Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school is eigenaarschap een belangrijk principe. Verschillende leerkrachten hebben vanuit hun kennis, vaardigheden en enthousiasme de verantwoordelijkheid om ons hele team te versterken op specifieke gebieden.
We hebben coördinatoren voor de volgende disciplines:
- Opleiden in de school
- Hoogbegaafdheid
- Thematisch onderwijs en meervoudige intelligentie
- Cultuur
- Sport en beweging
- Taal
- Rekenen
- Gedrag
- ICT
- Wetenschap en technologie
Bij de allerjongste kinderen op onze school leggen we veel nadruk op spelend leren. Daarom besteden we veel tijd aan het ontdekken van de wereld door middel van beweging. Het onderwijs wordt thematisch gegeven, waarbij er vier tot vijf vragen worden gesteld. Als de kinderen uitgebreid antwoord kunnen geven op deze vragen, behalen ze de kerndoelen. Er is echter ook veel ruimte voor de vragen die de kinderen zelf hebben. Samen met de leerkracht gaan ze op zoek naar antwoorden, waarbij ze ook de mogelijkheid hebben om op hun eigen manier te onderzoeken, rekening houdend met verschillende vormen van intelligentie.
Zelfs bij de kleuters is er aandacht voor filosoferen, burgerschap (kennis, vaardigheden en houding) en digitale vaardigheden.
Bij de vakken taal, spelling, rekenen en lezen maken we gebruik van de doelen van Snappet en SLO. We introduceren nieuwe lesstof in de klas en daarna werken de kinderen op hun eigen niveau verder. De leerkracht coacht kleine groepjes of individuele leerlingen.
Daarnaast worden verschillende vakken gegeven binnen thema's. We stellen vier tot vijf algemene vragen die aansluiten op de kerndoelen. Als de kinderen uitgebreid antwoord kunnen geven op deze vragen, bereiken ze het minimale verwachte niveau. De kinderen hebben ook de mogelijkheid om verdieping te kiezen met behulp van verschillende kaarten die passen bij de acht verschillende vormen van intelligentie (meervoudige intelligentie). Door op hun eigen manier de verdieping in te gaan en dit te presenteren aan de rest van de klas, wordt het leren nog sterker.
Op school besteden we ook expliciet aandacht aan filosoferen met kinderen. De kinderen gaan in spelvorm met elkaar in gesprek en leren hun gedachten onder woorden te brengen. De spelregel is dat alle antwoorden goed zijn, zolang je maar kunt uitleggen waarom. Op deze manier leren kinderen elkaar beter te begrijpen en leren ze ook betere vragen te stellen. We merken dat dit ervoor zorgt dat de kinderen ook beter kunnen samenwerken.
Dit jaar besteden we ook expliciet aandacht aan burgerschap. De kinderen leren over de democratische rechtsstaat en ontwikkelen vaardigheden en een respectvolle houding naar elkaar.
Om te kunnen omgaan met de uitdagingen van deze tijd, besteden we ook speciale aandacht aan ICT. Daarom zijn de volgende 4 domeinen verweven in ons lesgeven: digitale vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking.
Visie op ondersteuning
Onze school is een katholieke basisschool waarbij we de eigenheid van de leerlingen centraal stellen in hun leer- en ontwikkelingsproces. Ons doel is dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, rekening houdend met zichzelf, medeleerlingen, leerkrachten, ouders en de maatschappij waar ze nu en in de toekomst deel van uitmaken. We vinden het belangrijk dat leerlingen (in verschillende mate) invloed hebben op bepaalde aspecten van hun leren en we stimuleren dat ze van elkaar leren. We bevorderen betrokkenheid van leerlingen door theorie en praktijk te verbinden. Samenwerking met ouders en de omgeving creëert een verbinding tussen de school en de wereld om ons heen, waardoor het lesmateriaal betekenisvoller wordt. In onze visie dragen we bij aan de zorg voor de kinderen door een nauw contact tussen ouders, kind en school te stimuleren, waarbij iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.
Basisondersteuning
Wat betreft ondersteuning, werken we oplossingsgericht. We kijken niet alleen naar hoe slim iemand is, maar ook naar de manier waarop iemand slim is. We laten alle betrokkenen, inclusief de kinderen, meedenken over de mogelijkheden. Belangrijke begrippen zijn eigenaarschap, verantwoordelijkheid nemen voor het eigen werk en goed samenwerken met anderen. Ons onderwijs is thematisch ingericht, waarbij kinderen de kerndoelen voor alle vakgebieden bereiken, zoals wereldoriëntatie, cultuur, technologie, mens en maatschappij, enzovoort. Daarnaast gaan kinderen op hun eigen manier de verdieping in op basis van meervoudige intelligentie. We stimuleren kinderen om op hun eigen manier te laten zien wat ze hebben geleerd en hoe ze dat hebben gedaan. Door de waardering van de individuele leerstijl van kinderen en het vermijden van normering, kunnen we het onderwijs zo goed mogelijk afstemmen op elk kind.
Sterke punten
Binnen onze school streven we ernaar om een leerrijke omgeving te creëren voor alle kinderen, dankzij het thematisch werken en het streven naar betekenisvol onderwijs. We hebben ook verschillende leerkrachten die experts zijn op verschillende gebieden, zoals NT2, beelddenken, meervoudige intelligentie, coöperatief leren, breinvriendelijk onderwijs, hoogbegaafdheid, dyslexie, enzovoort. In elke situatie beoordelen we de kwaliteiten van het kind en de mogelijkheden in de klas om tot het meest passende onderwijs te komen.
Ambities en ontwikkeldoelen
Onze ambities en ontwikkeldoelen omvatten het personaliseren van academische vaardigheden. Hiervoor zullen we geavanceerde technologie gebruiken. De nieuwste inzichten en benaderingen op het gebied van breinvriendelijk onderwijs en meervoudige intelligentie zullen ons helpen om kinderen en leerkrachten op hun eigen manier te laten leren. In de komende jaren streven we ernaar dat eigenaarschap doordringt tot in de kern van onze organisatie. Door middel van co-educatie en co-creatie willen we leerkrachten en het onderwijs verder versterken. We willen kinderen uitrusten met kennis en vaardigheden, zodat ze de uitdagingen van deze tijd aankunnen. Daarbij is er speciale aandacht voor ICT, burgerschap en filosoferen met kinderen. We streven naar een respectvolle houding naar anderen en de wereld om hen heen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We streven ernaar om academische vaardigheden, zoals lezen, rekenen en spellen, op een persoonlijke manier te benaderen. Hiervoor maken we gebruik van geavanceerde technologieën. Door de nieuwste inzichten en benaderingen op het gebied van breinvriendelijk onderwijs en meervoudige intelligentie kunnen kinderen en leerkrachten op hun eigen manier leren.
In de komende jaren richten we ons op hoe kinderen zelf eigenaar kunnen worden en blijven van hun leerproces. De leerkracht fungeert hierbij als pedagogische coach.
Er is een grote vraag naar het bevorderen van kennis op het gebied van NT2 (Nederlands als tweede taal) bij leerkrachten, vanwege de toestroom van kinderen die weinig of geen Nederlands spreken. Dit geldt bijvoorbeeld voor Oekraïense kinderen.
We hechten veel waarde aan een positieve ervaring van kinderen bij de overgang naar de basisschool. Daarom werken we nauw samen met de kinderopvang en peuterspeelzaal in ons dorp.
Als er speciale aandachtspunten zijn met betrekking tot de overstap naar de basisschool, nemen we contact met elkaar op en bespreken we welke extra zorg of hulp nodig is om de kinderen een goede start op onze school te geven.