Basisschool Frans Postma

Merwedestraat 16 6413 VV Heerlen

  • Op deze foto ziet u de hoofdingang van de school, die achter de houten schermen gelegen is.
  • U ziet een overzicht van ons schoolplein gezien vanaf het bovenste gedeelte. Aan verre zijde van het plein is het klimrek gelegen.
  • Al onze groepslokalen hebben eenzelfde inrichting. Rustig en overzichtelijk, met een eigen inbreng van de groepsleerkracht.
  • In de lokalen voor de kleuters, creëren wij een warme en rijke leeromgeving. een fijne plek om te zijn en om spelend te leren.
  • We gebruiken onze middencirkel voor zelfstandig werken, werken met groepjes, voor vieringen, als bibliotheek en voor computerles.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de behaalde resultaten van de eindtoets van het schooljaar 2021/2022 scoren wij boven het landelijk gemiddelde en halen wij op alle vakgebieden (rekenen, lezen en taalverzorging) de schoolnormen en landelijke normen. Dit voor zowel het 1F, als ook voor het 1S/2F niveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen, midden en eind toetsen van Cito, gebruiken wij om een analyse te maken van de leerling resultaten.

Deze gegevens zijn noodzakelijk om de onderwijsbehoeften van de kinderen in de volgende periode in kaart te brengen en om goede groepsplannen te kunnen maken.

Zodoende kunnen we de ontwikkeling van de kinderen goed volgen, ondersteunen en daar waar nodig ons onderwijs aan de leerlingen aanpassen.

In de kleuterbouw maken wij gebruik van het observatie instrument van Digikeuzebord. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij proberen zo kansrijk als mogelijk te adviseren. In goed overleg met ouders en andere betrokken partners, komt ons advies tot stand. Wanneer de eindtoets hiertoe aanleiding geeft, stellen wij het advies naar boven toe bij.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zonder relatie geen prestatie wordt er wel eens gezegd.

We willen een veilige en vreedzame school zijn waar kinderen, leerkrachten en ouders leren met elkaar om te gaan en respect te hebben voor elkaar en elkaars verschillen.

We willen werken in een veilige leeromgeving met respect en begrip voor de eigenheid van leerlingen, ouders, collega’s en andere betrokkenen. In onze school stellen we de positieve benadering voorop, maar geven ook duidelijk onze grenzen aan en als nodig verbinden we hieraan ook consequenties.

We willen de inbreng van leerling  en talenten meenemen bij ons aanbod en begeleiding (Luc Stevens relatie – competentie en autonomie).  

Wat verwachten wij van kinderen onderling, leerkrachten onderling, leerkracht-kind, leerkracht-ouder?

-         Omgaan met elkaar op basis van gelijkwaardigheid.

-         Accepteren van verschillen

-         Uitgaan van een positieve benadering.

-         Beschermen van elkaars eigenwaarde en respecteren van gevoelens.

-         Spreken met elkaar en niet over elkaar.

-         De principes van de De Vreedzame School accepteren.

-         Geven en nemen

-         Open staan voor elkaar en eerlijk zijn naar elkaar.

-         Verwachtingen duidelijk uitspreken.

 -         Een positieve en open communicatie.(dialoog)  

De school streeft naar een omgeving waar:

-         Iedereen anders mag zijn, maar gelijk worden behandeld.

-         Naar je wordt geluisterd.

-         We respectvol met elkaar omgaan.

-         Je fouten mag maken.

-         Een goede relatie met kinderen, ouders en ketenpartners.

-         Iedereen serieus genomen wordt.

-         De Frans Postmaschool onze school is.

-         Wij er voor elkaar zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • preventie pestgedrag
  • zorgzaam omgaan met elkaar
  • goed burgerschap tonen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven