Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is onderverdeeld in onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3/4), tussenbouw (groep 5/6) en bovenbouw (groep 7/8). In totaal 13 groepen.
Alle kinderen zitten in een combinatiegroep. In een combinatiegroep leer je om te gaan met verschillende rollen. Het ene jaar ben je de jongste en leer je hulp vragen, het jaar erna ben je de oudste en geef je hulp. Bovendien leer je in een combinatiegroep omgaan met uitgestelde aandacht, waardoor de zelfredzaamheid wordt gestimuleerd.
Als kinderen na twee jaar van bouw verwisselen, hergroeperen wij de kinderen. Op deze manier kunnen wij jaarlijks sturen in de groepssamenstelling en kinderen plaatsen bij de leerkracht of klasgenoten waar zij het best op hun plaats zijn. Bovendien zorgt dit ervoor dat alle kinderen elkaar kennen, wat de school tot een hechte gemeenschap maakt.
In onze onderbouwgroepen is, nog minder dan in de oudere groepen, sprake van afbakening van leerinhouden. De onderbouwleerkrachten verdelen de schooldag in momenten van buitenspelen, kringactiviteiten, algemene groepslessen, bewegingslessen, werkperioden, etc. In een werkperiode kan een leerling eigen werk kiezen of wordt dit meer gestuurd door de groepsleerkracht. Redenen hiervoor zijn het inspelen op de gevoelige periode of het volgen van de lijn van de leerkracht.
De invulling van de onderwijstijd verschilt van kind tot kind. Dit is onder andere afhankelijk van zijn of haar leeftijd, interesses, behoeftes en sturing van de leerkracht. Tijdens een willekeurige dag kan de één opgaan in bepaald rekenwerk, terwijl de ander zich langdurig richt op taal. Wij streven naar ondoorbroken werkperiodes waarin leerlingen zelfstandig kunnen werken. In deze periodes hebben kinderen vrije werkkeuze. Dit houdt in dat zij in principe bepalen met welk leerdoel zij aan de slag gaan. In principe, want soms heeft een leerling meer sturing, ondersteuning of begeleiding nodig en kan de groepsleerkracht bepalen waaraan wordt gewerkt.
Ons ondersteuningsprofiel is te downloaden via onze website of onze Vensterpagina
De Kosmos had op de peildatum (1 februari) 330 leerlingen. De leerlingen bij ons op school komen uit verschillende wijken. De schoolweging is 23,28 met een spreiding van 5,43. De schoolweging is een maat voor de leerlingpopulatie en wordt berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hiervoor gebruikt het CBS de volgende kenmerken:
- het opleidingsniveau van de ouders
- het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school
- het land van herkomst van de ouders
- de verblijfsduur van de moeder in Nederland
- of ouders in de schuldsanering zitten.
De schoolweging loopt van 20 tot 40. De Kosmos heeft een lage schoolweging. Het geeft aan dat sprake is van een minder complexe leerlingpopulatie en dat hogere onderwijsprestaties mogen worden verwacht. Het lage spreidingsgetal geeft aan dat dat wij een homogene leerlingpopulatie hebben.
98% van de leerlingen valt binnen de basisondersteuning/basisinterventie en 2% valt onder de intensieve ondersteuning. Voor laatstgenoemde leerlingen kunnen wij bij het Samenwerkingsverband De Eem een arrangement aanvragen, zodat zij zich binnen onze school optimaal kunnen ontwikkelen. In ons ondersteuningsplan beschrijven wij welke ondersteuning ingezet dient te worden voordat wij het samenwerkingsverband betrekken.
Onze manier van werken biedt voldoende ruimte om leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dit te bieden. Ook biedt het de mogelijkheid om voldoende uitdaging te bieden aan de leerlingen die dit aankunnen. Voor de hoogbegaafde leerlingen voor wie deze uitdaging onvoldoende bijdraagt aan de ontwikkeling van bepaalde gebieden, bieden wij parttime (één dagdeel per week) Da Vinci aan. 6% van onze leerlingen neemt deel hieraan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Aan het begin van een nieuw schooljaar evalueren directie en intern begeleiders het ondersteuningsplan. Op basis van ervaringen en schoolbrede ambities worden aanpassingen gedaan om leerlingen met verschillende ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden. Het ondersteuningsplan wordt gedeeld met het team en is leidend in leerlingbesprekingen tussen groepsleerkracht en intern begeleider. Dit schooljaar starten wij met drie onderwijsassistenten die onder andere worden ingezet om extra ondersteuning te bieden.
Zodra een kind start in de onderbouw vindt er een overdracht plaats tussen peuterspeelzaal en kinderdagverblijf. Het kan ook voorkomen dat we, als er twijfel is of De Kosmos de juiste school is voor een leerling, eerst gaan observeren bij de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf.