Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Per leerjaar, per groep én per leerling wordt bekeken op welke leertijd er extra dient te worden ingezet. Hierdoor gebeurt het regelmatig dat bovenstaande onderwijstijd niet volledig overeenkomt met de werkelijke tijd.
Note:
- Onder het onderdeel taal vallen de taal-, spelling-, woordenschat- en schrijflessen.
- Onder het onderdeel lezen valt technisch lezen, begrijpend lezen en tutorlezen
- Onder het onderdeel kunstzinnige en creatieve vorming vallen ook muziek-, teken- en knutsellessen
De school biedt ondersteuning aan:
- leerlingen die volstaan met de basisbehoeftes in het basisonderwijs
- leerlingen met rekenhulpvragen (dyscalculie)
- leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie)
- sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag
- leerlingen met taalhulpvragenPassend Primair onderwijs in Zuid-Limburg
Het realiseren van Passend Onderwijs binnen MOVARE gebeurt vanuit de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Deze visie is ‘inclusief onderwijs thuisnabij’ en ‘regulier waar het kan en speciaal waar het moet’.
Vroeg samenwerken in Parkstad Limburg (VIP)
Voor een professional kunnen er redenen zijn om een signaal af te geven in de verwijsindex Parkstad Limburg (VIP). De VIP registreert of meerdere hulpverleners contact hebben met hetzelfde kind en maakt het voor betrokken hulpverleners mogelijk om met elkaar in contact te komen. Zo kan geboden hulp op elkaar afgestemd worden. Meer informatie vindt u hier.
Jeugd en Gezin Parkstad Limburg
Er zijn veel organisaties voor jeugdzorg en gezondheidszorg. Om u te helpen bij het vinden van de juiste informatie of ondersteuning is er in iedere gemeente één centraal punt voor alle vragen rondom opvoeden en opgroeien opgericht: Jeugd en Gezin Parkstad Limburg.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school zien wij voor onszelf een taak om onze leerlingen nog beter te begeleiden op het gebied van rekenen. We willen onze rekenresultaten omhoog krikken. De inzet van een rekencoördinator- en -specialist zal hierin een bijdrage leveren. We willen leerlingen meer uitdagen, zowel naar het 1F- als naar het 1S-niveau.
Daarnaast willen we werken vanuit hoge verwachting. Alle kinderen verdienen het om het maximale uit hun schoolloopbaan te hebben kunnen halen
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 3 juni 2019 een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de vroegschoolse educatie op basisschool De Vlieger.
Vroegschoolse educatie wil zeggen dat er extra aandacht is voor leerlingen in groep 1 en 2 die dat nodig hebben, zoals leerlingen met een risico op een (taal)achterstand.
De reden voor dit onderzoek is dat de inspectie in 2019 de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie op kinderdagverblijven en in de groepen 1 en 2 van basisscholen in Nederland in beeld brengen. Basisschool De Vlieger maakt deel uit van de steekproef die de inspectie heeft getrokken.
De inspectie concludeerde in haar rapport van 23 augustus 2019 het volgende:
'De vroegschoolse educatie binnen basisschool De Vlieger is van goede kwaliteit.
Alle onderzochte standaarden binnen het Onderwijsproces en de Kwaliteitszorg zijn als goed beoordeeld.
Context:
Basisschool De Vlieger ligt in een woonwijk in het westen van Hoensbroek, gemeente Heerlen. De leerlingen komen vanuit omliggende wijken. In het schoolgebouw is ook peuteropvang 'Het Krauwelnest' gevestigd. De school zal nog dit kalenderjaar uitgebreid worden tot een brede maatschappelijke voorziening, waarin onder meer logopedie, ergo- en fysiotherapie opgenomen worden. Van de vijfenvijftig kleuters heeft ongeveer een vijfde deel geen voorschool bezocht en daarom geen voorschoolse educatie gevolgd. Twintig kleuters zijn als doelgroepkind geïndiceerd. De school heeft een schakelklas voor oudste kleuters die een taalachterstand hebben. In de school is ook een 'extra ondersteuningsgroep', waarin 4-6 jarigen uit Hoensbroek in een kleine setting onderwijs volgen. Dit om, indien mogelijk, te voorkomen dat de leerling doorstroomt naar MKD of speciaal (basis)onderwijs. Jonge leerlingen van andere basisscholen in Hoensbroek die voor deze voorziening in aanmerking komen, worden voor de duur van de extra ondersteuning tijdelijk ingeschreven op basisschool De Vlieger. Momenteel zitten 9 leerlingen in deze groep. Afspraken over vervolgtoezicht Basisschool De Vlieger wordt opgenomen in de reguliere toezichtsplanning.'Voor het gehele rapport zie aub:
https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/pdf/arrangement.pdf?pdfId=R9021592398