Christelijke basisschool De Triangel Houten

Jukveld 2 3993 GA Houten

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Triangel Houten

Het team

Toelichting van de school

We organiseren ons onderwijs in een onderbouw met leerjaar 1,2 en 3, een middenbouw met leerjaar 4 en 5 en een bovenbouw voor leerjaar 6, 7  en 8.

In schooljaar 2023-2024 zijn er twee leerkrachten en leerkrachtondersteuner werkzaam in de onderbouw. Dit zijn bij de start 21 leerlingen, maar dit aantal groeit het komend jaar door instromende kleuters. In de middenbouw werken twee leerkrachten als duo met 21 leerlingen. Er is vier ochtenden een leerkrachtondersteuner aanwezig. In de bovenbouw weken vier leerkrachten samen, met een onderwijsassistent op 36 leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof of afwezigheid van een medewerker wordt er onderling een oplossing gezocht of een invaller ingezet. Gelukkig hebben we een ruime bezetting van teamleden op De Triangel, waardoor we bijna altijd intern een oplossing vinden voor een afwezig teamlid en haast nooit een groep vacant hebben in geval van ziekte of afwezigheid.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Triangel werkt een team van enthousiaste en toegewijde leerkrachten en ondersteunende teamleden. We zijn betrokken op het leven van onze leerlingen en onderhouden nauw contact met de ouders en verzorgers. De ouders spelen een belangrijke rol in tal van (buiten)schoolse activiteiten die voor de leerlingen georganiseerd worden. De leerlingen krijgen heel bewust ook zelf verantwoordelijkheid bijvoorbeeld door mee te draaien in de leerlingenraad. Zo werken ouders, leerkrachten en leerlingen samen om van de basisschooltijd een goede, leerzame tijd te maken.

We richten de school in met een onderbouw, middenbouw en bovenbouw en de leerlingen werken in lokalen en in de gemeenschappelijke ruimten. De teamleden kennen alle leerlingen van de school en leerkrachten weten binnen hun bouw goed wat de leerlingen nodig hebben.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee jaren op school vinden we het van groot belang het kind te volgen in de ontwikkeling. Dit gaat namelijk vaak sprongsgewijs en het is goed om daar met het onderwijsaanbod op in te spelen. In de onderbouw wordt er daarom thematisch gewerkt en worden de opdrachten aangepast aan de educatieve behoefte van de individuele leerling, een paar leerlingen of van de hele groep. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanuit de overheid worden kerndoelen opgesteld waaraan ons basisonderwijs moet voldoen. Op schoolniveau bespreken we deze en vertalen we deze voor onze populatie leerlingen. De leerkracht die verantwoordelijk is voor een leerjaar kijkt nog specifieker naar de educatieve behoeftes van de groep of enkele leerlingen, en past daar het onderwijs op aan.  

Uitgangspunt is dat er ruime aandacht is voor rekenen, taal en begrijpend lezen. Ook de brede ontwikkeling in wereldoriëntatie, burgerschap, bewegend leren, identiteit en de eigen ontwikkeling nemen een belangrijke plaats in in ons onderwijs. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool De Triangel is een kleinschalige basisschool, waar veel aandacht is voor individuele leerlingen. Op het gebied van leren en ontwikkeling heeft de school de zorgstructuur zo ingericht dat er extra hulp in de klas mogelijk is of, indien nodig, extra hulp buiten de groep. Tijdens onze overleggen komen specifieke leerproblemen aan bod. We laten ons hierin voorlichten door externen, maar ook door eigen collega’s met specifieke kennis.

Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag is er een schoolbreed aanbod, met mogelijkheden om kinderen die aparte aandacht nodig hebben extra te ondersteunen. Voor leerlingen met een medische hulpvraag bespreken we graag met de ouders de mogelijkheden die er zijn binnen de school. Meer informatie over de route van dyslexie en/of het aanvragen van een dyslexieverklaring kunt u opvragen bij de Intern Begeleider.

Samenwerkingsverband Profi Pendi

Wij werken samen met het samenwerkingsverband Profi Pendi. Zij hebben als doel een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen, binnen en tussen de deelnemende scholen, te realiseren en wel zo dat alle leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en dat leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen. Meer informatie is te lezen op www.profipendi.nl.

Onze opdracht is om alle leerlingen passend onderwijs te bieden. We zijn hierover meerdere keren per jaar in overleg met ouders en leerkrachten. Als er extra zorg nodig is wordt er een multidisciplinair overleg (MDO) georganiseerd waar externe relaties voor worden uitgenodigd. U kunt dan denken aan de consulent passend onderwijs van Profi Pendi, een logopedist, een gedragsspecialist etc. Bij een MDO zijn de leerkracht en intern begeleider vanuit De Triangel aanwezig, ouders en externen.

