Katholieke Daltonschool De Zevensprong

Scherpencamp 2 3992 RD Houten

  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Katholieke Daltonschool De Zevensprong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De CITO Eindtoets is voor ons het sluitstuk in een uitgebreid adviseringstraject voor kinderen en hun ouders. Voor de advisering naar het vervolgonderwijs gebruiken we de toetsresultaten en vooral: het beeld dat wij van een kind gekregen hebben gedurende acht jaar onderwijs. Om de kwaliteit van onze school te beoordelen gebruiken we onder meer de halfjaarlijkse CITO-toetsen, maar ook onze eigen evaluaties en de uitkomsten van bijv. de ouderenquête.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari/februari worden vanaf groep 3 Cito-toetsen afgenomen. Tijdens de kleine (november en april) en grote (februari en juni) groepsbesprekingen, door de intern begeleider met de leerkrachten, worden leerresultaten geanalyseerd en het leerprogramma afgestemd op de onderwijsbehoeften van het individuele kind. Wij doen dat met Focus PO.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doordat we de kinderen acht jaar lang intensief volgen, kunnen we een goed schooladvies geven in groep 8. De uitstroomgegevens doen geen recht aan de verschillen tussen leerlingen. De leerlingpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. Een leerling die naar het VMBO gaat stemt ons net zo tevreden als een verwijzing van een leerling naar het VWO, mits dit past bij de ontwikkeling van de leerling. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school ziet het als haar taak om kinderen (mede) op te voeden tot verantwoordelijke en actieve burgers, die in een pluriforme samenleving een open en actieve houding aannemen ten aanzien van een diversiteit aan godsdiensten, etniciteit, culturen, opvattingen, leefwijzen en gewoonten. De leerlingen van de school groeien op in een omgeving waarin die diversiteit weinig zichtbaar is. In ons onderwijsaanbod zijn wij actief op zoek naar mogelijkheden om kinderen in aanraking te brengen met andere culturen en leefgewoontes. 

Wij vinden het van belang dat kinderen op een goede wijze met elkaar omgaan. Hiervoor hanteren wij de methode Kanjertraining. Het belangrijkste doel van de training is, dat kinderen positief over zichzelf en de ander leren denken.

Op school hanteren we de drie kapstokregels:

-         We zorgen goed voor onszelf.

-         We zorgen goed voor de ander.

-         We zorgen goed voor onze omgeving.  

Samengevat: Ga met een ander om zoals jij wil dat de ander met jou omgaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik zorg goed voor mezelf
  • Ik zorg goed voor de ander en
  • zorg goed voor mijn omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2022 kreeg de Zevensprong bezoek van de inspectie voor het onderwijs. De inspectie heeft door middel van gesprekken met leerlingen, teamleden, intern begeleider en directeur en door het bezoeken van instructielessen informatie op de volgende ‘standaarden’ opgehaald:aanbod / zicht op ontwikkeling / didactisch handelen / onderwijstijd / afsluiting / veiligheid / schoolklimaat / resultaten / sociaal-maatschappelijke competenties / visie, ambities en doelen / uitvoering en kwaliteitscultuur / evaluatie, verantwoording en dialoog. In 2021 kreeg De Zevensprong voor de standaard ‘zicht op ontwikkeling’ nog geen voldoende. De inspectie wilde dat De Zevensprong beter leerde analyseren en plannend vooruit zou kijken; daarbij moest uitgegaan worden van hoge verwachtingen van de leerlingen. De Zevensprong heeft hier een jaar lang keihard aan gewerkt door middel van de invoering van Focus PO. Het harde werken werd beloond. De Zevensprong heeft nu ook voor de pijler Zicht op ontwikkeling een voldoende gekregen. De inspecteurs waren enthousiast over het reflecterend vermogen van het team en de integratieve wijze waarop dit succes tot stand is gekomen.

Terug naar boven