Montessori Basisschool De Kosmos

De Bovenkruier 1 3828 AR Hoogland

  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Kosmos
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Kosmos
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Kosmos
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Kosmos
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Kosmos

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Analyse van onze resultaten op de eindtoets 2022 - 2023

Onze gemiddelde score is nagenoeg gelijk gebleven. 

We zien dat er bij rekenen duidelijke groei zit in het percentage dat het 1S-niveau (streefniveau) behaalt. Dat is gestegen van 31,1% naar 40,5%. Ons streefdoel is echter 60% en daar zitten we nog flink onder. In '20-'21 zaten we dichter bij ons streefdoel, dat was het jaar dat we zonder methode werkten, maar met enkel een lijn van de leerkracht. Vorig jaar kwam daar de rekenkast bij en de lijn van het kind. We hebben toen gemerkt dat dit onze citoresultaten geen goed deed. Wel zagen we meer eigenaarschap en betrokkenheid bij de leerlingen. Er werden alleen niet voldoende meters gemaakt. Afgelopen jaar hebben we ingezet op een wat steviger lijn van de leerkracht naast de lijn van het kind, waar we goed kijken naar de tijd die er nodig is om bepaalde doelen te behandelen. Soms zijn die periodes wat langer dan eerder, zodat de kinderen echt even tijd hebben om ermee te werken. We zien nu voorzichtige verbetering, maar in de lijn van het kind maken de kinderen soms nog steeds niet voldoende tempo. Daarnaast missen de leerkrachten soms nog het overzicht, waardoor ze soms nog iets te veel vraaggestuurd hun rondes lopen en minder sturend zijn richting de leerlingen. Dit zijn zaken die we dit schooljaar (2023 - 2024) aanpakken. 

Met lezen halen we 100% 1F (fundamenteel niveau) en 86,5% 2F, dus zitten we ruim boven het streven (65% 2f). We zijn tevreden over het lezen en de manier waarop we nu omgaan met begrijpend lezen. We zijn af van het methodisch werken en hebben het lezen geïntegreerd in ons kosmisch onderwijs, dat past bij onze visie op lezen en op onderwijs

Het percentage van leerlingen dat op 2F functioneert als het om taalverzorging gaat, is licht gestegen, we komen uit op streefniveau. We besteden veel tijd aan spelling. Dat doen we nog volgens de methode Spelling op maat, maar we geven er ook onze eigen draai aan door bewust te kiezen welke opdrachten de kinderen doen en halen regelmatig categorieën naar voren. Daarnaast oefenen de leerlingen regelmatig met BLOON. Voor de andere aspecten van taalverzorging wordt gewerkt met de taalkast. Daar wordt nog wisselend (per klas en per leerling) mee gewerkt, daar valt nog winst te behalen. 

Als je de resultaten van de eindcito bekijkt, zie je dat rekenen aandacht vraagt. Dat komt overeen met het beeld dat we krijgen vanuit de halfjaartoetsen. Daar zal dit schooljaar ons zwaartepunt liggen. Daarin moeten we stappen maken in rekenafspraken nakomen (lijn van het kind en de lijn van de leerkracht), rekenmeters maken, automatiseren (MB en BB) en zicht op ontwikkeling (waardoor er beter gestuurd kan worden). 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Welke plaats hebben tussenresultaten in ons onderwijsproces, hoe wordt hierop gereflecteerd en wat zijn vervolgstappen?

Op De Kosmos werken wij met twee periodes per jaar. De eerste periode duurt tot halverwege februari, de ander start erna en duurt tot het einde van het schooljaar. Beide periodes worden afgesloten door de halfjaarlijkse toetsen van Cito. Na elke periode volgt een groepsanalyse door de groepsleerkracht. Daarbij maakt de leerkracht gebruik van analyseformulieren om inzicht te krijgen in de leerbehoefte van de eigen groep. De groepsanalyse wordt gedeeld in de bouw, in bijzijn van IB, om ook bouwbreed te zoeken naar mogelijkheden tot verbetering van aanbod en onderwijs. Dit gesprek wordt voorbereid door de analysenotitie in te vullen. IB analyseert vervolgens de toetsen schoolbreed en koppelt de relevante bevindingen terug naar het team in een teamvergadering. Naast deze twee besprekingen heeft elke leerkracht ook vier keer per jaar een leerlingbespreking met IB. Binnen de grote periode zitten ook veel kleine cycli, op klassen- en kindniveau, waarbij we constant proberen om door waarnemen, begrijpen, plannen en evalueren ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de groep en de leerling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op De Kosmos wordt geen schooladvies gegeven, maar een niveauadvies. In groep 7 geven de groepsleerkrachten uit de bovenbouw een voorlopig niveauadvies. Dit advies is gebaseerd op observaties en signaleringen van de groepsleerkracht, de resultaten bij de halfjaartoetsen, gesprekken met eerdere groepsleerkrachten en intern begeleiders. In groep 8 wordt het advies definitief. 

Dit schooljaar verandert de eindtoets in een doorstroomtoets. Deze toets wordt begin februari afgenomen en de resultaten worden gebruikt om adviezen bij te stellen. Het definitieve advies volgt ná de doorstroomtoets. Na de definitieve adviezen volgt eind maart de week waarin alle leerlingen zich kunnen inschrijven bij hun voorkeursschool. 

Onze afspraken en planning voor het schooladvies zijn verwerkt in een kwaliteitskaart. Ouders van kinderen uit groep 8 worden aan het begin van schooljaar uitgenodigd voor een voorlichtingsavond over advisering en overstap naar het voortgezet onderwijs. 

Over de plaats in het voortgezet onderwijs in leerjaar 3 kan sinds de uitstroom in het schooljaar 2014 - 2015 het volgende gezegd worden:

  • Onze leerlingen zitten conform of hoger dan het schooladvies (minimaal 93%).
  • Maximaal 7% van de leerlingen zit na 3 jaar lager dan geadviseerd. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Betrokkenheid en welbevinden van leerlingen zijn voorwaardelijk voor de ontwikkeling binnen het onderwijsleerproces. Op leerlingniveau geldt dat als een kind niet betrokken is of als het welbevinden onder druk staat, dat het de overige (cognitieve én sociaal-emotionele) vaardigheden meestal ook niet optimaal kan ontwikkelen. In de dagelijkse praktijk sturen we daarom op hoge betrokkenheid tijdens de lessen, een goed welbevinden, een hoge veiligheidsbeleving. We willen preventief en proactief aan sociale veiligheid op onze school werken. Analyse en aanbevelingen nemen wij jaarlijks op in onze schoolanalyse. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Veiligheidsbeleving
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven