Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool

Elft 53 1777 AC Hippolytushoef

  • Sinds mei 2022 zit de Henricusschool in het kindcentrum Op de Elft samen met obs de Kei en kinderopvang Hollands Kroon.

foto Kenneth Stamp
  • Rondom het hele gebouw is er van alles te beleven voor de kinderen.
  • Voor weekopeningen en thema afsluitingen beschikken we over een prachtige tribune!
  • Ook beschikken we over een vakleerkracht gym en een nieuwe gymzaal.
  • In het kindcentrum werken we veel met bewegend leren, spelend leren en onderzoekend leren. Leren kan op vele manieren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?
Vanaf schooljaar 2023-2024, gaat de eindtoets anders heten. De naam is gewijzigd in doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

In groep 8 (in februari) maken alle leerlingen deze doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft halverwege groep 8 de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de doorstroomtoets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

Voor meer informatie over de doorstroomtoets klik hier: Informatie doorstroomtoets



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gebruikt om te kijken hoe de school zich verhoudt tot de landelijke scores. Het gaat hierbij om IEP LVS toetsen. De resultaten kunnen aanleiding geven tot een (tussentijdse) aanpassing in het onderwijs. Dit volgt dan na bespreking van de resultaten door de leerkrachten, kwaliteitscoördinator, directie en ook met de MR.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De leerkrachten van groep 7 en 8 formuleren samen met de kwaliteitscoördinator (intern begeleider) en schoolleiding het schooladvies op basis van een aantal factoren:
De profielschetsen van de verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs. 
De persoonlijke ontwikkeling van het kind: De wijze waarop de leerling zichzelf richting geeft, met betrekking tot zichzelf en in relatie met anderen.
Het niveau dat de leerling heeft met betrekking tot de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal, begrijpend en technisch lezen. Hiervoor gebruiken zij het uitstroomprofiel van het leerlingvolgsysteem.

Het verwijzingstraject bestaat uit de volgende stappen:
Leerjaar 7: De school bepaalt een eerste indicatie van de mogelijke uitstroomrichting. Deze indicatie wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken in het voorjaar.
Najaar leerjaar 8: Leerlingen en ouders hebben bij de start van het schooljaar een eerste adviesgesprek en worden uitgenodigd voor de informatie-avond verwijzingstraject. Leerlingen en ouders maken kennis met het VO. De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen informatie over deze avonden. De leerlingen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs.
Januari leerjaar 8: De leerlingen ontvangen het tweede, voorlopige schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 
Februari leerjaar 8: De leerlingen nemen deel aan de landelijke doorstoomtoets.
Maart leerjaar 8: De school stelt de schooladviezen vast. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling / ouders het advies aanpassen. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
Juli leerjaar 8: De leerlingen nemen afscheid van de basisschool De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Kindcentrum Op de Elft staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan.
  • Op Kindcentrum Op de Elft heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen.
  • Op kindcentrum Op de Elft werken wij samen vanuit The Leader in Me waardoor wij allemaal het goede doen, ook als niemand kijkt.
  • Informatie The Leader in Me

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft het predicaat voldoende. De school heeft in september 2014 dit predicaat behaald na een intensief jaar van verbeteringen die zijn toegepast.  Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze website (kopje inspectie) of naar de site van de onderwijsinspectie zelf.

Terug naar boven