Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De afgelopen jaren is Kindcentrum Dierdonk in beweging. Er is een ontwikkeling gaande van een school met een traditioneel leerstofjaarklassensysteem, naar een kindcentrum met kindgericht onderwijs. Het meer personaliseren van het leren is hierbij het belangrijkste speerpunt. Het leerstofjaarklassensysteem wordt steeds meer losgelaten, de muren worden (spreekwoordelijk) doorbroken en er wordt steeds meer groepsdoorbrekend gewerkt op niveau, passende bij het kind.
In het voorjaar van 2013 heeft basisschool Dierdonk haar eigen Schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is in het voorjaar van 2017 geëvalueerd en aangepast.
Ons uitgangspunt is om de ondersteuning aan een leerling zoveel mogelijk binnen de eigen klas plaats te laten vinden. Op het moment dat een leerling ondersteuning nodig heeft die niet binnen de eigen klas geboden kan worden beschikt Kindcentrum Dierdonk over ‘De Oase’. ‘De Oase’ bestaat uit enkele op leerlingenondersteuning gerichte ruimten. Het concept van ‘De Oase’ is ontstaan in navolging van onze missie: ‘Iedereen is de uitdaging waard!’ en de kernwaarden: ‘veiligheid’, ‘positiviteit’ en ‘verantwoordelijkheid’.
De uitdaging vinden we in het bieden van de juiste ondersteuning passend bij de ondersteuningsbehoefte van een leerling. Leerlingen werken in een veilige omgeving, in een positieve sfeer aan de eigen uitdaging. Samen zijn we verantwoordelijk voor al onze leerlingen. Ervan uitgaande dat de meerderheid van onze leerlingen de juiste ondersteuning ontvangt in de basisondersteuning van de eigen groep, biedt ‘De Oase’ ruimte voor lichte tot zo mogelijk extra ondersteuning op verschillende gebieden zoals sociaal-emotionele begeleiding, didactische begeleiding, leren leren, meer- en hoogbegaafdheid, faalangst, autisme, dyslexie, motoriek. Daarnaast zijn er nog overige vormen van ondersteuning zoals onder andere een orthopedagoog, vertrouwenspersonen en een schoolondersteuner. In de komende periode willen we de mogelijkheden gaan bekijken om de ondersteuning vanuit 'De Oase' te gaan integreren met de wens om meer gepersonaliseerd onderwijs vanuit de onderwijsbehoeften van onze leerlingen aan te gaan bieden. Naast bovengenoemde interne ondersteuning werken leerkrachten, intern begeleiders en directie regelmatig samen met professionals van externe instanties zoals de gezins- en jongerencoach, GGD, leerplicht, wijkagent, logopediste, ergotherapeut enzovoorts. De contacten met deze externe partners worden warm onderhouden.
Bij de afweging voor aanname van een leerling wordt zeer zorgvuldig gekeken naar de onderwijsbehoeften, de aanwezige faciliteiten, de aanwezige expertise en bovengenoemde veiligheid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze unieke Oase richt zich op de ondersteuningsbehoefte van onze kinderen. De vraag is leidend voor het aanbod. Ons doel is de Oase - en dus ook de ondersteuning - steeds meer en meer te integreren in het dagelijkse onderwijs.
Kinderen met een VVE indicatie worden nauwkeurig gevolgd. Zij krijgen extra activiteiten aangeboden, om de ontwikkeling op taal- en rekengebied te stimuleren.