IKC Het Fluitschip

Hogerbeetsstraat 14 1624 XJ Hoorn

  • We hebben een ruime, veilige speelplaats. We zijn een Beweegwijsschool. De speelplaats zal nog aangepast worden.
  • Sinds september 2019 zijn wij een Kindcentrum.  We voorzien in een doorlopende lijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
  • Het Fluitschip is een Vreedzame school. We geven elkaar opstekers.
  • De peuters hebben een eigen veilige speelplek.
  • Schoolfoto van IKC Het Fluitschip

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 van Het Fluitschip maken als eindtoets de IEP-toets. Dit is een landelijk genormeerde toets die door de Rijksoverheid toegestaan is ter verantwoording van de leerresultaten. Het streven van het team van IKC Het Fluitschip is: alle leerlingen halen functioneringsniveau 1F. 45 % van de leerlingen halen functioneringsniveau 2F of 1S. 


In het schooljaar 2019 2020 is vanwege de Coronacrisis de eindtoets (IEP) niet afgenomen. Hierdoor zijn er over dit schooljaar geen vergelijkingscijfers.

Schooljaar 2021 2022:

  • Taalverzorging:  <1F: 0 lln;   1F: 20 lln;   2F: 12 lln
  • Lezen:                 <1F: 0 lln;   1F: 20 lln;   2F: 13 lln
  • Rekenen:            <1F: 1 lln;   1F: 19 lln;   1S: 8 lln

In het schooljaar 2021 2022 hebben alle kinderen (= 100%) 1F gehaald voor taal en begrijpend lezen. 1 leerling heeft dit niveau niet gehaald voor rekenen.IN het schooljaar 2021 2022 hebben 60 % van alle kinderen voor taal 2F gehaald, en 65% voor begrijpend lezen. Voor rekenen heeft 40% van de leerlingen 1S gehaald.  Dus bij rekenen hebben we de ambitie niet gehaald, voor de andere vakken wel.

Schooljaar 2022 2023

  • Taalverzorging:  < 1F: 0 lln; 1F: 19 lln;  2F: 17 lln
  • Lezen:               <1F: 0 lln; 1F: 19 lln; 2F: 14 lln
  • Rekenen:          < 1F: 2 lln; 1 F: 17 lln; 1S: 5 lln.

In het schooljaar 2022 2023 hebben voor taalverzorging en begrijpend lezen 100% van de leerlingen 1F gehaald. Voor rekenen heeft 90% van de leerlingen 1 F gehaald. 

Voor taalverzorging heeft 90 % van de leerlingen 2F gehaald.

Voor begrijpend lezen heeft 73% van de leerlingen 2F gehaald. 

Voor rekenen heeft 26% van de leerlingen 1S gehaald. Dat is veel te weinig.

Aangezien we niet tevreden zijn met de uitslag van de rekentoetsen hebben we de interventie die bij de tussentoetsen vermeld staat, ingezet.Wat betreft de toetsen lezen zien we het effect van op hoog niveau instructie geven. Kinderen worden snel naar een hoger niveau bij Nieuwsbegrip gezet, waardoor zij ook beter presteren op de toetsen.

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.

? Leerlingen van groep 8 ontvangen voor de afname van de doorstroomtoets hun voorlopig schooladvies. Een schooladvies wordt gebaseerd op de indrukken van de leerkrachten door de hele schoolcarrière heen, op de toetsresultaten en bij de methodetoetsen, en hoe de werkhouding en groei van de leerling is.

? Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

? Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

? Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

? Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk,met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaalonderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

? Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school heeft een toetsprotocol wat betreft de tussenresultaten. In de toetskalender staat welke toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS)  in welke periode worden afgenomen. Naar aanleiding van de toetsresultaten worden de resultaten op schoolniveau (met het hele team), op groepsniveau (met de Kwaliteitscoördinator) en op leerlingniveau (met de Kwaliteitscoördinator) besproken. Er wordt gekeken of de leerlingen de verwachte groei doorgemaakt hebben en er worden nieuwe verwachtingen beschreven.  

Tijdens de groepsbespreking wordt de hele groep besproken. De doelen en analyses van het werken met de methodes en van IEP LVS staan dan centraal. Wanneer het nodig is om dieper op problematiek van individuele leerlingen in te gaan, wordt er een aparte afspraak gemaakt voor een leerlingbespreking. De groepsbespreking gaat aan de hand van een format. Met dit formulier kan helder gemaakt worden welke vragen de leerkracht nog heeft.

Binnen het leerteam worden de methodetoetsen data met elkaar besproken. Op basis van deze data wordt er gekeken of er aanpassingen gedaan moeten worden in de aanpak. Op deze manier zijn we met elkaar verantwoordelijk en alert voor de resultaten op kortere en langere termijn.

In het schooljaar 2021 2022 zijn wij gestart met het leerlingvolgsysteem van IEP, dit ter vervanging van de CITO toetsen. 

