Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Triangel werkt een team van enthousiaste en toegewijde leerkrachten en ondersteunende teamleden. We zijn betrokken op het leven van onze leerlingen en onderhouden nauw contact met de ouders en verzorgers. De ouders spelen een belangrijke rol in tal van (buiten)schoolse activiteiten die voor de leerlingen georganiseerd worden. De leerlingen krijgen heel bewust ook zelf verantwoordelijkheid bijvoorbeeld door mee te draaien in de leerlingenraad. Zo werken ouders, leerkrachten en leerlingen samen om van de basisschooltijd een goede, leerzame tijd te maken.
We richten de school in met een onderbouw, middenbouw en bovenbouw en de leerlingen werken in lokalen en in de gemeenschappelijke ruimten. De teamleden kennen alle leerlingen van de school en leerkrachten weten binnen hun bouw goed wat de leerlingen nodig hebben.
In de eerste twee jaren op school vinden we het van groot belang het kind te volgen in de ontwikkeling. Dit gaat namelijk vaak sprongsgewijs en het is goed om daar met het onderwijsaanbod op in te spelen. In de onderbouw wordt er daarom thematisch gewerkt en worden de opdrachten aangepast aan de educatieve behoefte van de individuele leerling, een paar leerlingen of van de hele groep.
Vanuit de overheid worden kerndoelen opgesteld waaraan ons basisonderwijs moet voldoen. Op schoolniveau bespreken we deze en vertalen we deze voor onze populatie leerlingen. De leerkracht die verantwoordelijk is voor een leerjaar kijkt nog specifieker naar de educatieve behoeftes van de groep of enkele leerlingen, en past daar het onderwijs op aan.
Uitgangspunt is dat er ruime aandacht is voor rekenen, taal en begrijpend lezen. Ook de brede ontwikkeling in wereldoriëntatie, burgerschap, bewegend leren, identiteit en de eigen ontwikkeling nemen een belangrijke plaats in in ons onderwijs.
Bijbelonderwijs en godsdienstige vorming
Onze levensbeschouwelijke identiteit ligt als basis onder het hele onderwijs. Iedere dag berginnen we in alle groepen met bijbelonderwijs. Er zijn drie bijbelvertellingen in de week, verder vinden er vormende klassengesprekken plaats. Alle groepen werken met de methode Levend Water. Er wordt gewerkt met weekthema's. Iedere week leren alle kinderen een lied van de week en vindt er een weekopening plaats. Iedere maand houden we een maandsluiting waarbij de ouders worden uitgenodigd.Nederlands
Technisch Lezen
Nadat in groep 1 en 2 spelenderwijs is kennisgemaakt met het lezen, wordt in groep 3 begonnen met het structureel leren lezen. We bieden de leerlingen de letters en woorden volgens de leerlijn aan.
Begrijpend Lezen
Nieuwsbegrip wordt gebruikt door groep 4-8. De leerlingen leren teksten te lezen en te begrijpen. Er wordt gericht gewerkt met vaste stappenplannen, zodat alle leestrategieën regelmatig worden geoefend met als doel dat de kinderen deze strategieën zelf kunnen toepassen in de teksten.Taal
Onze doelen voor taal zijn gebaseerd op de leerlijnen en tussendoelen opgesteld door het Expertisecentrum Nederland. Deze doelen maken wij concreet via Snappet. Naast het gebruik van Snappet krijgen de kinderen regelmatig les buiten de Snappet om. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een stelopdracht.
Spelling
Net als bij taal, krijgen de kinderen instructie van de leerkracht en maken ze de verwerking op Snappet. Daarnaast krijgen de kinderen vrijwel elke dag een 5-woorden dictee. Deze wordt nagekeken en nabesproken.
Vanaf de tweede helft van groep 6 wordt de werkwoordspelling structureel aangeboden.
Schrijven
In groep 1 en 2 leren de leerlingen hun motoriek ontwikkelen zodat zij in groep 3 in staat zijn om een potlood en pen kunnen hanteren op de juiste manier. Vanaf groep 3 gebruiken we hiervoor een schrijfmethode. Door het leren schrijven van een methodisch handschrift zijn de leerlingen in staat om goed leesbare en nette teksten te schrijven. Met deze methode wordt naast het oefenen van het methodisch schrift, ook aandacht besteed aan het creatief schrijven.
Engels
We geven Engels vanaf leerjaar 1. Wel zien we dat dit niet altijd even haalbaar is en kijken we kritisch naar hoe we ons onderwijstijd in de onderbouw willen indelen. Voor het vak Engels gebruiken we de methode Take it Easy.
