Op welke manier worden ouders betrokken bij deze school?
Ouderbetrokkenheid is een gelijkwaardige en niet-vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school) ontwikkeling van het kind (de leerling). In deze samenwerking streven ouders naar een optimale communicatie en ” relatie” tussen ouder, school en kind. Ouderbetrokkenheid beoogt slechts één ding: een betere wereld voor het kind, de leerling, de ouders en de school. Deze definitie geeft aan dat er zeer veel waarde wordt gehecht aan een goede manier van samenwerken.
Op school is er een onderzoek naar de ouderbetrokkenheid verricht. Hieruit zijn een aantal aanbevelingen gekomen die we de komende jaren willen gaan verbeteren.
De ouderbetrokkenheid op de Frans Postmaschoolis gericht op het zo goed mogelijke invulling van de 6 standaarden van de ouderbetrokkenheid van het CPS ( P. de Vries en het PTA).
Standaard 1. Alle gezinnen en ouders zijn welkom. Ouders en gezinnen zijn actief betrokken bij de school. Zij zijn welkom in de school en hun deelname wordt gewaardeerd. Ouders en leerkrachten zijn verbonden met elkaar en richten hun gemeenschappelijke activiteiten op wat de leerlingen leren en doen.
Standaard 2.Effectief communiceren. Ouders en leerkrachten hebben de plicht en communiceren samen op basis van gelijkwaardigheid over de leerresultaten.
Standaard 3.Ondersteuning van leerresultaten. Ouders en school werken voortdurend samen aan de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt zowel thuis als op school/in de klas. Ouders en leerkrachten worden instaat gesteld hun kennis en vaardigheden te verdiepen en zo efficiënt mogelijk in de praktijk te brengen.
Standaard 4. Opkomen voor ieder kind en recht voor ieder kind. Ouders worden gestimuleerd om op te komen voor hun eigen kind en voor dat van anderen, zodat alle leerlingen eerlijk worden behandeld en alle kansen en middelen krijgen voor een optimale schoolloopbaan.
Standaard 5.Gelijkwaardigheid. Ouders en team zijn gelijkwaardige partners als er beslissingen worden genomen, die van invloed zijn op de schoolloopbaan van de leerlingen. Zij stemmen de aanpak op school en de gezinssituatie op elkaar af. Dit heeft betrekking op het beleid en de uitvoering van het beleid ten aanzien van de onderwijskundige programma`s en zijn verantwoordelijk voor de communicatie.
Standaard 6.Samenwerken met de gemeenschap. Ouders en school werken samen met vertegenwoordigers van de gemeenschap. Doel van deze samenwerking is om de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen te vergroten, het te leren participeren in de maatschappij en hun verantwoordelijkheid te nemen als goede burger.