KC De Molenwerf

Molenwerfslaan 7 2103 TC Heemstede

Schoolfoto van KC De Molenwerf

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan altijd gebeuren dat één van de collega's ziek of afwezig is. In dat geval wordt gezorgd naar een goede oplossing voor de groep. Daarvoor zullen de volgende stappen ondernomen worden:

1. Vervanging vanuit de bovenschoolse vervangingspool.

2. Vervanging door collega van de school die extra komt werken.

3. Vervanging door leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent.

4. Vervanging door stagiaire onder supervisie.

5. Leerlingen verdelen over de andere groepen.

6. Leerlingen naar huis sturen.

Bovengenoemde aanpak is in overleg met de MR van onze school vastgesteld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij ons op kindcentrum de Molenwerf vinden we het belangrijk dat kinderen spelenderwijs uitgedaagd worden om ontdekkend, al doende de wereld te verkennen omdat kinderen de wereld willen begrijpen. De kinderen krijgen binnen het kindcentrum een beredeneerd aanbod dicht bij de belevingswereld van de kinderen. De professionals hebben een actieve rol tijdens het spel en spelen mee in de verschillende hoeken. De professionals en kinderen zijn sámen eigenaar van het thema en hebben gezamenlijk een actieve rol omdat zij zich daarom verdiepen in het thema en tot ontwikkeling komen/ leren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is passend onderwijs? 

Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school.

Passend onderwijs Zuid Kennemerland 

Elke basisschool in Nederland maakt deel uit van een samenwerkingsverband. Een samenwerkingsverband telt verschillende basisscholen en één of meer speciale scholen voor basisonderwijs. Op 1 augustus 2014 is de wetswijziging passend onderwijs in werking getreden. Schoolbesturen krijgen zorgplicht, de middelen en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van passend onderwijs. Ons kindcentrum werkt samen met andere scholen in het samenwerkingsverband Passend onderwijs Zuid-Kennemerland. Het algemene doel van het samenwerkingsverband is om passend onderwijs te organiseren.

“Passend onderwijs betekent voor ons samenwerkingsverband dat wij onderwijs aanbieden voor iedere leerling passend bij zijn of haar onderwijsbehoefte en mogelijkheden. Het is onze ambitie om al binnen het regulier basisonderwijs, en waar nodig in het speciaal (basis) onderwijs, een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.” Zie de contactgegevens achterin de Schoolgids.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website: https://www.passendonderwijs-zk.nl/.

Werkwijze

Wij volgen al onze leerlingen wij door het beleid planmatig handelen te volgen, waarin beschreven staat hoe we kinderen volgen en begeleiden. Regelmatig bespreken we alle leerlingen binnen de Unit in bijzijn van de intern begeleider. Afhankelijk van de voortgang zal mogelijk ondersteuning ingezet worden. De mentor bespreekt dit met de ouders/ verzorgers en indien gewenst met het kind. Wanneer gezamenlijk is vastgesteld dat dit goed zou zijn voor de ontwikkeling van het kind (‘de ondersteuningsvraag’) wordt met elkaar besproken hoe dit het beste aangepakt kan worden.

Wanneer deze ondersteuning niet binnen de school kan worden geboden, gaan IB-er, ouders en leerkracht in gesprek met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland. Passende ondersteuning in de vorm van externe ondersteuning door specialisten of samenwerking met speciale (basis)scholen, wordt het liefst op de eigen school en zo dicht mogelijk bij huis georganiseerd.

Wat wel en wat niet?

Bij aanmelding op onze school bespreken wij met ouders of en hoe een leerling behoefte heeft aan extra ondersteuning. Het stappenplan staat beschreven in ons ‘aanname protocol’. Dit vindt u op www.jl.nu/ouders.

Wanneer uw kind moeite heeft bij het leren en meedoen, gaan wij het gesprek met u aan. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Wij vinden het belangrijk een zorgvuldige inschatting te maken van de benodigde ondersteuning van uw kind. Wij stellen duidelijke kaders en grenzen. Dat betekent dat we grensoverschrijdend gedrag niet accepteren. Bij aanname kunnen wij er tegenaan lopen dat we aan een maximale groepsgrootte zitten. Complexe onderwijsbehoeften zorgen mogelijk voor het niet aan kunnen nemen van een leerling.

