Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool

Elft 53 1777 AC Hippolytushoef

  • Sinds mei 2022 zit de Henricusschool in het kindcentrum Op de Elft samen met obs de Kei en kinderopvang Hollands Kroon.

foto Kenneth Stamp
  • Rondom het hele gebouw is er van alles te beleven voor de kinderen.
  • Voor weekopeningen en thema afsluitingen beschikken we over een prachtige tribune!
  • Ook beschikken we over een vakleerkracht gym en een nieuwe gymzaal.
  • In het kindcentrum werken we veel met bewegend leren, spelend leren en onderzoekend leren. Leren kan op vele manieren.

Het team

Toelichting van de school

Het team van het kindcentrum bestaat uit 40 medewerkers. Dit team bestaat uit leerkrachten, vakleerkrachten, pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten en stagiaires. Het team van de Henricusschool bestaat uit 20 medewerkers: naast de directeur en de groepsleerkrachten werken op de school verschillende onderwijsassistenten, een vakleerkracht gym, een vakleerkracht muziek, een administratief medewerker en een conciërge. Het team bestaat uit 18 vrouwen en 2 mannen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, scholing of studieverlof van een leerkracht wordt eerst geprobeerd om de aanwezige duo-leerkracht of een andere collega te laten werken. Lukt dit niet dan worden de invallers vanuit Stichting Sarkon benaderd. Als dit geen invalleerkracht oplevert dan wordt er gekeken of we het met de onderwijsassistent kunnen oplossen. Mocht dit allemaal geen resultaat hebben dan zullen we ouders (op tijd, liefst de middag voorafgaand aan het verzuim) vragen om hun kind thuis te houden. 
Wij streven ernaar dat er niet meer dan twee leerkrachten voor een groep staan. Incidenteel kan dit echter wel voorkomen, zeker in het geval van ziekte of verlof.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van de verschillende specialisaties en talenten van leerkrachten. Dit doen wij op het gebied van bewegingsonderwijs, muziek, creativiteit, sociaal-emotionele vaardigheden, taal en rekenen.

Ook geven wij aandacht aan burgerschap in ons onderwijs.Scholen bereiden leerlingen voor op hun latere functioneren in de maatschappij. Daar zijn niet alleen de basisvaardigheden taal en rekenen voor nodig, maar ook kennis om als zelfstandige burgers te kunnen leven. Kinderen leren hun eigen normen en waarden herkennen en kunnen daarmee een eigen identiteit vormen. Scholen zijn wettelijk verplicht aandacht te besteden aan burgerschap en sociale integratie. Dat hoeft niet als apart vak. Burgerschap mag in andere vakken worden geïntegreerd.
Bij ons gebeurd dit door het werken met de zeven gewoonten van The Leader in me en wij werken met de methode Blink geïntegreerd voor wereld oriëntatie.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De schoolloopbaan van uw kind begint met lerend spelen. De leerkrachten stemmen de thema’s waarover gewerkt wordt af op de interesses van de kinderen. Op deze manier komen de kinderen in aanraking met verschillende onderwerpen en situaties die voor hen betekenisvol zijn. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Bij het thematiseren verbinden de leerkrachten hun bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Zij zorgen ervoor dat het spel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema. Wij maken onderscheid tussen vijf kernactiviteiten, die de basis leggen voor verdere leerprocessen.   Deze activiteiten zijn: - Spelactiviteiten - Constructieve en beeldende activiteiten - Gespreksactiviteiten - Lees- en schrijfactiviteiten - Reken- en wiskundige activiteiten   Daarnaast besteden wij aandacht aan het ontwikkelen van creativiteit en sociaal-emotionele vorming. Met  spellessen in het speellokaal en buiten  bevorderen wij de lichamelijke ontwikkeling. Dit gebeurt op veel verschillende manieren.  Om vroegtijdig problemen te signaleren, voeren leerkrachten regelmatig observaties uit. Wij volgen de kinderen nauwkeurig via het leerlingvolgsysteem van 'mijn kleutergroep'. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 sluiten we aan bij de ontwikkeling van de kinderen opgedaan in de groepen 1-2 vanuit de principes van basisontwikkeling. Basisontwikkeling gaat uit van de eigen ontwikkeling van kinderen. Elk kind ontwikkelt zich anders. Om zich te kunnen ontplooien moet het zich vrij en veilig voelen. De methode vormt daarmee het uitgangspunt van werken. Op onze school werken we ook met weektaken. Belangrijk is dat leerlingen hierdoor leren plannen, keuzes maken en organiseren. In de groepen 7 en 8 gebruiken de kinderen dan ook een agenda om te leren plannen. De leerkrachten volgen, begeleiden en sturen de leerlingen en hanteren als rode draad de methodes bij de diverse vakgebieden. Net als elke andere school stelt de Henricusschool zich ten doel om de kerndoelen die de overheid heeft vastgesteld voor alle kinderen haalbaar te laten zijn. Leren gebeurt in een doorlopend proces tot en met groep 8. Om vroegtijdig problemen te signaleren, nemen leerkrachten regelmatig toetsen af. Wij werken met het leerlingvolgsysteem van IEP. De keuzes die wij maken om de kerndoelen te bereiken staan beschreven in het schoolplan. Daarin staat ook welke ontwikkelingen er de komende jaren op school lopen en welke inhoudelijke keuzes daaraan ten grondslag liggen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen wat de school kan bieden op het gebied van inclusief onderwijs. 

