Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De Paperclip maakt gebruik van de AMN doorstroomtoets in februari. Deze toets wordt afgenomen bij de leerlingen in leerjaar 8.
In leerjaar 7 krijgen de leerlingen de AMN Aansluiting PO-VO. Deze digitale toets wordt afgenomen in de tweede helft van groep 7.
Ouders/verzorgers ontvangen hiervan een schriftelijke rapportage. Deze wordt met ouders/verzorgers en de leerling besproken. Hiermee worden de doelen voor het leerjaar groep 8 met elkaar afgestemd en wordt het voorlopige advies gegeven.
Bij de start van leerjaar 8 weet de leerlingen waar hij/zij kan werken om zich voor te bereiden op de doorstroomtoets en de overgang naar het VO.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerkrachten houden voor de groep een logboek bij, waarin de observaties en resultaten worden genoteerd en geanalyseerd. Hierdoor kan er zoveel mogelijk worden aangesloten bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Middels de methodetoetsen worden de resultaten gemonitord. Zo kan er gekeken worden of de leerlingen zich conform de gestelde leerlijnen ontwikkelen
Scholen zijn wettelijk verplicht om een leerlingvolgsysteem te hebben. Hiervoor hebben wij gekozen voor Boom-toetsen. Voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde.
Hiervoor gebruiken wij de Midden en Eind toetsen van BOOM. In leerjaar 7 maken wij gebruik van de AMN aansluiting. Deze toets meet cognitieve mogelijkheden, vorderingen en d.m.v. een vragenlijst voor kind en ouder(s) krijgen we zicht op de leerstijl en motivatie van een leerling.
De leerlingen op De Paperclip worden uitgedaagd om op hun niveau het hoogst haalbare te niveau te behalen. Dit resulteert niet voor elke leerling in een HAVO/ VWO advies. We begeleiden de leerlingen zodanig dat ze allemaal een uitstroomniveau behalen dat past bij hun mogelijkheden.
Ouders/verzorgers ontvangen van de doorstroomtoets een schriftelijke rapportage. Deze wordt met ouders/verzorgers en de leerling besproken. Hieruit komt het schooladvies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Binnen De Paperclip is veel aandacht voor gedrag. Wij willen uitgaan van een positieve benadering naar de leerlingen, teamleden en ouders.
Positive Behavior Support (BPS) en Kanjertraining worden gehanteerd om een doorgaande lijn te bewerkstelligen. Alle leerkrachten van onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven en volgen regelmatig nascholing op dit gebied.
De Paperclip is 26 mei 2015 bezocht door de inspecteur. Op deze pagina ziet u het inspectierapport.
De school heeft een basisarrangement.Op 17 mei 2021 heeft de onderwijsinspectie een online themaonderzoek gedaan. De directie, intern begeleider, de leerkracht van leerjaar 6 en de leerkracht van leerjaar 7 werden hiervoor geïnterviewd.
Tijdens de interviews hebben wij kunnen vertellen over de ontwikkelingen binnen ons onderwijs. Mevrouw Hagens gaf in haar feedback aan dat zij een duidelijke doorgaande lijn hoorde. Zij gaf aan dat zij een betrokken team met passie hoorde. In haar feedback hebben wij het ontwikkelpunt vastleggen van doelen en wijze waarop wij dit willen bereiken. Hiervoor willen wij de komende periode gebruiken om Zicht op kaarten te ontwikkelen. Hierop wordt per onderdeel vermeld wat het doel is van de activiteit en hoe hieraan wordt gewerkt en wat de opbrengst ervan moet zijn. Geformuleerd in ambities.
Van dit themaonderzoek wordt door mevrouw Hagens geen verslag gemaakt of oordeel gegeven. De informatie van het themaonderzoek op meerdere scholen in Nederland wordt gebruikt voor 'De staat van het onderwijs' welke jaarlijks wordt uitgebracht.