders, leerlingen en leden van het bevoegd gezag;
- Evaluaties (bijvoorbeeld d.m.v. korte vragenlijstjes) van oudercontacten en ouderavonden;
- Toetsinstrumenten om leerresultaten vast te stellen.
Inhoud, houding, verhouding; actie op alle lagen
Onze kwaliteitszorg baseren we op het coherentieraamwerk van Michael Fullan (2016) en het toekomstbewust leiderschapsmodel van Alma Harris(2017). In het model van Fullan is een onderverdeling gemaakt in focus op richting, cultiveren van samenwerking, slim verantwoorden en verdiepend leren. Door systematisch na te gaan of de gewenste effecten en resultaten gehaald worden, wordt het mogelijk het beleid waar nodig bij te sturen. In die zin maken we gebruik gemaakt van de plan-do-check-act cyclus. Daarbij zijn we systematisch bezig met onze opdracht, die wij vertaald hebben in een leerlingprofiel in vier aspecten, en houden wij bewust(werk)vergaderingen en inspiratiesessies gericht op onze kwaliteit, omgeving en systeem. Het diepgaand vanen met elkaar leren staat centraal; bij leerlingen en bij onszelf. De schoolleider is verantwoordelijk voor de uitvoering van het hierna beschreven kwaliteitszorgsysteem. De werkzaamheden zijn onder andere:
- het systematisch doorlopen van de kwaliteitscyclus bij de activiteiten m.b.t kwaliteitszorg;
- het vastleggen van taken en het bewaken van de samenhang;
- het vastleggen en bewaken van teamafspraken;
- het creëren van draagvlak;
- het bevorderen van professionele kennis en vaardigheden bij de leerkrachten;
- het organiseren van een op kwaliteitsverbetering gerichte samenwerking (waaronder het systematisch geven van feedback).
Voor de leerkrachten geldt, dat zij betrokken zijn bij en zich medeverantwoordelijk weten voor de kwaliteit van het onderwijs op de school als geheel. Wij hebben de opvatting dat ontwikkelend onderwijs slechts mogelijk is, als er sprake is van een professionele cultuur. De leerkrachten worden gestuurd en ondersteund vanuit de visie van Montessorimanagement. Kenmerkend daarvoor zijn: autonomie, ontwikkelend vakmanschap, betrokkenheid, verantwoordelijkheid, niet alleen voor de eigen taak, maar voor het onderwijs op de school als totaliteit; bereidheid tot reflecteren op eigen handelen. Persoonlijk leiderschap is de maatstaf. Onze school maakt haar maatschappelijke taakwaar door goede contacten te onderhouden met voor ons onderwijs relevante collega-scholen, instanties, verenigingen en overige organisaties. Over de activiteiten die we in dit kader doen en de effecten die dat ons inziens oplevert, leggen we verantwoording af naar de betreffende instanties en ons bestuur en de ouders.
Bij de inrichting van onze kwaliteitszorg is het schoolplan het richtinggevend document bij de kwaliteitsverbetering. Daarnaast gebruiken we het jaarplan om de vinger aan de pols te houden en het schoolontwikkelingsplan bij te stellen. Beide documenten hangen nauw met elkaar samen en zijn een belangrijk hulpmiddel bij het systematisch doorlopen van de kwaliteitscyclus.