Basisschool de Horizon

Grasbroekerweg 124 6412 BH Heerlen

  • veel groen, veel speeltoestellen en gezellige bankjes
  • veel speelruimte, veel speeltoestellen en gezellige zitbankjes
  • veel groen, veel speeltoestellen en gezellige bankjes
  • gezellig keuvelen op de bankjes, gemaakt door onze actieve OuderRaad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Keuze Eindtoets

Voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs is het verplicht om een eindtoets te maken. De CE bestaat uit twee onderdelen, die iedereen maakt: taal en rekenen. Onze school heeft na gedegen onderzoek gekozen voor de Route-8-Eindtoets. Deze toets is adaptief. Dit betekent dat de moeilijkheidsgraad zich aanpast aan het niveau van het kind.  Iedere school heeft een schoolgewicht. Dit wordt bepaald a.d.h.v. de leerlingpopulatie, ligging en tal van andere indicatoren. Hierop hebben wij geen invloed. De overheid bepaalt dit. Het schoolgewicht geeft aan welke scores er van jou als school verwacht worden bij de tussenopbrengsten en de eindopbrengsten. Het gemiddelde schoolgewicht over de jaren 2019-2020, 2020-2021 en 2021-2022 voor onze school is 32,95. 

Afgelopen jaren zien we een wisselend beeld in de opbrengsten. Dankzij de grote investering die gedaan is in het unitwerken, het formatief handelen* én de leervoorwaarden** zien we een stijgende lijn. Deze willen we uiteraard voortzetten. 

*formatief handelen: het handelen van de leerkracht met het oog op de te bereiken leerdoelen

**leervoorwaarden: voorwaarden die aanwezig/in orde moeten zijn om überhaupt tot leren te komen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ook binnen onze school is het meten van de resultaten belangrijk. We gebruikten tot aan dit schooljaar hierbij het LOVS van CITO, waardoor een doorlopende lijn is gewaarborgd. Als stichting stappen we dit schooljaar over op Leerling in Beeld. Volgens een door de intern begeleiders opgestelde toetskalender worden jaarlijks op 2 momenten verschillende CITO toetsen afgenomen. Deze toetsen noemen we methode onafhankelijke toetsen.

Ze geven ons een beeld van welke leerstof de kinderen tot dan toe volledig beheersen. De tussentoetsen geven enerzijds een beeld over de ontwikkeling van jullie eigen kind, anderzijds geven deze toetsen ook een groeps- en schooloverzicht. Deze gegevens leggen wij allemaal naast elkaar en gebruiken wij om jaarlijks een schoolbrede analyse te maken ter bewaking van onze onderwijskwaliteit. Vanuit deze analyse formuleren wij steeds speerpunten ter verbetering. Voor schooljaar 2023-2024 staan rekenen en begrijpend lezen benoemd als speerpunten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf eind groep 6 bespreken wij met de ouders op basis van de dan beschikbare gegevens het uitstroomprofiel van hun kind. Vanaf dat moment staat het uitstroomprofiel vast op de agenda van het oudergesprek. Dit geeft een helder beeld over de verwachtingen die er zijn. Rond Februari in groep 8 wordt dan het definitieve school advies vastgesteld door de leerkrachten van groep 8, de Intern begeleider en de directie. Dit advies wordt aansluitend met de ouders besproken.

De ouders melden hun kind aan op de vervolgschool. Onze school verzorgt de overdracht via een warme overdracht én via een elektronisch overdrachtsdossier. Na inschrijving krijgen ouders van de school voor voortgezet onderwijs bericht of de aanname akkoord is. Ook heeft Innovo met de scholen van SVO|PL de afspraak dat de leerlingen een Ik-presentatie maken om zichzelf te introduceren op het voortgezet onderwijs. 

Indien een kind de eindtoets hoger maakt dan verwacht kan, indien ouders en school hier achter staan, gekozen voor een aanpassing van het schooladvies. Een lagere eindtoetsscore dan verwacht heeft verder geen consequenties voor het advies.

Onze school herbergt een gevarieerde populatie. Onze adviezen lopen daardoor uiteen van praktijkonderwijs tot aan vwo.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen hebben recht op een onbezorgde schooltijd. Deze tijd staat in het teken van ontwikkelen, ontdekken en leren. Leerlingen moeten veilig zijn, zodat ze in staat zijn om te leren en zich te ontwikkelen. Een veilige omgeving voor scholieren en onderwijspersoneel houdt in dat er een prettige sfeer op school is.  Het voorkomen van incidenten zoals ongepast gedrag, intimidatie, diefstal, agressie en geweld hoort daar ook bij. Dat kan door op tijd te signaleren en hier gericht tegen op te treden. Dit geldt ook voor het bestrijden van pestgedrag. Wij willen een sociaal veilige school zijn, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Daarom willen wij geen pestgedrag, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie op onze school. Om een veilig klimaat te waarborgen hebben we twee contactpersonen en is er een klachtenregeling. 

INNOVO - Actief burgerschap en sociale cohesie

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor de omgeving
  • Zorg goed voor de ander
  • Zorg goed voor jezelf

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectierapporten zijn op school in te zien.

Terug naar boven