Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling
Op O.b.s. de Achtbaan hebben we gemiddeld gezien kleine groepen. Op deze manier kunnen we ieder kind voldoende aandacht geven. We hebben zowel enkelvoudige als combinatiegroepen. Dit is uiteraard afhankelijk van het aantal kinderen in de groep. Er worden maximaal twee jaargroepen in een klas gecombineerd.
Vakleerkracht gymnastiek
De vakleerkracht werkt intensief samen met de groepsleerkracht. In het jaarplan is een doorgaande leerlijn bewegingsonderwijs gerealiseerd. De vakleerkracht geeft 2 lesuren per week bewegingsonderwijs aan de groepen 1 tot en met 8. De kinderen uit de groepen 1/2 gaan dagelijks naar het speellokaal. Bij mooi weer spelen de kinderen buiten.
Onze school biedt passende ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Dat betekent dat de leerkracht uw kind goed volgt en helpt waar het nodig is.
Soms kan het nodig zijn dat een leerling meer nodig heeft dan de rest van de groep. Hij/ zij krijgt tijdelijk een aangepast aanbod waardoor hij/ zij weer snel kan aansluiten bij de groep.
Als dit niet helpt, zal de leerkracht gaan onderzoeken waarom de leerling niet mee kan met de groep. Als ouder wordt u altijd hierbij betrokken. De leerkracht kan hierbij een beroep doen op de IB-er van de school en -zo nodig- op de orthopedagoog van stichting Ultiem. Gezamenlijk stellen we een plan op.
Soms komt het voor dat deze begeleiding onvoldoende effect heeft. Dan is er duidelijk meer aandacht, onderzoek en ondersteuning nodig dan de leerkracht samen met de IB-er kan bieden. Op dat moment wordt er altijd een consult/ onderzoek door de orthopedagoog aangevraagd en uitgevoerd. Er komt een lange-termijn plan voor deze leerling en de vorderingen worden nauwkeurig gevolgd. Gekeken wordt wat er extra nodig is op school om de leerling te ondersteunen richting een passend uitstroomperspectief . Eventueel worden er extra arrangementen aangevraagd van het bestuur en/ of samenwerkingsverband. Dit noemen we extra begeleiding. Vaak zal dit extra ondersteuning in de groep zijn. Bijvoorbeeld door de inzet van een extra onderwijsassistent. Daarnaast is het binnen Ultiem ook mogelijk om een leerling aan te melden voor een Psycho-motorische training. Dit gebeurt altijd op advies van de orthopedagoog.
Ten slotte zijn er enkele leerlingen waarvan de benodigde ondersteuning het aanbod van de school overstijgen. Dit betreft leerlingen met een complexe problematiek, grote leerachterstanden, soms in combinatie met gedragsproblemen. Als deze leerlingen binnen onze school onvoldoende tot hun recht komen, is een verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs nodig. De route naar het speciaal onderwijs verloopt in nauw overleg met de deskundigen van Ultiem en het S(B)O. Zo nodig kan het samenwerkingsverband erbij betrokken worden
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft als taak om de leerlingen te leren leren. Niet elk kind heeft dezelfde ondersteuning nodig, leerlingen hebben in verschillende mate ondersteuning nodig. We hebben de ambitie om het leren leren meer centraal te stellen en hier een gericht aanbod en/of ondersteuning voor aan te bieden.
Wat biedt Peuteropvang Punt-West?
- een gestructureerd programma gericht op (samen) spelen en ontwikkelen;
- er wordt gewerkt met het voor- en vroegschoolse programma (VVE) Piramide;
- om de taalontwikkeling en het leesplezier bij de kinderen te stimuleren gebruiken we Boekenpret;
- goed opgeleide leidsters die zien wat uw kind nodig heeft;
- samenwerking met het consultatiebureau en onze school.