KC De Molenwerf

Molenwerfslaan 7 2103 TC Heemstede

Schoolfoto van KC De Molenwerf

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Molenwerf volgt de resultaten van de kinderen met IEP leerlingvolgsysteem waar gekeken wordt naar vakgebieden als taal en rekenen, maar ook naar andere vaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaalemotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. De voortgang van de resultaten worden in het rapport van de kinderen opgenomen.

Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen:

- Taalverzorging 

- Rekenen

- Begrijpend Lezen 

- Hart en handen

Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. 

Daarnaast worden dagelijks de vorderingen gevolgd en geanalyseerd van de kinderen binnen ons werk systeem Snappet. Ook is de sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk om te volgen. Daartoe nemen we 2 maal per jaar de vragenlijsten van KiVa af. Daarmee worden individuele bijzonderheden en groepsverbanden in kaart gebracht.

De kinderen in groep 1/2 volgen wij middels observaties. De leerkrachten van groep 1/2 maken gebruik van een registratiesysteem van het Digikeuzebord om de kinderen goed te volgen.

Overzichten van toetsresultaten, observaties en onderzoeksverslagen worden bewaard in een (digitaal) leerlingendossier. U kunt op verzoek bij de directeur het dossier van uw kind inzien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen de kinderen en ouders zo goed mogelijk informeren over de diverse vormen van voortgezet onderwijs in onze regio. Daarnaast vinden we het belangrijk ouders en kinderen te helpen bij het kiezen van de school waar het kind zich thuis zal voelen en het een goede kans van slagen heeft. Daarom informeren wij ouders en kinderen tijdig over de jaarlijkse informatiemomenten van middelbare scholen en wanneer zij welke stappen kunnen verwachten ten aanzien van het (voorlopig) schooladvies.

Het schooladvies is gebaseerd op meerdere onderdelen en wordt door een team van leerkrachten, directeur en IB-er besproken en onderbouwd:

- Leerresultaten en toetsen, minimaal vanaf het moment eind groep 6,

- Ervaringen en waarnemingen op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden, gebaseerd op groep 6, 7 en 8

- Inzicht van de school door de jaren heen, 

- De wens van ouders en de wens van de leerling wordt meegenomen in het proces, maar is niet bepalend.

Eind groep 7 krijgt iedere leerling een voorlopig advies. Een half jaar later (in groep 8) bespreken leerkracht, leerlingen en ouders/verzorgers het definitieve schooladvies. In het voorjaar wordt een onafhankelijke toets (IEP Doorstroomtoets) afgenomen. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Stappenplan 2023-2024:

Tussen 10-31 januari: leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

Tussen 1-15 februari: leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

Voor 24 maart: scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Leerlingen en ouders ontvangen van school het definitieve schooladvies. School geeft ouders inzage in het overstapdossier en legt dit vast.

Tussen 25-31 maart: alle leerlingen melden zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.

April: lotingsprocedure en definitieve inschrijving bij de VO school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Unitonderwijs heeft als uitgangspunt gepersonaliseerd onderwijs, met meer aandacht voor het individuele kind. Uitgangspunt van deze vorm is dat het bij ieder kind past, ook voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben.

We kijken met elkaar, ouders, kind en medewerkers van ons kindcentrum, hoe het onderwijs zo passend mogelijk gemaakt kan worden. Unitonderwijs sluit aan bij de vaardigheden die kinderen nodig hebben in een kennismaatschappij en sluit aan bij de doelen die de kinderen aan het einde van groep 8 moeten beheersen, de zogenaamde kerndoelen. Er worden meer mensen met verschillende talenten ingezet en de kwaliteit van onderwijs gaat nog verder omhoog. Ons Unitonderwijs vindt plaats in een zeer ordelijke, gestructureerde en rustige omgeving met ruimte voor uw kind. In beide Units zijn er iedere dag twee mentoren en een onderwijsassistente aanwezig, ieder in hun eigen domein. In de ochtend worden de kernvakken (rekenen, taal, (begrijpend) lezen) in kleine jaargroepen gegeven en in de middag richten we ons op de ontdekking van talenten tijdens Talententijd, en op wereldoriëntatie tijdens de Wereldtijd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • KiVa
  • Samen leren
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven