Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In onze kleutergroepen zitten kinderen uit groep 1, samen in de klas met kinderen uit groep 2. Daarna, dus vanaf groep 3, combineren we in principe geen groepen, tenzij het echt niet anders kan.
In schooljaar 2024-2025 wordt in de groepen 7 en 8 in units gewerkt. De unit 8 werkt al naar volle tevredenheid vanaf schooljaar 2022-2023 en functioneert ook in dit schooljaar. In de unit krijgen alle groep 8 leerlingen les van een groepsleerkracht die geassisteerd wordt door twee leerkrachtondersteuners.
We zijn bezig met de voorbereidingen voor unit 7 en gebruiken dit schooljaar om er volgend jaar een start mee te kunnen maken.
In de groepen 1-2 wordt intensief, gestructureerd gewerkt aan taal en met name aan woordenschatontwikkeling. Dat doen we, omdat wij vinden dat een goede beheersing van (mondelinge) taal van zeer groot belang is voor een succesvolle (school)loopbaan.
Uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal emotionele ontwikkeling, sociale redzaamheid, zintuiglijke ontwikkeling en expressievakken zoals tekenen, muziek etc. en natuurlijk ook aan burgerschap.
Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. We denken daarmee elke leerling goed voor te bereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs (v.o). Daarnaast willen we wat betreft taal en rekenen minimaal de referentieniveaus halen, maar we hebben de ambitie zoveel mogelijk leerlingen op niveau 1S/2F te laten uitstromen, zodat ze goed mogelijk voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs.
Samenwerkingsverband Onderwijscollectief
Kinderen met specifieke onderwijsbehoefte(n): inzet van samenwerkingsverband Onderwijscollectief
Op iedere basisschool zijn er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo ook op onze school. We willen leerlingen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Voor iedere leerling met specifieke onderwijsbehoeften is er een goede oplossing te vinden. Kinderen met meer specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het schoolondersteuningsteam om te bepalen welke inzet er nodig is. Onze school kan met de inzet van de eigen expertise vaak tegemoetkomen aan de (ook meer specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind.
Wanneer blijkt dat er toch meer of andere expertise nodig is, dan schakelt de school samenwerkingsverband Onderwijscollectief in. Het samenwerkingsverband is beschikbaar voor alle scholen op Voorne-Putten, Rozenburg en gaat samen met de ouders en school kijken welke ondersteuning er ingezet kan worden.
Het samenwerkingsverband heeft zelf specialisten in huis die deze ondersteuning kunnen bieden, maar kan ook andere experts inhuren wanneer dit nodig is.
Daarnaast werken scholen samen in een zogenoemd Regionaal Overleg Kwaliteit (ROK) waar scholen binnen een wijk/gemeente samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan alle kinderen in de wijk/gemeente. Als er zorgen zijn of een school handelingsverlegen is, dan wordt dit besproken in het ROK en ondersteunen scholen elkaar met de in het ROK aanwezige expertise. Soms kan bijvoorbeeld een andere basisschool binnen hetzelfde ROK beter voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind.
Wanneer geen van de reguliere basisscholen meer kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, dan zal het samenwerkingsverband samen met ouders, school en andere experts onderzoeken welke school hier wel aan kan voldoen. Als de uitkomst een school voor speciaal (basis-)onderwijs is, dan geeft het samenwerkingsverband de toelaatbaarheidsverklaring af die nodig is voor de inschrijving op deze scholen.
Meer informatie over samenwerkingsverband Onderwijscollectief is te vinden op de website: www.onderwijscollectiefvpr.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden wordt de inzet van onderwijsondersteuners die deel uitmaken van ons team nog effectiever ingezet om onze doelen te kunnen behalen. Onder verantwoordelijkheid van de leerkracht worden zij ingezet voor ondersteuning in diverse groepen.
Ook wordt het team van KC'ers uitgebreid. De komende jaren werken we met een Inhoudelijk Kwaliteitscoördinator (KCI) een Kwaliteitscoördinator decaan die zich bezig houdt met de positieve leer- en gedragscultuur (KCD) en een zorg coördinator die de zorg coördineert zodat samen met de KCI en KCD de eventuele extra ondersteuningsbehoefte nog beter kan worden begeleid.
Als het gaat om begeleiding op sociaal-emotioneel vlak wordt de samenwerking met schoolmaatschappelijk werk zo mogelijk geïntensiveerd.
Om ervoor te zorgen dat wij in onze kleutergroepen direct kunnen aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen, ontvangen we (als de ouders daarmee instemmen) een rapportage van de betreffende peuterspeelzaal en organiseren we een warme overdracht van voorschool naar school.
We willen een ononderbroken leer- en speeltijd voor onze kinderen mogelijk maken. In de toekomst willen we daarom samenwerken met diverse partners in een IKC (Integraal Kindcentrum). Dit past in de visie van de gemeente die een plan voor de middellange termijn, met nieuwbouw voor de scholen in de Kooistee, aan het ontwikkelen is.