Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Tussen 08.20 en 08.30 uur zijn de kinderen welkom, om 14.15 uur zijn zij uit. Het montessorionderwijs kenmerkt zich onder andere door het ‘aan het werk zijn’. Wij proberen lange ononderbroken werkperiodes te realiseren waarin kinderen aan het werk zijn met eigen doelen, doelen van de leerkracht, zorg voor de omgeving of elkaar. De eerste werkperiode start om 08.20 uur met een inloop tot 08.30 uur. We hanteren daarbij de afspraak ‘binnen = beginnen’. Die afspraak houdt in dat je aan de slag gaat zodra je de klas instapt. Je hangt je jas op, ruimt je tas op, doet je schoenen uit, draagt zorg voor de omgeving (plant, vissen, etc.) en gaat aan het werk. De afspraak draagt bij aan de taakgerichtheid van de kinderen, de werksfeer in de klas en de rust in de school. De leerkracht gebruikt deze inloopperiode om kinderen te verwelkomen, hen op gang te helpen en soms een lesje te geven. Ouders dragen hun steentje bij door kinderen te helpen op tijd te zijn, kinderen zelfstandig naar binnen te laten gaan en leerkrachten de ruimte te geven om direct aan de slag te gaan. Is er iets wat voorafgaand aan de dag gedeeld moet worden met de groepsleerkracht, dan gebruiken wij zoveel mogelijk ons communicatiesysteem Parro.
Tussen de middag blijven alle kinderen over. Het overblijven wordt georganiseerd door school en ouders. Wij werken met een vaste overblijfcoördinator en vaste overblijfouders. De vaste overblijfouders en overblijfcoördinator ontvangen hiervoor een vrijwilligersbijdrage. Alle overige ouders helpen twee tot drie keer per kind per schooljaar met overblijven. Ouders kunnen via de oudervereniging een vrijwillige bijdrage leveren voor de betaling van de vaste overblijfouders.
Veiligheid, in welke vorm dan ook, is van enorm belang in een organisatie als de onze. Niet voor niets zijn daarvoor meerdere plannen en protocollen verplicht. Aan ons de taak om deze actueel te houden en te delen met team, MR, ouders en bestuur. Maar deze handelingen kunnen ook een vorm van schijnveiligheid veroorzaken. Dat wij de papieren op orde hebben, betekent nog niet dat wij ook in werkelijkheid op orde hebben. Dat vraagt om veelvuldige en zorgvuldige communicatie. Daar moeten wij ons allen voor inzetten.