WSKO BS 't Startblok

Veilingweg 1 A 2675 BR Honselersdijk

  • Entree
  • Bouwen
  • Foto van de dag
  • Spin
  • Buiten spelen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het onderwijs wordt vaak uitsluitend gekeken naar de resultaten op het gebied van rekenen, lezen en taal. Op 't Startblok zijn wij echter van mening dat resultaten breder moeten worden geïnterpreteerd. Dit is wat wij verstaan onder onze resultaten:
  • Kinderen kunnen eigen doelen stellen, reflecteren op eigen handelen en dragen verantwoordelijkheid over hun keuzes
  • Kinderen kunnen onderzoekend en ontwerpend leren waarbij keuzes gemaakt worden passend naar hun eigen leerstijl(presentatie) ook gebruik makend van nieuwe (digitale) media.
  • Kinderen kunnen met wederzijds respect samenwerken en komen tot een voor ieder passende oplossing.
  • Kinderen laten voldoende groei zien ten opzichte van zichzelf op de vakgebieden en zijn bereid tot leren leren.
  • Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor zichzelf en gaan respectvol om met de wereld om zich heen
  • Ouders en externe instanties zijn nauw betrokken bij de school en de ontwikkeling van het kind

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school maken we gebruik van Snappet, waardoor we dagelijks inzicht hebben in de vaardigheden en groei van de kinderen op diverse vakgebieden en de bijbehorende subdomeinen.

Afhankelijk van de streefniveaus van de leerlingen worden speciale lesmaterialen ingezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen het gewenste niveau bereiken. Als leerlingen vastlopen op bepaalde domeinen, worden er extra instructies gegeven om hen te ondersteunen. We hechten er veel waarde aan dat leerlingen zelf weten waar ze zich op moeten richten. Daarom voert de leerkracht regelmatig coachinggesprekken met de leerlingen om hun focus duidelijk te maken en te versterken.

Twee keer per jaar volgen we de leerlingen aan de hand van het DIA leerlingvolgsysteem. Op basis van toetsresultaten gaan de leerkrachten van de verschillende bouwen met elkaar in gesprek om een gemeenschappelijke focus te bepalen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Nieuwe situatie Doorstroomtoets voor schooljaar 2023-2024.

Pre-advies / voortgangsgesprek

De praktijk wijst uit dat het goed is om met ouders, leerling en leerkracht al in een eerder stadium dan groep 8 over de richting van het schooladvies met elkaar in gesprek te gaan. Een pre-advies (of richtinggeving in voortgangsgesprek, etc.) kan in eerdere groepen dan al gegeven worden. Bij de totstandkoming van dit advies wordt gekeken naar de scores op de DIA-toetsen en de resultaten in Snappet van de laatste jaren. Daarnaast kijkt de school bij het bepalen van het advies zeker ook naar zaken als werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, executieve functies en eventuele intelligentieonderzoeken van de leerling. Een pre-advies komt tot stand na overleg met directeur, intern begeleider en eventueel leerkrachten uit een eerdere groep. Uit dit gesprek volgen waar nodig doelen waar de leerling de komende tijd aan gaat werken om de overstap naar het voortgezet onderwijs nog makkelijker te maken.

Voorlopig schooladvies

In groep 8 krijgt de leerling in de periode 10-31 januari 2024 een voorlopig schooladvies. Deze periode is landelijk vastgesteld en is dus in sommige gevallen eerder dan op school gebruikelijk was. Ook dit advies komt tot stand na overleg met directeur, intern begeleider en eventueel leerkrachten groep 7

Doorstroomtoets

De leerling maakt in de periode van 1-13 februari 2024 de doorstroomtoets. Deze vervangt de eindtoets, die tot nu toe kort voor de meivakantie werd afgenomen. De doorstroomtoets is een extra objectief meetmoment voor de overstap naar het VO. Hiervan volgt 15 maart de uitslag.

Definitief schooladvies

Wanneer de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, wordt het advies bijgesteld, tenzij in belang van de leerling er redenen zijn om dit niet te doen. De school stelt hiermee het definitief schooladvies vast. Uiterlijk 24 maart wordt dit advies met ouders en leerlingen gedeeld en in een gesprek toegelicht.

Aanmelding

Ouders krijgen nu van 25 t/m 31 maart (één week!) de gelegenheid om hun kind aan te melden bij een VO-school. Zij ontvangen uiterlijk 15 mei bericht van de VO-school als de leerling ook daadwerkelijk geplaatst is. In mei en juni volgt er nog een warme overdracht tussen de basisschool en de nieuwe VO-school om de leerbehoeften van de leerlingen zo goed mogelijk over te dragen.

Verdere informatie over richtlijnen bij het tot stand komen van een schooladvies, vindt u via onderstaande link: https://www.slo.nl/thema/meer/handreiking-schooladvisering/handreiking

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We staan voor ontwikkelingsgericht en handelingsgericht onderwijs en begeleiding, waarbij we uitvoering geven aan de Wet Passend Onderwijs. Hierbij is de ontwikkeling van uw kind leidend. Bij ons gaat het er niet om ‘hoe knap je bent’, maar ‘hoe je knap bent’. We dagen kinderen uit om zelf op onderzoek te gaan en datgene wat zij leren te presenteren aan de kinderen uit hun groep. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich thuis voelt op ’t Startblok. Om deze ambities kracht bij te zetten, stellen we een prettige samenwerking tussen ouders, kind en school op prijs.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Boeien
  • Groeien
  • Bloeien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2014 heeft onze school een bezoek gehad van de inspectie. Na dit bezoek hebben we een rapport ontvangen met de bevindingen. De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op orde is en heeft ons een basisarrangement toegekend, wat betekent dat we voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.

Terug naar boven