Bij de middentoetsen kunnen de leerkrachten zeer fijnmazig de vorderingen van de leerlingen analyseren. De toetsen kunnen worden geanalyseerd op domeinniveau.

Als we de toetsen van het schooljaar 2022 - 2023 bekijken, zien we dat de resultaten voor rekenen nog niet op het gewenste niveau zijn (1S).

Wat betreft begrijpend lezen en taal zitten we mooi op ambitieniveau. (2F)

Voor rekenen hebben daarom ook een interventie gepleegd in groep 7. Vanuit deze interventie is een plan van aanpak voor alle groepen opgesteld. We gaan ons meer focussen op het gezamenlijk in bouwen analyseren van rekentoetsen en hier actie op ondernemen. We zijn scherp op de doelen die per leerjaar behaald moeten worden. We stellen hoge eisen aan de leerlingen én de leraren voor het behalen van deze doelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies.

De leerlingen hebben vanaf groep 7 een (zeer) voorlopig schooladvies gekregen. Hierbij werd uitgelegd wat de leerling zelf kan doen om dat niveau of een hoger niveau te halen. Een schooladvies wordt gebaseerd op de indrukken van de leerkrachten door de hele schoolcarrière heen, op de toetsresultaten bij IEP en bij de methodetoetsen, en hoe de werkhouding en groei van de leerling is. Wij adviseren kansrijk, dat betekent dat we vooral kijken naar de potentie van een leerling in samenhang met de werkhouding van de leerling. 

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer.

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.

? Leerlingen van groep 8 ontvangen voor de afname van de doorstroomtoets hun voorlopig schooladvies. Een schooladvies wordt gebaseerd op de indrukken van de leerkrachten door de hele schoolcarrière heen, op de toetsresultaten en bij de methodetoetsen, en hoe de werkhouding en groei van de leerling is.

? Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

? Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

? Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

? Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk,met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaalonderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

? Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school hier een motivatie voor schrijven.

Adviezen 2022 2023

We hebben kansrijk geadviseerd. Naar aanleiding van de IEP eindtoets, hebben we 4 adviezen nog naar boven bijgesteld.

  • VMBO basis   1 lln
  • VMBO Kader  1 lln
  • VMBO Kader/  MAVO  1 lln
  • MAVO 5 lln
  • MAVO / HAVO  2 lln
  • HAVO  3 lln
  • HAVO / VWO  1 lln
  • VWO  5 lln


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Het Fluitschip heeft als huisstijl de Vreedzame school. 

De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren: 

  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen
  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • open te staan voor verschillen tussen mensen.

De Vreedzame School is het uitgangspunt van handelen voor leerkrachten, leerlingen en volwassenen die met de kinderen werken. De BSO werkt daarom ook met de Vreedzame School.

IKC Het Fluitschip heeft een Vreedzame School coördinator. Deze houdt de doorgaande lijn in de gaten, zij instrueert de nieuwe Mediatoren.

Burgerschap

Scholen voor primair onderwijs hebben per 1 augustus 2021 een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen.  Scholen hebben ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit burgerschapsonderwijs inrichten waardoor ze kunnen aansluiten bij de eigen visie op leren. Op IKC Het Fluitschip werken wij met De Vreedzame School. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Het beschouwt de klas en het kindcentrum als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Het programma streeft er naar om kinderen te leren op een positieve manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school. Als kindcentrum richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veelgelegenheid toe.

Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan:

  • democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes
  • participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
  • identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’.Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.

Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op het kindcentrum gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode de Vreedzame School in (zie hierboven). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief en zorgzaam
  • democratische en constructief
  • open voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


De inspecteur heeft op 4 april 2016 Het Fluitschip bezocht voor haar 4 jaarlijks onderzoek. De school heeft weer een basisarrangement gekregen, dat betekent dat de inspecteur de school na 4 jaar weer bezoekt.

De eindresultaten in de kernvakken taal/lezen en rekenen zijn conform de richtlijnen van de inspectie voldoende. Het beeld is echter wel risicovol.

  • Het team stemt het leerstofaanbod af op de behoeften van de leerlingen en heeft hierbij aandacht voor leesmotivatie en woordenschat.
  • De leraren volgen de ontwikkeling van de leerlingen en geven extra ondersteuning als dit nodig is.
  • De leraren leggen de leerstof in het algemeen duidelijk uit.
  • De school is een multi-culturele school waar vreedzaam omgaan met elkaar hoog in het vaandel staat.
  • Het planmatig werken aan het verbeteren van de schoolresultaten en schoolontwikkeling moet diepgaander, zodat duidelijk wordt dat de school alle onderwijskansen voldoende benut. 

Het team heeft naar aanleiding van het rapport een verbeterplan opgesteld.

In het schooljaar 2018 2019 heeft een Audit team de school bezocht. Hieruit zijn ontwikkelpunten naar voren gekomen. Het team heeft deze punten ter harte genomen en wederom een verbeterplan opgesteld.

Terug naar boven