Brede basisondersteuning

De basisondersteuning van onze school bestaat uit: de instructies volgens de methodes op de cognitieve vakken, sociaal-emotionele ontwikkeling en al het eerder beschreven aanbod.

Extra ondersteuning

Wij bieden op de volgende onderwerpen extra ondersteuning aan onze leerlingen:

- Verlengde instructies

- Remedial teaching in kleine groepjes

- Plusklas

- Instructies op niveau

- Aangepast roosters voor elk individu

Op onze website leest u meer over op welke manier onze school de ondersteuning aan uw kind heeft ingevuld www.kcdemolenwerf.nl.

Uitgangspunten

Passend onderwijs is onderwijs dat past bij de onderwijsbehoefte en mogelijkheden van een kind. We proberen kinderen zoveel mogelijk individueel te volgen en te stimuleren om te voorkomen dat leerlingen zich vervelen of frustreren, omdat iets te makkelijk of nog te moeilijk is. Door te observeren en toetsen volgen we de ontwikkeling van een kind, ten opzichte van zichzelf en ten opzichte van een landelijke normgroep. Het onderwijsaanbod is gedifferentieerd door de afstemming op verschillende niveaugroepen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We richten ons de komende jaren op het door ontwikkelen van ons aanbod voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zoals leerlingen waarbij meer- of hoogbegaafdheid een rol speelt. Ook op het gebied van NT2 (Nederlands als tweede taal) zijn we volop in ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VSO

Wij bieden Voorschoolse opvang. Vanaf 7.30 uur zijn de kinderen welkom op de locatie. De pedagogisch medewerker zorgt ervoor dat uw kind op tijd in de klas is. De VSO valt onder de Wet Kinderopvang, u kunt in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

BSO

Casca Kinderopvang biedt buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar op diverse locaties, verspreid over Heemstede. Op de website: www.casca.nl/ kinderopvang/bso/werkwijze kunt u de laatste informatie lezen over de BSO.

Spelen bij de BSO

Na een schooldag is er tijd voor ontspanning en spelen. Samen wordt er iets gegeten, gedronken, gepraat en is er aandacht voor de gebeurtenissen op school. De kinderen mogen zelf bedenken wat zij willen gaan doen, alleen, met anderen of met de hele groep. Het accent in de BSO ligt op spelen, de kinderen zijn immers op school al de hele dag met gerichte activiteiten bezig geweest. De BSO biedt spelmogelijkheden en creatieve activiteiten voor alle leeftijden en interesses. Dit kan binnen of buiten zijn. Natuurlijk mogen kinderen ook lekker even uitrusten van de schooldag. Het is mogelijk om huiswerk te maken. Kinderen leren spelenderwijs met elkaar omgaan, conflicten oplossen, nieuwe uitdagingen aangaan en omgaan met (groeps)regels. Dit kan alleen als kinderen zich veilig en vertrouwd voelen vanuit de structuur van de groep. In de vakanties worden allerlei activiteiten, workshops en uitstapjes rondom een thema georganiseerd. Op dinsdagmiddag komt er een docent gitaar spelen waarbij u lessen voor uw kind kunt afnemen.

Verschillende vormen van opvang

De BSO van Casca Kinderopvang biedt verschillende vormen van opvang:

- Reguliere buitenschoolse opvang, inclusief opvang in de vakanties.

- Schoolvakantie opvang (SVO) voor kinderen die niet naar de BSO gaan.

- Incidentele opvang (aanvraag extra dagdelen opvang voor vaste kinderen).

- Marge-opvang: opvang tijdens extra vrije dagen van de scholen verlengde opvang tot 18.30 uur.

- Voorschoolse opvang (VSO) indien u ook tenminste één middag BSO afneemt.

- Tussenschoolse opvang (TSO) in samenwerking met een aantal basisscholen.

Terug naar boven