Passend onderwijs:

Elk kind is uniek geschapen en heeft eigen talenten en gaven. De Triangel wil leerlingen uitdagen om de eigen talenten en gaven te herkennen en biedt onderwijs op maat. Er zijn leerlingen die vallen onder de noemer meer- of hoogbegaafd. De Triangel biedt deze leerlingen een programma aan waarin compacten van de lesstof, verrijking, verdieping en leren leren een onderdeel vormen. We bieden uitdagende opdrachten aan onder de noemer van Delta-opdrachten in de midden- en bovenbouw. Bij leerlingen in de onderbouw is hoogbegaafdheid moeilijk vast te stellen omdat deze leerlingen, in tegenstelling tot de oudere leerlingen, sprongsgewijs leren. De school spreekt van een ontwikkelingsvoorsprong wanneer deze leerlingen: snel zijn van begrip, grote denk- en leerstappen maken, groot probleemoplossend vermogen hebben en komen met creatieve oplossingen, brede interesse, analytisch vermogen hebben, taalvaardig zijn en met taal kunnen spelen, geestelijk vroegrijp zijn, uitdagingen aangaan en doorzettingsvermogen tonen en behoefte hebben aan een hoge mate van autonomie.

Meer- en hoogbegaafdheid wordt vastgesteld door middel van het leerlingvolgsysteem, de observatie van de leerkracht en gesprekken met leerling en ouders. Er volgt geen officiële diagnose, tenzij er reden is om een diagnose onderzoek af te nemen bij een leerling. Voor het onderzoek gebruiken we regelmatig de expertise van externe instanties.

Tijdens het zelfstandig werken is er buitenom de instructie ruimte en tijd voor verlengde instructie of pre-teaching. Alle momenten van instructie zijn een onderdeel van het passend onderwijs op De Triangel, goed onderwijs voor elke leerling! 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons Schoolondersteuningsprofiel staat beschreven dat het team van De Triangel haar best doet om voor alle leerlingen die aan onze zorgen toevertrouwd worden een veilige en goede school te zijn. We gaan het gesprek aan met leerlingen en ouders over de educatieve behoeften en maken dit mogelijk, soms met inzet van ambulante begeleiding.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De onderbouw

De leerkrachten van de onderbouw, leerjaar 1, 2 en 3, proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkeling van elk kind. We proberen de kinderen te stimuleren om zelf dingen te ontdekken. We werken aan de hand van thema’s en proberen hierin aan te sluiten bij de beleving van het kind. Spel speelt hierin een belangrijke rol. De leerkrachten observeren en stimuleren de kinderen zodat ze zich steeds verder ontwikkelen. De observaties worden bijgehouden d.m.v. het Leerlingvolgsysteem Kijk. De leerkrachten zien aan de hand van deze signaleringslijst op welk gebied de kinderen extra stimulans nodig hebben.

In de onderbouw staat de motorische ontwikkeling centraal. De grove motoriek wordt gestimuleerd door gymactiviteiten en bewegingsspelen. Ook is er aandacht voor de fijne motoriek. Binnen de diverse thema's worden activiteiten aangeboden waarop leerlingen, naar gelang de onderwijsbehoeften, worden ingedeeld. 

Het kan zijn dat een leerling in de onderbouw te maken krijgt met ‘ongelukjes’ wat betreft het zindelijk zijn. Een leerkracht zal de leerling helpen. Op het moment dat er sprake is van een structureel probleem, zullen ouders gevraagd worden om mee te helpen. Wij gaan ervan uit dat elk kind zindelijk is. Een leerkracht is verplicht om toezicht te houden in de groep en mag niet voor langere tijd de groep zonder toezicht alleen laten.

Leerlingenstop

De school behoudt zich het recht voor om een leerlingenstop te hanteren vanaf 45 leerlingen in de onderbouw. Belangrijk is dat de aanmelding minimaal een jaar voordat het kind 4 wordt gebeurt, zodat de school een juiste prognose kan maken i.v.m. het inzetten van extra groepsformatie.

Wendagen

Met de leerkracht van de onderbouw worden van te voren momenten om te wennen in de klas afgesproken. Deze wendagen vinden plaats maximaal 2 maanden voor de 4e verjaardag, voor maximaal 3 dagdelen. In de laatste vier weken voor de zomervakantie worden er geen wendagen gepland. Stroomt een kind in een hogere groep in de basisschool in dan worden er ook afspraken gemaakt over wennen of het starten op school.

Terug naar boven