Basisschool Aventurijn

Raaigras 101 -d 3994 MB Houten

  • Schoolfoto van Basisschool Aventurijn
  • Schoolfoto van Basisschool Aventurijn
  • Schoolfoto van Basisschool Aventurijn
  • Schoolfoto van Basisschool Aventurijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De meeste kinderen hebben de toets gemaakt passend bij het uitstroomadvies van de leerkracht.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het onderwijs dat wij geven is doelgericht. Op verschillende manieren houden wij bij of leerlingen de doelen hebben gehaald. Dat gaat op basis van kindgesprekken, methodegebonden toetsen, niet-methode gebonden toetsen (bijvoorbeeld Cito-toetsen) en observaties. Ook nemen wij in oktober vanaf dit schooljaar de NSCCT af vanaf groep 4. Deze toets meet de niet-schoolse vaardigheden van leerlingen, waardoor we op een andere manier informatie krijgen over het leerpotentieel van een kind.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

PO-VO procedure

Eind groep 7 krijgen de leerlingen op Aventurijn hun voorlopig advies. Met de leerling worden leerdoelen opgesteld waaraan de leerling de komende periode moet werken om dit voorlopige advies om te kunnen zetten in een definitief advies. Tijdens de startgesprekken in groep 8 wordt met de leerling, de ouders en de leerkracht besproken of de leerling nog op koers is naar het definitieve advies. In februari wordt in groep 8 het definitieve advies gegeven en krijgt iedere leerling een onderwijskundig rapport (OKR). Met ingang van 2023-2024 is de eindtoets verandert in een doorstroomtoets. Ouders en leerlingen van groep 8 krijgen tijdens de informatie-avond alle informatie.

Ook houden we onze adviezen bij: zijn onze leerlingen na drie jaar voortgezet onderwijs nog op hetzelfde niveau als het gegeven advies of zijn ze naar een ander niveau gegaan? Wanneer wij dit afzetten tegen landelijke gegevens zijn onze adviezen de afgelopen jaren passend bij onze leerlingen geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze school creëren wij een veilige school- en leeromgeving waar iedereen er toe doet en uniek kan, mag en durft te zijn. Dat staat in onze collectieve ambitie en wordt in het team als met de leerlingen regelmatig besproken en gedragen. Dat gaat via de KiVa-kringen, maar ook in de leerlingenraad en tijdens onze ontwikkelgesprekken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en welzijn
  • Motivatie en reflectie
  • Samenwerken en kritisch denken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste inspectiebezoek aan Aventurijn heeft de school de waardering 'Goed' gekregen. Wij zijn bijzonder trots op dit mooie resultaat. 

Wij werken continu aan verbetering van het onderwijs. Dit doen wij door systematisch onze resultaten en vaardigheden te analyseren en te bespreken. Al onze opbrengsten zijn op of boven landelijk niveau. De in het rapport aangegeven verbetermogelijkheden worden, waar mogelijk en wenselijk, opgepakt en doorontwikkeld.

Terug naar boven