Rekenen en wiskunde
De kleutergroepen werken aan de hand van thema's en leren volgens de leeriljn hierbij diverse rekenkundige begrippen kennen en hanteren. In groep 3 werken we met de methode Pluspunt en we onderzoeken of we vanaf 2024-2025 dit ook in groep 4 willen inzetten.Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met Snappet. De leerkracht geeft een instructie en de kinderen maken de verwerking op Snappet. We geven vijf uur in de week rekenen. Elke rekenles begint met een automatiseringsoefening. Vervolgens geeft de leerkracht een klassikale instructie waarbij de leerlingen actief mee doen op papier of een wisbord. De tablet wordt pas later in gezet.
Orientatie op jezelf en de wereld
De kerndoelen van de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur worden gegeven vanuit de methode Da Vinci. In het schooljaar 2024-2025 onderzoeken we in welke vorm we de zaakvakken willen geven op De Triangel.
Sociaal Emotionele ontwikkeling en Sociaal Emotioneel Leren
Door de hele school heen is er aandachgt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. We werken permanent aan een schoolklimaat waarin een kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen met zijn of haar sociale talenten. Naast de informele momenten besteden we wekelijks aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Aan het begin van het schooljaar gebruiken we hiervoor Goed van Start. Door het jaar heen gebruiken we de methode KWINK. Seksuele vorming en diversiteit
Vanuit kerndoel 34 - 39 houden we ons onder andere bezig met het gezond en veilig omgaan met jezelf, met anderen en met Gods schepping. We zetten hiervoor ook de methode Wonderlijk Gemaakt van Driestar Educatief in, welke past bij onze identiteit.
Burgerschap
De school is voor ons een plek waar met elkaar geleerd wordt voor het leven. Ze is een oefenplaats en leefgemeenschap voor leerlingen, ouders en personeel. Zoals alle onderwijs is ook burgerschapsvorming gericht op richting geven én vrijheid bieden. Burgerschapsvorming dient niet alleen om leerlingen te leren hoe ze zich horen te gedragen in de Nederlandse democratische samenleving. Burgerschapsvorming is er ook om hen toe te rusten, te enhousiasmeren en te ondersteunen om zelf hun keuzes en afwegingen te maken met het oog op een goed leven, met en voor anderen (persoonsvorming).
In ons burgerschapsonderwijs onderscheiden we drie domeinen:
- democratisch burgerschap
- sociaal burgerschap
- moreel burgerschap
Kunstzinnige oriëntatie
Naast het aanbieden en toepassen van verschillende technieken en materialen, is er ook aandacht voor het beschouwen van kunst en het reflecteren op eigen werk. De leerkrachten putten zelf uit diverse bronnen passende opdrachten bij de thema's. Hierbij vallen de vakken muziek, drama, tekenen en handvaardigheid onder.
ICT
Kinderen groeien op in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. In ons onderwijs willen we hen niet alleen de vaardigheden lern om hier technisch mee om te gaan, maar vooral om ICT zinvol in te kunnen zetten. Naast de tablets van Snappet hebben de leerlingen ook voldoende Chromebooks tot hun beschikking.
In groep 4-8 werken we met tablets Bewegingsonderwijs
De gymlessen worden gegeven door een vakleerkracht. De kinderen uit groep 1-2 krijgen les in het speellokaal, de overige groepen krijgen les in de nabijgelegen gymzaal.
Basisschool De Triangel is een kleinschalige basisschool, waar veel aandacht is voor individuele leerlingen. Op het gebied van leren en ontwikkeling heeft de school de zorgstructuur zo ingericht dat er extra hulp in de klas mogelijk is of, indien nodig, extra hulp buiten de groep. Tijdens onze overleggen komen specifieke leerproblemen aan bod. We laten ons hierin voorlichten door externen, maar ook door eigen collega’s met specifieke kennis.
Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag is er een schoolbreed aanbod, met mogelijkheden om kinderen die aparte aandacht nodig hebben extra te ondersteunen. Voor leerlingen met een medische hulpvraag bespreken we graag met de ouders de mogelijkheden die er zijn binnen de school. Meer informatie over de route van dyslexie en/of het aanvragen van een dyslexieverklaring kunt u opvragen bij de Intern Begeleider.
Samenwerkingsverband Profi Pendi
Wij werken samen met het samenwerkingsverband Profi Pendi. Zij hebben als doel een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen, binnen en tussen de deelnemende scholen, te realiseren en wel zo dat alle leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en dat leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen. Meer informatie is te lezen op www.profipendi.nl.
Onze opdracht is om alle leerlingen passend onderwijs te bieden. We zijn hierover meerdere keren per jaar in overleg met ouders en leerkrachten. Als er extra zorg nodig is wordt er een multidisciplinair overleg (MDO) georganiseerd waar externe relaties voor worden uitgenodigd. U kunt dan denken aan de consulent passend onderwijs van Profi Pendi, een logopedist, een gedragsspecialist etc. Bij een MDO zijn de leerkracht en intern begeleider vanuit De Triangel aanwezig, ouders en externen.
Passend onderwijs:
Elk kind is uniek geschapen en heeft eigen talenten en gaven. De Triangel wil leerlingen uitdagen om de eigen talenten en gaven te herkennen en biedt onderwijs op maat. Er zijn leerlingen die vallen onder de noemer meer- of hoogbegaafd. De Triangel biedt deze leerlingen een programma aan waarin compacten van de lesstof, verrijking, verdieping en leren leren een onderdeel vormen. We bieden uitdagende opdrachten aan onder de noemer van Delta-opdrachten in de midden- en bovenbouw. Bij leerlingen in de onderbouw is hoogbegaafdheid moeilijk vast te stellen omdat deze leerlingen, in tegenstelling tot de oudere leerlingen, sprongsgewijs leren. De school spreekt van een ontwikkelingsvoorsprong wanneer deze leerlingen: snel zijn van begrip, grote denk- en leerstappen maken, groot probleemoplossend vermogen hebben en komen met creatieve oplossingen, brede interesse, analytisch vermogen hebben, taalvaardig zijn en met taal kunnen spelen, geestelijk vroegrijp zijn, uitdagingen aangaan en doorzettingsvermogen tonen en behoefte hebben aan een hoge mate van autonomie.
Meer- en hoogbegaafdheid wordt vastgesteld door middel van het leerlingvolgsysteem, de observatie van de leerkracht en gesprekken met leerling en ouders. Er volgt geen officiële diagnose, tenzij er reden is om een diagnose onderzoek af te nemen bij een leerling. Voor het onderzoek gebruiken we regelmatig de expertise van externe instanties.
Tijdens het zelfstandig werken is er buitenom de instructie ruimte en tijd voor verlengde instructie of pre-teaching. Alle momenten van instructie zijn een onderdeel van het passend onderwijs op De Triangel, goed onderwijs voor elke leerling!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons Schoolondersteuningsprofiel staat beschreven dat het team van De Triangel haar best doet om voor alle leerlingen die aan onze zorgen toevertrouwd worden een veilige en goede school te zijn. We gaan het gesprek aan met leerlingen en ouders over de educatieve behoeften en maken dit mogelijk, soms met inzet van ambulante begeleiding.
De onderbouw
De leerkrachten van de onderbouw, leerjaar 1, 2 proberen zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de kinderen uit leerjaar 3 en 4. We proberen de kinderen te stimuleren om zelf dingen te ontdekken. We werken aan de hand van thema’s en proberen hierin aan te sluiten bij de beleving van het kind. Spel speelt hierin een belangrijke rol. De leerkrachten observeren en stimuleren de kinderen zodat ze zich steeds verder ontwikkelen. De observaties worden bijgehouden d.m.v. het Leerlingvolgsysteem Kijk. De leerkrachten zien aan de hand van deze signaleringslijst op welk gebied de kinderen extra stimulans nodig hebben.
In de onderbouw staat de motorische ontwikkeling centraal. De grove motoriek wordt gestimuleerd door gymactiviteiten en bewegingsspelen. Ook is er aandacht voor de fijne motoriek. Binnen de diverse thema's worden activiteiten aangeboden waarop leerlingen, naar gelang de onderwijsbehoeften, worden ingedeeld.
Het kan zijn dat een leerling in de onderbouw te maken krijgt met ‘ongelukjes’ wat betreft het zindelijk zijn. Een leerkracht zal de leerling helpen. Op het moment dat er sprake is van een structureel probleem, zullen ouders gevraagd worden om mee te helpen. Wij gaan ervan uit dat elk kind zindelijk is. Een leerkracht is verplicht om toezicht te houden in de groep en mag niet voor langere tijd de groep zonder toezicht alleen laten.
Leerlingenstop
De school behoudt zich het recht voor om een leerlingenstop te hanteren vanaf 45 leerlingen in de onderbouw. Belangrijk is dat de aanmelding minimaal een jaar voordat het kind 4 wordt gebeurt, zodat de school een juiste prognose kan maken i.v.m. het inzetten van extra groepsformatie.
Wendagen
Met de leerkracht van de onderbouw worden van te voren momenten om te wennen in de klas afgesproken. Deze wendagen vinden plaats maximaal 2 maanden voor de 4e verjaardag, voor maximaal 3 dagdelen. In de laatste vier weken voor de zomervakantie worden er geen wendagen gepland. Stroomt een kind in een hogere groep in de basisschool in dan worden er ook afspraken gemaakt over wennen of het starten op school.