Voor meer vragen kunt u zich wenden tot de kwaliteitscoördinator van de school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De samenwerking binnen het kindcentrum biedt veel kansen om de ondersteuningsbehoefte te versterken. Wij zijn als kindcentrum aan het onderzoeken hoe wij de drempels zoveel mogelijk voor alle kinderen kunnen weghalen. Zo zijn wij aan het onderzoeken hoe wij kinderen het beste kunnen laten instromen. Door bijvoorbeeld bijna vierjarigen eerder activiteiten mee te laten doen met de kleuters onder begeleiding van een pedagogisch medewerker. 

Ook kijken wij steeds hoe we vanuit de samenwerking voor ieder kind de beste plek kunnen realiseren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben op dit moment twee specialisten jonge kind binnen ons team. Zij zetten de leerlijnen uit voor het lerend spelen voor alle onderbouwgroepen. Wij werken samen met de kleuterrevolutie. Hierbij volgen de leerkrachten van de groepen 1 t/m 3 scholing. Naar aanleiding van deze scholing passen zij de leerpleinen en de indeling van de klassen regelmatig aan.

Binnen het kindcentrum wordt inhoudelijk samen gewerkt tussen school en opvang. Dit zorgt dat de drempel tussen opvang, peuterschool en school zo laag mogelijk is. wij werken zowel bij de peuterschool als bij het kinderdagverblijf met een warme overdracht. We werken ook samen met de peuterspeelzaal, die niet in ons gebouw zit. Bij deze overgang van peuter naar de basisschool wordt overgedragen middels een vaststaand formulier. indien dit nodig mocht zijn is er een mondelinge toelichting. In sommige gevallen is er een observatie mogelijk voordat het kind onze school gaat bezoeken, zodat wij elk kind optimaal onderwijs kunnen bieden op zijn of haar eigen niveau.

Zindelijkheid
Als uw kind 4 jaar is en naar school gaat, verwachten wij dat de kinderen zindelijk zijn. Wat verwachten wij:
- Uw kind voelt aan wanneer hij/zij naar het toilet moet.
- Uw kind kan zelfstandig naar de wc.
- Uw kind kan zijn eigen billen afvegen.
Voor kleine, incidentele plasongelukjes is het handig om uw kind een schoon setje kleding mee te geven. Het verschonen van ontlasting kan de school niet verzorgen. De leerkracht kan de klas hiervoor niet verlaten, zij heeft de verantwoordelijkheid voor de kinderen in de groep. We zullen daarom met u afspreken dat de leerkracht u belt om uw kind te komen verschonen. Als u zelf niet in de gelegenheid bent om dit te doen vragen we u iemand anders hiervoor naar school te laten komen.
Wij vragen u om eventuele zindelijkheidsproblemen, tijdens het kennismakingsgesprek, kenbaar te maken bij de leerkracht. 

Terug naar boven