Taalschool Hilversum

Jan Blankenlaan 8 1222 SW Hilversum

Schoolfoto van Taalschool Hilversum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Taalschool neemt geen toets af in groep 8. Onze leerlingen zitten maar 1 jaar op onze school en derhalve kan een eindtoets niet afgenomen worden. Wel hebben we onze eigen toetsen en in de bovenbouw wordt de SON test afgenomen. Die geeft een indicatie van het intelligentieniveau van de kinderen. Samen met de observaties van de leerkracht en de toetsen komen we tot een advies richting voortgezet onderwijs.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Taalschool worden de leerlingen 3x per jaar getoetst: om de 13 weken. Op basis van de resultaten worden ze in nieuwe niveaugroepen ingedeeld in de eigen groep. Alle opbrengsten worden zorgvuldig geanalyseerd en besproken in het team en tijdens groepsbesprekingen en besprekingen tussen ib-er en directeur. We hanteren onze eigen normen en werken met Schoolkr8 om alles digitaal te volgen en vast te leggen. We bespreken met de ouders de resultaten van de leerlingen.

Iedere leerling krijgt een eigen OPP bij binnenkomst, waarin de doelen voor dat kind zijn vastgelegd. Uiteraard kijken we ook naar de leeftijd van het kind. Dit OPP wordt gevolgd en doelen worden indien nodig bijgesteld. De leerlingen krijgen allemaal les op eigen niveau, zodat de doelen realiseerbaar zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de Taalschool spelen hierbij een rol. Het kan overigens ook zo zijn dat we besluiten om de leerlingen te verlengen voor een jaar, naar een kopklas te sturen of het ISK.
Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen zijn individuen; elk kind is uniek, maar daarnaast maken ze deel uit van een groep. Ze worden door de groep gevormd en ze zijn van de groep afhankelijk. Wij vinden het belangrijk dat kinderen elkaar (leren) respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. 

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB-er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. 

We werken ook met een doelgroep die zich onderscheidt van reguliere scholen. Onze leerlingen zijn afkomstig van over de hele wereld, vanuit allerlei milieus, met diverse achtergronden qua religie en opleiding. We hebben leerlingen van expats, statushouders en migranten. We besteden daarom veel aandacht aan het omgaan met verschillen/met elkaar en elkaar te respecteren. Belangrijkste voorwaarde op een taalschool: veiligheid! Zonder veiligheid komt een kind niet goed tot zijn of haar ontwikkeling. We monitoren de veiligheid dan ook regelmatig lopende het schooljaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Weerbaar
  • Trots
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2019 heeft er een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden bij de Taalschool. De inspectie concludeerde dat het onderwijs over het geheel bezien van voldoende kwaliteit is. Daarmee heeft de inspectie het vertrouwen in de Taalschool uitgesproken en ontvangt de school het basisarrangement.

Terug naar boven