Kindcentrum De Paperclip

Van Eedenplein 7 1702 GW Heerhugowaard

  • De Paperclip hoopt jaarlijks op de mogelijkheid om deel te kunnen nemen aan het schooltuinproject.
  • Even heerlijk ontspannen in De Klipper.
  • Jaarlijks worden er in de bovenbouw surprises gemaakt. Uiteraard worden de resultaten geshowd.
  • Veel aandacht voor een goede basis voor het leesonderwijs. Leerlingen starten in fase 14 met lezen als zij 'leesrijp' zijn.

Het team

Toelichting van de school

Om het onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerlingen werken wij ook groepsdoorbroken. Hierdoor kunnen leerkrachten de instructie bieden die een leerling nodig heeft. Deze werkwijze ontwikkelt zich steeds verder door. We zijn hiermee gestart in de onderbouw en vanaf het schooljaar 2021 - 2022 voeren wij dit door in de middenbouw met Unit 5/6. Er werd al gewerkt met Unit 7/8.
Leerlingen zijn altijd verbonden aan een stamgroep. Met deze groep worden alle gezamenlijke groepsactiviteiten gedaan.

Vanaf leerjaar 5 worden de verjaardagen van de kinderen ook binnen de units gevierd. Per maand worden de jarigen samengevoegd. Zij worden begeleid vanuit school om samen te komen tot een traktatie- en activiteit(en)plan voor de verjaardagsmiddag. Hiervoor zijn de leerjaren 5 en 6 aan elkaar gekoppeld en de leerjaren 7 en 8.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een groepsleerkracht proberen we zoveel mogelijk reguliere lessen door te laten gaan. In de meeste gevallen wordt wordt gekeken of we de vervanging intern op kunnen lossen. Bij langdurige ziekte van een leerkracht heeft de school de mogelijkheid om een beroep te doen op de inval-/flexpool van Blosse.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons Kindcentrum zijn we steeds in ontwikkeling. Ook het team van De Paperclip is actief als het gaat om (onderwijs)ontwikkeling. Waar het 'oude klassikale' systeem ons een aantal jaren terug nog prima paste, merken wij nu dat wij meer aan kunnen/willen sluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerling. Dit betekent dat wij steeds meer groepsdoorbrekend zijn gaan werken. Hierdoor krijgen de leerlingen instructie op het niveau dat aansluit bij hun ontwikkeling. Wij zijn deze ontwikkeling gestart op het gebied van aanvankelijk- en technisch lezen. In de onderbouwgroepen spreken wij niet meer van groep 1, 2, 3 en 4 maar van groep Rood, Geel, Blauw en Groen. Binnen de groep zijn verschillende instructieniveaus mogelijk. De instructiemomenten tijdens fasetijd worden groepsdoorbrekend verzorgd. Wij streven naar kleine groepen in de onderbouw om zo een stevige basis voor het verdere leerproces te leggen. Dit ontwikkelingsgebied staat nu stevig en dat maakt dat we ons nu ook kunnen richten op het rekenonderwijs.
In de bovenbouw krijgt het aansluiten bij het ontwikkelingsniveau steeds meer vorm. Vanaf groep 4 wordt er geleidelijk aan steeds meer gebruik gemaakt digitale middelen zoals Bingel. In deze digitale omgeving is het mogelijk om leerlingen meer te laten werken op hun persoonlijke niveau.
Door de instructie van technisch lezen groepsdoorbrekend te verzorgen past het aanbod bij het ontwikkelingsniveau van de leerling. Hierbij krijgen de leerlingen zowel instructie in een hoger leerjaar en als het beter aansluit kan dit ook in een lager leerjaar worden aangeboden. In de bovenbouw werken wij met unit 5/6 en unit 7/8. Hierdoor kunnen wij tijdens diverse instructiemomenten beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerlingen vormen samen een groep (Unit). Zij worden begeleid door twee leerkrachten. 
Voor de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) wordt in het schooljaar 23 -24 Faqta uitgeprobeerd in de leerjaren 5 t/m 8. Deze methode geeft de mogelijkheid om de zaakvakken, per thema en groepsdoorbrekend aan te bieden.

Daarnaast heeft De Paperclip een Clipgroep. De leerkracht die hiervoor is aangesteld ondersteunt, in en buiten de groepen, leerlingen die voor een periode een aanvullend aanbod nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen in alle niveaus. Soms hebben leerlingen op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling iets extra's nodig. De leerkracht van de Clipgroep kan dan bijvoorbeeld de training Rots en Water aanbieden aan een groepje leerlingen of het aanbod vanuit de Kanjertraining intensiveren. Deze leerlingen komen dan uit verschillende onder- of bovenbouwgroepen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs verandert. De Paperclip gaat mee in deze ontwikkeling. Vanuit respect, veiligheid en verantwoordelijkheid willen wij het onderwijs aan laten sluiten bij de ontwikkelingsfase van het kind. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat wij groepsdoorbrekend werken, zodat de leerlingen in de onderbouw instructie krijgen passend bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen.

Het verder doorvoeren van het aansluitend onderwijs binnen De Paperclip maakt deel uit van de schoolontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De Wet op het Primair Onderwijs schrijft voor hoeveel lesuren er gegeven moeten worden. Hierbij wordt het uitgangspunt gehanteerd dat leerlingen gedurende de basisschoolperiode minimaal 7520 uur onderwijs ontvangen. De bovenstaande planning van de lessen is een globale uitwerking. Als uit analyse en/of groepsbespreking blijkt dat er voor een vak of onderdeel hiervan meer instructie of verwerkingstijd nodig is zal de leerkracht hierop anticiperen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als team van De Paperclip doen wij onze uiterste best om het aanbod zo breed mogelijk te laten zijn. Wij realiseren ons dat daar grenzen aan zijn, maar willen ook de ontwikkelingskansen van onze school zien. Wij willen denken in kansen en oplossingen en zijn altijd bereid om in gesprek met de ouders/verzorgers samen de mogelijkheden te bekijken.
Wij zien uitdaging in de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen en willen dit benaderen vanuit een positief perspectief. De school zal steeds afwegen in overleg met de ouders/verzorgers, de leerling zelf en eventueel externe deskundigen of voldoende ontwikkelingskansen geboden kunnen worden. Wij gaan er bij gesprekken met ouders/verzorgers en/of externe deskundigen vanuit dat alle aanwezigen uitgaan van groei en ontwikkeling bij een leerling. Wanneer een leerling niet geplaatst kan worden of op De Paperclip het juiste aanbod kan krijgen om deze groei te laten zien, zal in overleg met het bestuur worden gezocht naar een passende plaats voor deze leerling. Dit valt onder de zorgplicht van het bestuur van Blosse. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zien uitdaging in de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen en willen dit benaderen vanuit een positief perspectief. De school zal steeds afwegen in overleg met de ouders/verzorgers, de leerling zelf en eventueel externe deskundigen of voldoende ontwikkelingskansen geboden kunnen worden. Wij gaan er bij gesprekken met ouders/verzorgers en/of externe deskundigen vanuit dat alle aanwezigen uitgaan van groei en ontwikkeling bij een leerling. Als besloten is om een leerling niet te plaatsen of indien nodig te verwijzen, zullen we dit weloverwogen en in afstemming met ouders/verzorgers, het samenwerkingsverband en het bestuur afstemmen.
Dit valt onder de zorgplicht van het bestuur van Blosse. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum De Paperclip heeft een zeer diverse populatie een deel van de leerlingen heeft behoefte aan een (Voor- en Vroegschoolse educatie) VVE programma. Dit betekent dat wij binnen de organisatie veel op elkaar afstemmen zorg met elkaar delen en de kinderen/leerlingen veel structuur bieden.
Indien extra ondersteuning nodig blijkt, gaan wij met onze consulent primair passend onderwijs en/of onze jeugd en gezinscoach samen met ouders/verzorgers in overleg om het aanbod zo passend mogelijk te maken. Soms gaat het om kortdurende interventies en ondersteuning en in sommige situaties blijkt er even iets meer nodig te zijn. Binnen de bandbreedte van onderwijs en opvang willen wij hier vorm aan geven voor ieder kind/ voor iedere leerling.

Binnen Kindcentrum De Paperclip is er een dBos (de Bibliotheek op School) medewerker een dagdeel per week aanwezig. Naast lees en taal activiteiten worden er door de medewerker ook activiteiten georganiseerd met betrekking tot mediawijsheid. 

Terug naar boven