Sterrenschool Hilversum

Huygensstraat 35 1222 TJ Hilversum

  • Instructie in een kleine groep.
  • De Sterrenschool is een vreedzame school.
  • De mooie theatertrap voor publiek bij onze voorstellingen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De schoolleiding doet altijd haar uiterste best om via de invalpool van Stip Hilversum invalleerkrachten te regelen.

Invalleerkrachten worden ingezet bij ziekte of langdurige afwezigheid van leerkrachten. Mochten er geen invalleerkrachten beschikbaar zijn, wordt gezocht naar een andere oplossing. Dit kan betekenen dat gebruik gemaakt wordt van (creatieve) vakdocenten van Lukida of Talentiko, de leerlingen worden opgedeeld over de andere groepen, een onderwijsassistent voor de groep staat of er wordt overgegaan op thuisonderwijs. In het uiterste geval wordt gevraagd om de leerlingen thuis te laten. Uiteraard zorgen we altijd voor opvang op school als thuisopvang niet mogelijk is. Ouders/verzorgers worden altijd tijdig geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de invulling van de onderwijstijd in de eerste jaren verwijzen wij u graag naar de tekst onder het kopje 'onderwijstijd'.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Sterrenschool werken we in clusters. Er is een verschil in aanpak tussen de onderbouw (groep 1 t/m 3)- en midden/bovenbouwcluster.

In de onderbouw wordt de hele dag thematisch gewerkt aan de hand van IPC-thema's. Daarin komen gedurende de dag aspecten uit de leerlijnen rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek aan bod. Deze onderdelen worden aangeboden in kleine- en grote kringen, maar ook in de diverse hoeken. Aan de groep 3 leerlingen worden dagelijks instructies aangeboden op reken- en taal/leesgebied. Voor rekenen wordt gebruik gemaakt van Met Sprongen Vooruit en Snappet. Voor lezen gebruiken we de methode Actief Leren Lezen. Verwerking vindt plaats in de schriften, op tablets, maar ook door activiteiten in de diverse hoeken en kleine kringen aan te bieden. Naast deze leerstof dompelen we de kinderen ook onder in het IPC-thema. Daarbij is sprake van een combinatie van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, maar ook aan de creatieve vakken wordt gewerkt. Hierdoor leren kinderen uit groep 1/2 en 3 ook met en van elkaar. De overstap van groep 2 naar groep 3 wordt hierdoor ook kleiner.

In de midden- (groep 4, 5 en 6) en bovenbouwcluster (groep 7 en 8) richten we ons in de ochtend op de basisvaardigheden. Volgens een vast rooster wordt instructie gegeven op lees-, reken- en spellingsgebied. We maken daarbij gebruik van diverse methodieken: lezen (Atlantis), rekenen (Snappet) en spelling/taalbeschouwing (Staal). Kinderen van de diverse leerjaren worden op niveau ingedeeld, waardoor het mogelijk is dat leerlingen uit een bepaalde groep meedoen met de lessen (op het niveau) van een andere groep. Dit kan ook cluster doorbroken. Daarnaast besteden we in elk cluster dagelijks aandacht aan de IPC-thema's. Thematisch komen onderdelen als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, maar ook creatieve vakken aan bod. In de toekomst willen we ook de teksten vanuit begrijpend lezen hieraan koppelen. Ten slotte leren de kinderen binnen de thema's ook 21e eeuwse  vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken, mediawijsheid en zelfregulering.

Alle groepen besteden daarnaast aandacht aan de vreedzame school en burgerschap. Tevens worden er gymlessen aangeboden door een vakdocent.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Sterrenschool worden leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoefte aangemeld. We proberen zo veel mogelijk differentiatie in ons onderwijs aan te bieden zodat alle kinderen profiteren van het geboden onderwijs. Elke leerling is dan ook welkom op onze school zolang wij kunnen voorzien in de behoefte van deze leerling. Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om een mogelijke hulpvraag duidelijk te krijgen. We zullen daarna bekijken of mogelijke hulp passend is en binnen de Sterrenschool gegeven kan worden. Indien een leerling op een peuterspeelzaal heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van deze leerling.

De volgende extra ondersteuning wordt standaard geboden op de Sterrenschool:
- Groepen 1 t/m 8: extra begeleiding middels onderwijsassistenten en hoogbegaafdenbegeleiding. Vanuit ons samenwerkingsverband kunnen extra (plus)arrangementen aangeboden worden, indien een leerling daarvoor in aanmerking komt. Dit gaat altijd in overleg met onze intern begeleiders. 
- Groepen 1/2: aanbod schakelklas (taalachterstand), begeleiding slimmere kleuters (kleuteruniversiteit)
- Groepen 3/4/5: extra leesondersteuning zwakkere lezers 

De meer- en hoogbegaafde leerlingen die werken met pluswerk krijgen op vaste momenten instructie en feedback (door de groepsleerkrachten). Voor de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 is er bovendien een bovenschoolse STIP-klas.
 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft geanalyseerd en bekeken welke ondersteuning de school kan bieden (herijking SOP). Daarbij is elke keer gekeken naar de haalbaarheid voor de leerling, de leerkracht en medeleerlingen. Tevens vinden we het belangrijk om goed te letten op de differentiatie, ook richting de meerbegaafde leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Sterrenschool vormt samen met de Kleine Sterren (peuterschool) en BSO (Sterren) een kindcentrum. Binnen dit kindcentrum wordt het aanbod steeds meer op elkaar afgestemd. Dat wil zeggen dat we gezamenlijke thema's hebben (inclusief start, afsluiting en gezamenlijke activiteiten), samen feesten vieren en gebruikmaken van de Vreedzame school. 

Terug naar boven