Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Voor de invulling van de onderwijstijd in de eerste jaren verwijzen wij u graag naar de tekst onder het kopje 'onderwijstijd'.
Op de Sterrenschool werken we in clusters. Er is een verschil in aanpak tussen de onderbouw (groep 1 t/m 3)- en midden/bovenbouwcluster.
In de onderbouw wordt de hele dag thematisch gewerkt aan de hand van IPC-thema's. Daarin komen gedurende de dag aspecten uit de leerlijnen rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek aan bod. Deze onderdelen worden aangeboden in kleine- en grote kringen, maar ook in de diverse hoeken. Aan de groep 3 leerlingen worden dagelijks instructies aangeboden op reken- en taal/leesgebied. Voor rekenen wordt gebruik gemaakt van Met Sprongen Vooruit en Snappet. Voor lezen gebruiken we de methode Actief Leren Lezen. Verwerking vindt plaats in de schriften, op tablets, maar ook door activiteiten in de diverse hoeken en kleine kringen aan te bieden. Naast deze leerstof dompelen we de kinderen ook onder in het IPC-thema. Daarbij is sprake van een combinatie van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, maar ook aan de creatieve vakken wordt gewerkt. Hierdoor leren kinderen uit groep 1/2 en 3 ook met en van elkaar. De overstap van groep 2 naar groep 3 wordt hierdoor ook kleiner.
In de midden- (groep 4, 5 en 6) en bovenbouwcluster (groep 7 en 8) richten we ons in de ochtend op de basisvaardigheden. Volgens een vast rooster wordt instructie gegeven op lees-, reken- en spellingsgebied. We maken daarbij gebruik van diverse methodieken: lezen (Atlantis), rekenen (Snappet) en spelling/taalbeschouwing (Staal). Kinderen van de diverse leerjaren worden op niveau ingedeeld, waardoor het mogelijk is dat leerlingen uit een bepaalde groep meedoen met de lessen (op het niveau) van een andere groep. Dit kan ook cluster doorbroken. Daarnaast besteden we in elk cluster dagelijks aandacht aan de IPC-thema's. Thematisch komen onderdelen als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, maar ook creatieve vakken aan bod. In de toekomst willen we ook de teksten vanuit begrijpend lezen hieraan koppelen. Ten slotte leren de kinderen binnen de thema's ook 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken, mediawijsheid en zelfregulering.
Alle groepen besteden daarnaast aandacht aan de vreedzame school en burgerschap. Tevens worden er gymlessen aangeboden door een vakdocent.
Op de Sterrenschool worden leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoefte aangemeld. We proberen zo veel mogelijk differentiatie in ons onderwijs aan te bieden zodat alle kinderen profiteren van het geboden onderwijs. Elke leerling is dan ook welkom op onze school zolang wij kunnen voorzien in de behoefte van deze leerling. Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om een mogelijke hulpvraag duidelijk te krijgen. We zullen daarna bekijken of mogelijke hulp passend is en binnen de Sterrenschool gegeven kan worden. Indien een leerling op een peuterspeelzaal heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van deze leerling.
De volgende extra ondersteuning wordt standaard geboden op de Sterrenschool:
- Groepen 1 t/m 8: extra begeleiding middels onderwijsassistenten en hoogbegaafdenbegeleiding. Vanuit ons samenwerkingsverband kunnen extra (plus)arrangementen aangeboden worden, indien een leerling daarvoor in aanmerking komt. Dit gaat altijd in overleg met onze intern begeleiders.
- Groepen 1/2: aanbod schakelklas (taalachterstand), begeleiding slimmere kleuters (kleuteruniversiteit)
- Groepen 3/4/5: extra leesondersteuning zwakkere lezers
De meer- en hoogbegaafde leerlingen die werken met pluswerk krijgen op vaste momenten instructie en feedback (door de groepsleerkrachten). Voor de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 is er bovendien een bovenschoolse STIP-klas.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft geanalyseerd en bekeken welke ondersteuning de school kan bieden (herijking SOP). Daarbij is elke keer gekeken naar de haalbaarheid voor de leerling, de leerkracht en medeleerlingen. Tevens vinden we het belangrijk om goed te letten op de differentiatie, ook richting de meerbegaafde leerlingen.
De Sterrenschool vormt samen met de Kleine Sterren (peuterschool) en BSO (Sterren) een kindcentrum. Binnen dit kindcentrum wordt het aanbod steeds meer op elkaar afgestemd. Dat wil zeggen dat we gezamenlijke thema's hebben (inclusief start, afsluiting en gezamenlijke activiteiten), samen feesten vieren en gebruikmaken van de Vreedzame school.