OBS de Achtbaan

Beetslaan 8 9602 AX Hoogezand

Schoolfoto van OBS de Achtbaan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt via internet afgenomen en duurt slechts twee à drie klokuren. Uw kind krijgt een eigen inlogcode. Uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van uw kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt uw kind nooit teveel te moeilijke of juist te makkelijke vragen, maar ze worden wel altijd uitgedaagd. Dit werkt voor uw kind prettig en zo min mogelijk belastend. Doordat iedere leerling een eigen toets maakt, kan de toets verspreid worden afgenomen. ROUTE 8 mag worden afgenomen tussen 15 april en 15 mei. De school van uw leerling bepaalt zelf op welke dag(en) de toets wordt afgenomen. Mocht uw kind ziek zijn, dan kan de toets later in de periode worden afgenomen. Voor kinderen met dyslexie zijn er ondersteuningsmogelijkheden.

Op onze school ligt de gemiddelde eindtoetsscore op 194.2. Deze gemiddelde eindtoetsscore ligt hoger dan de voorspelde referentiewaarde en ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde. OBS de Achtbaan kan worden omschreven als een school waarvan het percentage gewichtenleerlingen hoger ligt dan het landelijk gemiddelde en waar de eindtoetsscore ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde is. We zijn als school zeer tevreden met dit resultaat.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de onderbouw houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind door gebruik te maken van de leerlijn 'Het Jonge Kind'. Leerkrachten die met de module leerlijnen werken, ervaren dat het een prachtig instrument is om een goed overzicht te hebben van wat zij de leerlingen aan moeten bieden, maar zeker ook als een goed hulpmiddel om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De module maakt mooi zichtbaar hoe de leerling zich ontwikkelt ten opzichte van leeftijdsgenootjes. 

In groep 3 wordt er op meerdere momenten in het jaar gekeken hoe o.a. de ontwikkeling van taal/lezen en rekenen verloopt. In ieder geval twee keer per schooljaar wordt dit met de ouders besproken. Soms kan het zijn dat we afspreken vaker contact te hebben met ouders.

Vanaf groep 4 t/m 8 wordt dagelijks gewerkt met Snappet. Deze digitale aanpak biedt de leerkracht en de leerlingen direct inzicht in de ontwikkeling. De leerlingen kunnen dagelijks hun rapport bekijken en werken aan leerdoelen. Op deze manier worden de kinderen gestimuleerd om nog meer te leren!

Op twee momenten in het jaar worden in alle groepen Cito toetsen afgenomen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, waardoor we de ontwikkeling van onze kinderen kunnen meten met leeftijdsgenootjes. Mocht hieruit blijken dat de ontwikkeling anders verloopt, kunnen we onze kinderen weer verder op weg helpen of een zetje in de rug geven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies

De adviezen van de school richting Voortgezet Onderwijs zijn zoals verwacht mag worden van onze leerlingpopulatie.

Er is een goed contact tussen onze school en het Voortgezet Onderwijs. We blijven onze kinderen in het Voortgezet Onderwijs volgen. Jaarlijks worden de vorderingen gemonitord. Alle kinderen worden besproken door de mentor en de groepsleerkracht voor een goede overdracht en terugkoppeling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch klimaat

Een veilig klimaat is een voorwaarde om goed onderwijs te geven en te ontvangen. Het is belangrijk om kinderen in hun eigen waarde te laten. Het gedrag van de kinderen en de leerkracht beïnvloedt de sfeer in de klas. Door een positieve benadering en een productieve werksfeer worden de kinderen actief bij het leerproces betrokken. Kinderen worden eigenaar van hun eigen ontwikkeling.  We gaan op een respectvolle manier met elkaar om, waarbij de regels zowel op school - als groepsniveau worden gehanteerd. In het Anti-pestbeleid kiest de school voor een werkbare en praktische aanpak, waarbij preventie het uitgangspunt is.

Burgerschap

Het voeren van goed burgerschap neemt een belangrijke plaats in. Door kinderen te leren samenwerken, te luisteren, een eigen mening te leren hebben en omgaan met verschillen leveren de kinderen hun bijdrage aan de samenleving. Er worden regelmatig acties gevoerd en activiteiten ondernomen om de kinderen in aanraking te brengen met de wereld om zich heen. Daarnaast bieden we Burgerschap als curriculum aan in de bovenbouw via Snappet. In schooljaar 2022-2023 wordt het Burgerschapsonderwijs verder uitgewerkt in een ambitiekaart, volgens de kaders van Ultiemonderwijs.

Wisselwerking ouders- school

Aan het begin van het jaar worden er gesprekken gevoerd over het welbevinden van de kinderen met de ouders en met de kinderen zelf. Wat is er belangrijk om over uw kind te weten, waarbij is hulp nodig en hoe kunnen we elkaar ondersteunen bij het leerproces? Ons uitgangspunt is om de kwaliteit van het onderwijs te versterken door het bevorderen van een goede samenwerking.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een goed pedagogisch klimaat
  • Werken aan burgerschap
  • Wisselwerking ouders-school

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De volgende focuspunten worden de komende 4 jaar in het schoolplan beschreven:

  • De kwaliteit van ons onderwijs met betrekking tot de indicatoren op orde houden. Dat betreft de aspecten opbrengsten, leerstofaanbod, tijd, schoolklimaat, didactisch en pedagogisch handelen, afstemming, zorg, begeleiding en kwaliteitszorg;
  • De onderwijsresultaten sluiten aan bij de kenmerken van de leerlingenpopulatie;
  • Zorg dragen voor een respectvol en veilig klimaat waarin de kinderen optimaal hun sociale competenties kunnen ontwikkelen;
  • De kwaliteitszorg goed in beeld brengen door het bespreken van de opbrengsten op school-, groeps- en leerlingniveau;
  • Prioriteiten stellen, monitoren en borgen van de voortgang van de verbeterplannen. Voor de komende jaren staan de volgende aspecten centraal: begrijpend lezen, woordenschat, gedrag, de uitvoering van planmatige zorg en de effecten van het evalueren van de zorg.
  • In het schoolplan van 2019 - 2013 staat beschreven welke onderdelen wij verder uitwerken. Jaarlijks wordt dat SMART beschreven in het jaarplan. Het schoolplan kunt u downloaden via onze website.

Terug naar boven