Christelijke basisschool De Triangel Houten

Jukveld 2 3993 GA Houten

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets is door de 12 leerlingen van groep 8 in april 2023 gemaakt. 2 leerlingen zijn korter dan 4 jaar woonachtig in Nederland. De gemiddelde score was 532,8. De landelijke score was 534,9. Deze resultaten zijn naar verwachting en passend bij deze groep leerlingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Triangel vinden we het van groot belang te kijken naar de ontwikkeling van de leerling en hierop in te spelen met ons onderwijs. We ontwikkelen onze groepsplannen tot prettige documenten waar informatie instaat die noodzakelijk is voor ons onderwijs. 

In de onderbouw zie je dagelijks resultaat. De kunst is deze te signaleren, te observeren en met het onderwijs aan te sluiten bij de resultaten van de verschillende leerlingen. Een instrument dat wij gebruiken is Kijk. Dit is een observatiewijzer die aangeeft welke ontwikkeling een leerling maakt ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. De resultaten hiervan worden tweemaal per jaar besproken met de leerling en ouder(s). In de hogere groepen is het, naast signaleren en observeren, ook mogelijk de dagelijkse resultaten objectief te meten met toetsen. De kennisdoelen kunnen met toetsen eenvoudig worden afgevinkt. Over vaardigheidsdoelen daartegen wordt het gesprek aangegaan naar aanleiding van observaties en gedrag. Bij de instructie aan de leerlingen wordt het EDI model gehanteerd. EDI betekent Expliciet Direct Instructiemodel. Dit model gaat uit van doelgericht onderwijs in relatie tot effectieve instructie en het activeren van leerlingen.  

Het schooljaar verdelen we in vier periodes van ongeveer 10 weken. Jaarlijks voeren we viermaal, na elke lesperiode, een leerling- dan wel groepsbespreking met de intern begeleider en de leerkracht(en)

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Bij inschrijving van een leerling wordt een dossier in Parnassys, ons digitale leerlingvolgsysteem, aangelegd. De gegevens in dit dossier zijn vertrouwelijk. De (daartoe gerechtigde) ouders kunnen de gegevens, resultaten, gespreksverslagen en absentie van hun eigen kind inzien via het ouderportaal. Wanneer het noodzakelijk wordt geacht dat gegevens van leerlingen worden ingezien door anderen, dan zal hiervoor eerst toestemming moeten worden gevraagd bij de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van de Triangel worden verwezen naar al het mogelijke vervolgonderwijs. Wij vinden het van groot belang dat de leerlingen een plek vinden waar ze verder kunnen groeien en uitgedaagd worden. Dit kan zijn van het niveau van VMBO tot en met Gymnasium.

De 12 leerlingen van groep 8 in schooljaar 2022-2023 hebben deze schooladviezen gekregen: 

VMBO Basis/Kader 5 leerlingen. Dit is 43%

VMBO TL/HAVO 2 leerlingen. Dit is 17%

HAVO 1 leerling. Dit is 8%

HAVO/VWO 2 leerlingen. Dit is 17%

VWO 2 leerlingen. Dit is 17%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen boeken meer resultaten dan de opbrengsten die te meten zijn met toetsen. Wij willen kinderen de liefde voor God, zijn liefde voor ons en de liefde voor elkaar bijbrengen en voorleven. Wij onderwijzen ze in sociaal gedrag en omzien naar elkaar. Ook vieren we met de hele school  gezamenlijke weekopeningen, maandsluitingen en vieringen rondom feestdagen of thema's in de speelzaal, kerk of theater in Houten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde & Vertrouwen
  • Kwaliteit
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2022 heeft een audit plaatsgevonden door interne en externe auditers. Ter voorbereiding hebben zij alle beschikbare documenten van de school doorgenomen. Zij hebben de hele dag meegelopen in de school en gesproken met alle geledingen: ouders, leerlingen, directie en het team. In het rapport staat deze samenvatting:

Het auditteam wil haar waardering uiten voor wat de school in de afgelopen jaren totstand heeft gebracht. Hoewel de teamleden elkaar nog niet erg lang kennen is er een grote mate van gezamenlijkheid aanwezig. Er is nu rust en stabiliteit nodig om verder te kunnen bouwen.

De ouders waarderen de verbeterde communicatie vanuit de school, de aanpak inbouwen en de aansturing door de directeur. Er is een positieve basis aanwezig voor hetgeven van onderwijs. De leerkrachten zorgen voor een rustig werkklimaat en spreken positieve verwachtingen uit.

Op het didactisch handelen van de leerkrachten en het realiseren van goede doorgaande leerlijnen op het onderwijs van de basisvaardigheden is winst te boeken. Dit zal ook een gunstige doorwerking hebben op de resultaten.

De school heeft drie speerpunten geformuleerd. Ons advies is deze concreter te maken. De school kan dan tussentijds beter nagaan of ze op de goede weg is en achteraf beter bepalen of ze de doelen heeft behaald.

De leerlingen voelen zich veilig en weten zo nodig de weg naar de vertrouwenspersoon te vinden. 

Jaarlijks bezoeken de bestuurders van LEV-WN alle scholen. Ze kijken mee in de klas, spreken gedurende de dag met ouders, leerlingen, directie en het team.

Terug naar boven