Katholieke Daltonschool De Zevensprong

Scherpencamp 2 3992 RD Houten

  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong

Het team

Toelichting van de school

Wij zijn een dynamisch team. Jong en oud leren van en met elkaar, alle leeftijdsfasen zijn vertegenwoordigd. Bij ons staat het kind op de eerste plaats. De Zevensprong is een opleidingsschool waar de studenten van de PABO worden meegenomen in alle facetten van het vak. Ook bieden we stageplekken aan onderwijsassistenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van leerkrachten doen we een beroep op de vervangingspool of de creatieve vervangingspool. Als er niemand beschikbaar is in de vervangingspool proberen we een collega te vinden die de groep kan overnemen. Als dit niet lukt, kijken we of we de kinderen kunnen verdelen over de bestaande groepen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Toelichting van de school

Het bestuur van Fectio wordt gevormd door één bestuurder-directeur, Inge Oelen. De bestuurder is eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de stichting, op het gebied van personeelsbeleid, kwaliteit van onderwijs en leerlingbegeleiding, ICT, huisvesting en financiën. Zij wordt geadviseerd door het team van directeuren van de 12 scholen. Op specifieke onderwerpen gebeurt dat door medewerkers van het bestuursbureau. Daarnaast informeert de bestuurder de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. De bestuurder bezoekt regelmatig de scholen om zodoende op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen Fectio. Eenmaal per jaar gaat zij op schoolbezoek en heeft een gesprek met het schoolteam. Wilt u contact opnemen met de bestuurder? Dat kan via telefoonnummer: 030-6381121. Of via mail: info@ksfectio.nl

Burgerschap

Als team vinden wij het heel belangrijk om de kinderen te leren wat de basiswaarden van onze samenleving zijn en hier respect voor te hebben. In onze visie staat dat kinderen zich bij ons op school ontwikkelen tot zelfredzame, verantwoordelijke en zelfstandige burgers. 

Kinderen oriënteren zich op henzelf en de wereld en hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en betekenis geven aan hun bestaan.  Met dit vakgebied willen we kinderen kennis, vaardigheden en houdingen (weten, kunnen, willen) bijbrengen om zich betrokken te voelen bij hun omgeving en de Nederlandse samenleving en hen in staat te stellen daaraan een bijdrage te leveren.  De inhouden zijn afgestemd op leeftijd en niveau.  Ouders en medewerkers vervullen een voorbeeldfunctie bij het in praktijk brengen van burgerschapsdoelen. We practice what we preach. 

Onze school is ook een leeromgeving waar kinderen en medewerkers van en met elkaar leren. Doordat kinderen samen met medewerkers en kinderen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen.  

Een van de kernwaarden van het Daltononderwijs is “samenwerking”, waarin wij de kinderen voorbereiden op hun rol in de maatschappij. Hierin is hun moreel kompas en het vormen en respecteren van normen en waarden erg belangrijk.  .  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Zevensprong vindt het belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zoveel mogelijk passend is bij hun eigen ontwikkeling. Zowel voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, als kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij een passend aanbod. Daarom werken wij op verschillende niveaus waarbij ook gebruik wordt gemaakt van verschillen en kwaliteiten die kinderen met zich meebrengen. Elke donderdag is er de Flexgroep; dat is onderwijs voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben én voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Wij faciliteren ruimte aan externe deskundigen om kinderen onder schooltijd te begeleiden. Leerlingen die met het aanbod op school onvoldoende tot ontwikkeling komen en dreigen te stagneren kunnen deelnemen aan de Verrijkingsklas.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen het leerpotentieel van al onze leerlingen versterken. Bij leerpotentieel gaat het niet langer en uitsluitend om de huidige prestatie van het kind. Het is een andere meer positieve kijk op de ontwikkeling van het kind. Het gaat hierbij om de maximale ontwikkeling die het kind onder ideale omstandigheden kan doormaken. Met behulp van: Formatief evalueren (werken vanuit doelen, kindgesprekken voeren, reflecteren, portfolio's, executieve vaardigheden) didactische (lesgeven volgens het EDI model, growth mindset) en pedagogische wendbaarheid. Teamleren is daarbij de veranderstrategie. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterscholen/peuterspeelzalen en kinderdagverblijven waar onze kinderen voor de basisschool hebben gezeten, zorgen voor een overdracht naar onze school. Wij ontvangen deze na toestemming van de ouders/verzorgers. De ervaringen van deze instanties, evenals de input van ouders, gebruiken wij om ons onderwijs al bij de start aan te kunnen laten sluiten op de ontwikkeling van de kinderen.

Onze kleutergroep werkt thematisch. Wij noemen dat 'groeibewust kleuteronderwijs' en baseren ons aanbod op de TULE/SLO-doelen en gebruiken methodes als bron. We werken ongeveer 6 weken aan een thema. In die periode worden liedjes, opzegversjes, prentenboeken, verteltafels, taal- en rekenactiviteiten, gymlessen en voorbereidend schrijflessen binnen dat thema aangeboden. De themahoek verandert mee. Kinderen nemen zelf spullen mee om de themahoek in te richten. Ook worden er vragen geformuleerd waar we de antwoorden op zoeken. Vaak sluiten we het thema af met een betekenisvol uitje. Hierbij hebben we regelmatig hulp nodig van ouders.

De dagindeling van de kleuters is zichtbaar door het gebruik van dagritmekaarten. Van het onderdeel dat voorbij is wordt de kaart omgedraaid. Elke dag is er tijd voor spelen en werken, tijd voor bewegen (binnen of buiten),  en tijd voor activiteiten in grote en kleine kringen. De kinderen leren plannen met het planbord. Jonge kleuters krijgen een paar werkjes per week om in te plannen, oudere kleuters hebben meer taken. De taken zijn afgestemd op het niveau van het kind. De kinderen krijgen instructie in niveaugroepen. De leerkracht plaatst dan een rode vlag op tafel, wat betekent dat je de leerkracht even niet kunt storen. Kleuters maken al snel kennis met instructie op aanvraag, dat houdt in dat ze zelf kiezen of ze een instructiemoment bijwonen of niet. Ook mogen ze bepaalde materialen zelf nakijken.

Elk kind in de groep heeft een maatje. Een maatje werkt samen met je, helpt je als je iets niet weet of kunt en met je maatje loop je samen in de rij. In de kleutergroep zetten we chefs in: een chef voor tijd, een chef voor geluid en een chef voor opruimen. De chefs rouleren. We gebruiken ook handelingswijzers; dat zijn mappen waarin met foto's wordt uitgelegd hoe veel voorkomende 'problemen' moeten worden opgelost (bv hoe ga ik naar de wc, hoe krijg ik de computer aan).

Twee keer per week is er inloop; ouders mogen met hun kind mee in de groep en maken samen een begintaak.

Terug naar boven