OBS de Achtbaan

Beetslaan 8 9602 AX Hoogezand

Schoolfoto van OBS de Achtbaan

Het team

Toelichting van de school

Ons onderwijsteam bestaat uit een groep van plm. 30 enthousiaste medewerkers, die door de hele school inzetbaar zijn. Zij zorgen voor een goed pedagogisch en didactisch klimaat. Ieder heeft zijn/haar eigen taken, maar voelt zich naast de eigen groep direct betrokken bij O.b.s. de Achtbaan.

De volgende taken worden naast het lesgeven door het personeel ingevuld:

cultuurcoördinator, ICT-ambassadeur, 2 leescoördinatoren, verkeerscoördinator, 2 intern begeleiders, vakleerkracht gymnastiek, BHV/EHBO coördinatoren en meerdere onderwijsassistenten.

O.b.s. de Achtbaan is een dynamische organisatie. Een aantal organisatorische aspecten wordt jaarlijks tegen het licht gehouden en geëvalueerd. Hierdoor is een open werksfeer en een prettig klimaat aanwezig, waarin wederzijds respect en aandacht belangrijk zijn. Zo kan iedereen optimaal gebruik maken van elkaars kennis, competenties en talenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Iedere groep heeft één of twee vaste leerkrachten. We vinden het fijn voor kinderen en ouders dat er bekende gezichten voor de groep staan. Wanneer de eigen leerkracht niet aanwezig is, kunnen we een beroep doen op een pool van invalleerkrachten. Waar mogelijk proberen we altijd een invalleerkracht in te zetten die reeds bekend is met de groep en/of school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Op O.b.s. de Achtbaan hebben we gemiddeld gezien kleine groepen. Op deze manier kunnen we ieder kind voldoende aandacht geven. We hebben zowel enkelvoudige als combinatiegroepen. Dit is uiteraard afhankelijk van het aantal kinderen in de groep. Er worden maximaal twee jaargroepen in een klas gecombineerd.

Vakleerkracht gymnastiek

De vakleerkracht werkt intensief samen met de groepsleerkracht. In het jaarplan is een doorgaande leerlijn bewegingsonderwijs gerealiseerd. De vakleerkracht geeft 2 lesuren per week bewegingsonderwijs aan de groepen 1  tot en met 8. De kinderen uit de groepen 1/2 gaan dagelijks naar het speellokaal. Bij mooi weer spelen de kinderen buiten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt passende ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Dat betekent dat de leerkracht uw kind goed volgt en helpt waar het nodig is.  

Soms kan het nodig zijn dat een leerling  meer nodig heeft dan de rest van de groep.  Hij/ zij krijgt tijdelijk een aangepast aanbod waardoor hij/ zij weer snel kan aansluiten bij de groep.  

Als dit niet helpt, zal de leerkracht gaan onderzoeken waarom de leerling niet mee kan met de groep. Als ouder wordt u altijd hierbij betrokken. De leerkracht kan hierbij een beroep doen op de IB-er van de school en -zo nodig- op de orthopedagoog van stichting Ultiem. Gezamenlijk stellen we een plan op.  

Soms komt het voor dat deze begeleiding onvoldoende effect heeft. Dan is er duidelijk meer aandacht, onderzoek en ondersteuning nodig dan de leerkracht samen met de IB-er kan bieden. Op dat moment wordt er altijd een consult/ onderzoek door de orthopedagoog aangevraagd en uitgevoerd. Er komt een lange-termijn plan voor deze leerling en de vorderingen worden nauwkeurig gevolgd. Gekeken wordt wat er extra nodig is op school om de leerling te ondersteunen richting een passend uitstroomperspectief . Eventueel worden er extra arrangementen aangevraagd van het bestuur en/ of samenwerkingsverband. Dit noemen we extra begeleiding. Vaak zal dit extra ondersteuning in de groep zijn. Bijvoorbeeld door de inzet van een extra onderwijsassistent. Daarnaast is het binnen Ultiem ook mogelijk om een leerling aan te melden voor een Psycho-motorische training. Dit gebeurt altijd op advies van de orthopedagoog.  

Ten slotte zijn er enkele leerlingen waarvan de benodigde ondersteuning het aanbod van de school overstijgen. Dit betreft leerlingen met een complexe problematiek, grote leerachterstanden, soms in combinatie met gedragsproblemen. Als deze leerlingen binnen onze school onvoldoende tot hun recht komen, is een verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs nodig. De route naar het speciaal onderwijs verloopt in nauw overleg met de deskundigen van Ultiem en het S(B)O. Zo nodig kan het samenwerkingsverband erbij betrokken worden 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft als taak om de leerlingen te leren leren. Niet elk kind heeft dezelfde ondersteuning nodig, leerlingen hebben in verschillende mate ondersteuning nodig. We hebben de ambitie om het leren leren meer centraal te stellen en hier een gericht aanbod en/of ondersteuning voor aan te bieden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat biedt Peuteropvang Punt-West?

- een gestructureerd programma gericht op (samen) spelen en ontwikkelen;

- er wordt gewerkt met het voor- en vroegschoolse programma (VVE) Piramide;

- om de taalontwikkeling en het leesplezier bij de kinderen te stimuleren gebruiken we Boekenpret;

- goed opgeleide leidsters die zien wat uw kind nodig heeft;

- samenwerking met het consultatiebureau en onze school.

Terug naar boven