Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Lorentzschool krijgen de kinderen voor de kernvakken op drie niveaus instructie. In de basisgroep zitten de gemiddelde leerlingen. De weergroep is voor de leerlingen die leerstof minder snel opnemen. Ze krijgen aangepaste instructie, waarbij (indien nodig) extra materialen ingezet worden. De leerlingen in de meer-groep nemen de leerstof snel op en hebben extra uitdaging nodig.
Verder is het mogelijk dat kinderen een eigen leerlijn volgen, indien de leerachterstand meer dan een jaar bedraagt. Zij krijgen individuele instructie. Hetzelfde geldt voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. Zij hebben naast het reguliere schoolwerk een extra leerlijn met uitdagende opdrachten. Het werk is dan afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften. Vanuit STIP Hilversum wordt er ook een bovenschoolse STIP-klas aangeboden. Tevens is er nu een kei-klas aanwezig voor leerlingen, die graag meer met hun handen willen doen.
Omdat de Lorentzschool een daltonschool is, werken we met (week)planners en organiseren we de instructie en de verwerking zodanig dat er ruimte is voor zelfstandigheid en samenwerking. We werken naar steeds meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap bij het leren.
Wij geloven in het stimuleren van de brede ontwikkeling van kleuters; dat wil zeggen op persoonlijk, sociaal, cognitief en motorisch vlak, maar ook spel- en creatieve ontwikkeling. De klas is ingericht op het leren door te doen. Het leren vindt al spelend plaats in de diverse hoeken met ontwikkelingsmaterialen en activiteiten. We bieden dit in thema’s aan. Daarnaast bieden we gerichte activiteiten aan, waarbij de kinderen verschillende ervaringen opdoen met materiaal en leeractiviteiten.
De onderwijstijd kan variëren. Op basis van resultaten kunnen namelijk andere keuzes per groep gemaakt worden. Tevens werkt de Lorentzschool op basis van het Daltonconcept. Daarmee proberen we het eigenaarschap van de leerlingen te bevorderen. Dat betekent dat de leerlingen eigen keuzes (indien zij dat aankunnen) mogen maken en kunnen werken aan persoonlijke doelen.
De Lorentzschool wil alle leerlingen de juiste ondersteuning bieden. Bij aanmelding van een leerling kijken we altijd of wij deze ondersteuning kunnen bieden. Naast de reguliere zorg / faciliteiten in de klas, door de leerkracht, bieden wij ook extra ondersteuning.
- Groepen 1 t/m 8: extra begeleiding middels onderwijsassistenten en hoogbegaafdenbegeleiding. Vanuit ons samenwerkingsverband kunnen extra (plus)arrangementen aangeboden worden, indien een leerling daarvoor in aanmerking komt. Dit gaat altijd in overleg met onze intern begeleiders.
- Groepen 1/2: aanbod schakelklas (taalachterstand), begeleiding slimmere kleuters (kleuteruniversiteit)
- Groepen 3/4/5: extra leesondersteuning zwakkere lezers
De meer- en hoogbegaafde leerlingen die werken met het extra pakket "Levelwerk" krijgen op vaste momenten instructie en feedback (door de groepsleerkrachten).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zal tijdens dit schooljaar analyseren en kijken welke ondersteuning de school kan bieden (herijking SOP). Daarbij wordt elke keer gekeken naar de haalbaarheid voor de leerling, de leerkracht en medeleerlingen.
Naast het reguliere aanbod beschikt de Lorentzschool over een schakelklas. Leerlingen, die op taalgebied extra ondersteuning nodig hebben, komen hiervoor in aanmerking. Zij worden ondergedompeld in een taalbad, waarbij thematisch aan de hand van logo3000, gewerkt wordt.
Het reguliere aanbod is gebaseerd op het principe van spelend leren aan de hand van thema's. Op basis van leerlijnen volgen wij de ontwikkeling op taal, rekenen, motoriek en op sociaal-emotioneel gebied.