Basisschool Frans Postma

Merwedestraat 16 6413 VV Heerlen

  • Op deze foto ziet u de hoofdingang van de school, die achter de houten schermen gelegen is.
  • U ziet een overzicht van ons schoolplein gezien vanaf het bovenste gedeelte. Aan verre zijde van het plein is het klimrek gelegen.
  • Al onze groepslokalen hebben eenzelfde inrichting. Rustig en overzichtelijk, met een eigen inbreng van de groepsleerkracht.
  • In de lokalen voor de kleuters, creëren wij een warme en rijke leeromgeving. een fijne plek om te zijn en om spelend te leren.
  • We gebruiken onze middencirkel voor zelfstandig werken, werken met groepjes, voor vieringen, als bibliotheek en voor computerles.

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkrachten geven in principe alle in het curriculum opgenomen lessen aan hun eigen jaargroep. De uitzondering hierop is het bewegingsonderwijs in de groepen 3 tot en met 8.

Daarbij kan het voorkomen dat de gymles door een collega- leerkracht, dan wel in samenwerking met een collega wordt gegeven.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de leerkracht dient er vervanging geregeld te worden. Het uitgangspunt is daarbij om het onderwijs zo veel als mogelijk op school en fysiek te continueren. Bij tijden van krapte in vervanging trachten we zo veel als mogelijk maatwerk te leveren, waarbij we ook aandacht hebben voor de draagkracht van de teamleden. In principe hanteren wij het volgende stroomschema:

·   Inzet eigen clustervervanger

·   Inzet clustervervanger collega- scholen

·   Inzet onderwijsassistent (wanneer mogelijk verzorgt de leerkracht digitaal de instructies)

·   Inzet duo- collega, of parttimer intern

·   Samenvoegen twee groepen met ondersteuning van de onderwijsassistent

·   Opsplitsen van de groep over andere klassen

·   De groep wordt vrijgesteld van onderwijs en ontvangt thuisonderwijs. Mogelijk dat bij langdurige afwezigheid iedere dag een andere groep thuis dient te blijven. De leerkracht die daardoor vrij komt, neemt dan de groep van de collega over.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


We hebben de volgende spcialismes in huis:

taal-leesspecialist,

Interne begeleider,

Rekenspecialist,

Specialist dyslexie,

Coördinator Vreedzame School.

BHV-ers

Master Sen Gedragsspecialisten

Verkeerscoördinator.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Net zoals bij de onderwijstijd in de groepen 3 tot en met 8 is het bovenstaande een richtlijn.

Als we uitgaan van de onderwijsbehoeften van de leerlingen zal de ene week wellicht meer aan een vak besteed worden dan de andere week.

Ten allen tijden is het doel om het onderwijsprogramma van de school te volgen, zodat de leerlingen voldoende tijd hebben zich de lesstof eigen te maken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Frans Postmaschool is een erkende Vreedzame school. Zij biedt veel ondersteuningen aan kinderen met sociaal-emotionele problemen en problemen met  sociale vaardigheden.

Tevens biedt zij specifieke ondersteuning aan kinderen met lees-taal- en rekenproblematieken, aansluitend op het basisaanbod van de school. Voor specifieke begeleiding werken wij samen met onze collega's binnen onderwijsstichting MOVARE en wanneer nodig met externe professionals. 

Er is een leescoördinator op school en een leerkracht gaat zich als rekencoördinator ontwikkelen.

Onze uitdaging ligt bij de begeleiding van de ontwikkeling van kinderen met licht autisme en ADHD. Op het gebied van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, willen wij ons verder specialiseren.

 We werken met  een “schakelklas”, waar veel aandacht is voor rekenaanbod, waaronder automatisering.  Er is overleg en afstemming tussen de groepen  onderling op inhoudelijk en praktisch gebied.  Tevens is in onze rekenmethode  de automatisering goed  opgenomen. Er wordt, waar mogelijk en wenselijk, gebruik gemaakt van elkaars aanbod en het kan voorkomen dat kinderen voor een deel van het programma een andere groep bezoeken. Ook worden de spellen van "Met sprongen vooruit" ingezet. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om zoveel als mogelijk passend onderwijs te bieden aan onze leerlingen. Daarbij gaan wij uit van onze jaargroepen, maar passen in overleg met ouders het aanbod aan wanneer dit nodig is. Daarbij maken wij gebruik van de expertise van onze eigen collega's, maar wanneer ook nodig van externe specialisten. Wij trachten het handelingsrepertoire van onze groepsleerkrachten te vergroten, maar zullen in de praktijk ook tegen onmogelijkheden aanlopen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Frans Postmaschool is sinds schooljaar 2015-2016 een VVE school. VVE-thuis wordt samen met de Peuterspeelzaal de Ukkepukkehut ingevoerd.

Het beleid t.a.v. VVE-thuis en ouderbetrokkenheid is in ontwikkeling

Terug naar boven