Basisschool de Horizon

Grasbroekerweg 124 6412 BH Heerlen

  • veel groen, veel speeltoestellen en gezellige bankjes
  • veel speelruimte, veel speeltoestellen en gezellige zitbankjes
  • veel groen, veel speeltoestellen en gezellige bankjes
  • gezellig keuvelen op de bankjes, gemaakt door onze actieve OuderRaad

Het team

Toelichting van de school

Het voltallige team (25 leden) bestaat uit:

  • 14 Groepsleerkrachten
  • 5 Onderwijsondersteuners
  • 1 Administratief medewerker
  • 1 Conciërge
  • 2 Vrijwilligers
  • 2 Intern begeleiders/unitleiders
  • 1 Directeur


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op welke manier is vervanging bij verlof geregeld? 

Onze school is onderdeel van stichting Innovo, Onderwijs op maat. Sinds enkele jaren werken Innovo-scholen met een eigen capaciteit aan vervangende inzet (flexibele schil) en is het voormalige systeem met voor iedere onderwijsstichting beschikbare vervangers komen te vervallen. Iedere school bepaalt zelf hoe de flexibele schil ingezet wordt. Binnen onze school is er dit schooljaar weinig ruimte om verloven op te vangen. Gevolg hiervan is dat bij verlof of ziekte de leerlingen van een groep intern opgevangen zullen moeten worden.

Binnen onze organisatievorm (het onderling in samenhang werken in units) is dit iets gemakkelijker realiseerbaar. Waar nodig kan in gevallen door leden van het managementteam, onderwijsondersteuners en met inzet van studenten worden bijgesprongen in de groep. In het absoluut uiterste geval kan er voor gekozen worden om groepen niet naar school te laten komen. Dit gebeurt gelukkig niet vaak en zeker niet zonder zo tijdig mogelijke aankondiging. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is flink in ontwikkeling geweest en dat zijn we nog steeds. Enkele highlights:

  • Unitwerken: Onze school werkt in 3 units: de onderbouw (groepen 1 en 2), de middenbouw (groep 3 t/m 5) en de bovenbouw (groepen 6 t/m 8). Binnen de unit wordt het onderwijs door de betreffende teamleden samen voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd. Ieder groep binnen de unit kent een eigen leerkracht en aan iedere unit als geheel is een onderwijsondersteuner verbonden. Er kan in verschillende samenstellingen gewerkt worden en daardoor is meer maatwerk mogelijk. Wij zijn steeds op zoek naar de best passende vorm om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. 
  • Opbrengstgericht werken: Afgelopen schooljaren hebben we rekenen kritisch onder de loep genomen en bekeken met externe deskundigen hoe we ons onderwijs nog beter op onze leerlingen af kunnen stemmen. Begrijpend lezen is het volgende onderwerp dat we centraal gaan stellen. 
  • Verrijkte schooldag: Met dit aanbod willen wij een stevige bijdrage leveren aan het bieden van gelijke kansen en talentontwikkeling. Op basis van de praktijkervaring wordt gekeken hoe we het aanbod nog verder kunnen door ontwikkelen en kunnen verbinden aan Cultuureducatie en De Gezonde School. We breiden met deze verrijkte schooldag het aantal uren voor CKV-vakken uit en tegelijkertijd gaat dit niet ten koste van de basisvaardigheden.

Verdere informatie kun je vinden op: innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

INNOVO - Gronden voor vrijstelling onderwijsactiviteiten

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het kader van de verrijkte schooldag wordt binnen de onderbouw (de groepen 1/2) de uitbreiding van tijd ingezet op brede ontwikkeling. Alle groepen in de onderbouw krijgen iedere week de volgende lessen aangeboden door gespecialiseerde vakleerkrachten:

  • 2 lessen van 45 minuten gym (lichamelijke opvoeding)
  • 1 les van 30 minuten dans/ritmiek
  • 1 les van 30 minuten muziek
  • 1 les van 30 minuten drama (dramatische expressie)

