Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is flink in ontwikkeling geweest en dat zijn we nog steeds. Enkele highlights:
- Unitwerken: Onze school werkt in 3 units: de onderbouw (groepen 1 en 2), de middenbouw (groep 3 t/m 5) en de bovenbouw (groepen 6 t/m 8). Binnen de unit wordt het onderwijs door de betreffende teamleden samen voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd. Ieder groep binnen de unit kent een eigen leerkracht en aan iedere unit als geheel is een onderwijsondersteuner verbonden. Er kan in verschillende samenstellingen gewerkt worden en daardoor is meer maatwerk mogelijk. Wij zijn steeds op zoek naar de best passende vorm om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
- Opbrengstgericht werken: Afgelopen schooljaren hebben we rekenen kritisch onder de loep genomen en bekeken met externe deskundigen hoe we ons onderwijs nog beter op onze leerlingen af kunnen stemmen. Begrijpend lezen is het volgende onderwerp dat we centraal gaan stellen.
- Verrijkte schooldag: Met dit aanbod willen wij een stevige bijdrage leveren aan het bieden van gelijke kansen en talentontwikkeling. Op basis van de praktijkervaring wordt gekeken hoe we het aanbod nog verder kunnen door ontwikkelen en kunnen verbinden aan Cultuureducatie en De Gezonde School. We breiden met deze verrijkte schooldag het aantal uren voor CKV-vakken uit en tegelijkertijd gaat dit niet ten koste van de basisvaardigheden.
Verdere informatie kun je vinden op: innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
INNOVO - Gronden voor vrijstelling onderwijsactiviteiten
In het kader van de verrijkte schooldag wordt binnen de onderbouw (de groepen 1/2) de uitbreiding van tijd ingezet op brede ontwikkeling. Alle groepen in de onderbouw krijgen iedere week de volgende lessen aangeboden door gespecialiseerde vakleerkrachten:
- 2 lessen van 45 minuten gym (lichamelijke opvoeding)
- 1 les van 30 minuten dans/ritmiek
- 1 les van 30 minuten muziek
- 1 les van 30 minuten drama (dramatische expressie)
Sinds schooljaar 2021-2022 kent BS de Horizon een verrijkte schooldag voor alle kinderen op onze school. In dat kader vindt er een verrijking in aanbod en tijd plaats. Deze verrijking wordt verdeeld over de domeinen rekenen, taal en lezen en brede ontwikkeling (extra beweging en de introductie van wetenschap en technologie). De uitbreiding op rekenen, taal en lezen wordt verzorgd door de eigen leerkracht. Doordat de leerkrachten dit 'extra' aanbod verzorgen ontstaat er ruimte voor de inzet van vakleerkrachten:
- 2 maal 30 minuten begeleiding van pauzesport (in de middagpauze)
- 2 lessen van 45 minuten gym (lichamelijke opvoeding)
- 1 les van 45 minuten muziek
- 1 les van 45 minuten beeldende kunst (handvaardigheid/tekenen)
- 1 les van 45 minuten met een wisselend aanbod per blok van 5 weken (dans, cultuur, burgerschap etc.)
- 1 les van 45 minuten die voor midden- en bovenbouw verschilt van inhoud; MB dramatische expressie, BB wetenschap en technologie
Het ondersteuningscontinuüm van onze school bestaat uit 5 niveau ’s:
- Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
- Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
- Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
- Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
- Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning Speciaal (Basis)Onderwijs
BS de Horizon biedt specifieke ondersteuning (preventieve en licht curatieve interventies) op het vlak van:
- Rekenhulpvragen (dyscalculie)
- Leeshulpvragen (dyslexie)
- Meer- en hoogbegaafdheid
- Sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag
Het schakelprincipe:
Als school participeren wij actief binnen het taalachterstandbeleid van de gemeente Heerlen. Binnen onze school zetten we daarom extra in op leerlingen met deze problematiek. We doen ons best om met inzet van eigen middelen de groepen zo klein mogelijk te houden, maar met hulp van de gemeente Heerlen zetten we extra onderwijsondersteuning in. Deze onderwijsondersteuning wordt ingezet op het domein taal-lezen, zowel op verlengde en geïntensiveerde instructie en begeleiding van doelgroepleerlingen (wat altijd in samenspraak met ouders wordt vastgesteld). We noemen deze aanpak binnen school 'het schakelprincipe'. Binnen deze aanpak komen de groepsdoelen nogmaals op geïntensiveerde wijze aan bod waardoor kinderen instaat worden gesteld zich het aanbod beter eigen te maken en een inhaalslag kunnen maken op taal- leesgebied.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op het gebied van didactiek (met extra nadruk op het rekenen) hebben de collega's stevige stappen gezet. Daarom blijft dit een belangrijk onderwerp voor de komende jaren. De nadruk gaat in de loop van het jaar meer richting lezen/begrijpend lezen. Ook willen we nadrukkelijk aandacht blijven houden voor het pedagogisch klimaat in school en het hebben van hoge verwachtingen. Hoge verwachtingen van de leerlingen én hoge verwachtingen van onszelf.
In het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) werken wij samen met Peuterspeelzaal Pinokkio (van de organisatie POVH.)
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat zich richt op jonge kinderen met een (mogelijke) onderwijsachterstand. Het doel van de VVE is om de mogelijke achterstand tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de kinderen goed voorbereid zijn op de basisschool.
Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan.
Verder werken de peuters en kleuters samen in thematische activiteiten en nemen de peuters 2x per week deel aan activiteiten op het leerplein. Zo willen we de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool soepel laten verlopen.
Voor de buitenschoolse opvang werken we samen met Humankind Kinderopvang. Op 500 locaties in Nederland zetten 3500 medewerkers zich met hart, hoofd en handen in voor de missie van Human Kind: optimale groei en bloei van ieder kind.
Beide organisaties zitten in het schoolgebouw. Daarnaast komen ook kinderen van de locatie Wizz Ki(d)ts (Human Kind) naar onze school.