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2021-2022 kent BS de Horizon een verrijkte schooldag voor alle kinderen op onze school. In dat kader vindt er een verrijking in aanbod en tijd plaats. Deze verrijking wordt verdeeld over de domeinen rekenen, taal en lezen en brede ontwikkeling (extra beweging en de introductie van wetenschap en technologie). De uitbreiding op rekenen, taal en lezen wordt verzorgd door de eigen leerkracht. Doordat de leerkrachten dit 'extra' aanbod verzorgen ontstaat er ruimte voor de inzet van vakleerkrachten:

  • 2 maal 30 minuten begeleiding van pauzesport (in de middagpauze)
  • 2 lessen van 45 minuten gym (lichamelijke opvoeding)
  • 1 les van 45 minuten muziek
  • 1 les van 45 minuten beeldende kunst (handvaardigheid/tekenen)
  • 1 les van 45 minuten met een wisselend aanbod per blok van 5 weken (dans, cultuur, burgerschap etc.)
  • 1 les van 45 minuten die voor midden- en bovenbouw verschilt van inhoud; MB dramatische expressie, BB wetenschap en technologie

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningscontinuüm van onze school bestaat uit 5 niveau ’s:          

  • Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
  • Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
  • Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
  • Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
  • Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning Speciaal (Basis)Onderwijs


BS de Horizon biedt specifieke ondersteuning (preventieve en licht curatieve interventies) op het vlak van:

  • Rekenhulpvragen (dyscalculie)
  • Leeshulpvragen (dyslexie)
  • Meer- en hoogbegaafdheid
  • Sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag 

Het schakelprincipe:

Als school participeren wij actief binnen het taalachterstandbeleid van de gemeente Heerlen. Binnen onze school zetten we daarom extra in op leerlingen met deze problematiek. We doen ons best om met inzet van eigen middelen de groepen zo klein mogelijk te houden, maar met hulp van de gemeente Heerlen zetten we extra onderwijsondersteuning in. Deze onderwijsondersteuning wordt ingezet op het domein taal-lezen, zowel op verlengde en geïntensiveerde instructie en begeleiding van doelgroepleerlingen (wat altijd in samenspraak met ouders wordt vastgesteld). We noemen deze aanpak binnen school 'het schakelprincipe'. Binnen deze aanpak komen de groepsdoelen nogmaals op geïntensiveerde wijze aan bod waardoor kinderen instaat worden gesteld zich het aanbod beter eigen te maken en een inhaalslag kunnen maken op taal- leesgebied. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op het gebied van didactiek (met extra nadruk op het rekenen) hebben de collega's stevige stappen gezet. Daarom blijft dit een belangrijk onderwerp voor de komende jaren. De nadruk gaat in de loop van het jaar meer richting lezen/begrijpend lezen. Ook willen we nadrukkelijk aandacht blijven houden voor het pedagogisch klimaat in school en het hebben van hoge verwachtingen. Hoge verwachtingen van de leerlingen én hoge verwachtingen van onszelf. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) werken wij samen met Peuterspeelzaal Pinokkio (van de organisatie POVH.)

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat zich richt op jonge kinderen met een (mogelijke) onderwijsachterstand. Het doel van de VVE is om de mogelijke achterstand tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de kinderen goed voorbereid zijn op de basisschool.

Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan.

Verder werken de peuters en kleuters samen in thematische activiteiten en nemen de peuters 2x per week deel aan activiteiten op het leerplein. Zo willen we de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool soepel laten verlopen. 

Voor de buitenschoolse opvang werken we samen met Humankind Kinderopvang. Op 500 locaties in Nederland zetten 3500 medewerkers zich met hart, hoofd en handen in voor de missie van Human Kind: optimale groei en bloei van ieder kind.

Beide organisaties zitten in het schoolgebouw. Daarnaast komen ook kinderen van de locatie Wizz Ki(d)ts (Human Kind) naar onze school. 

Terug naar boven