Kindcentrum De Ark

Elbestraat 4 1966 XJ Heemskerk

De slogan van Kindcentrum De Ark vat de missie en visie van De Ark samen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een kind is meer dan rekenen en taal!

Ons uitgangspunt is om te kijken naar ontwikkelingsgroei (vaardigheidsgroei) van de leerling.

De gemiddelde score van de Eindtoets geven geen inzicht op de kwaliteit van het onderwijs. De Ark heeft kleine groepen, hierdoor heeft een uitschieter naar boven/ beneden van een leerlingenresultaat veel invloed op het gemiddelde resultaat

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkelingen van uw kind te volgen, maken wij onder andere gebruik van het LVS IEP. 

Om de ontwikkeling te volgen van leerlingen uit leerjaar 1 en 2 maken we gebruik van het 'Digikeuze bord' en de toets fonemisch bewustzijn.

We gebruiken de resultaten om ons onderwijs, zowel op schoolniveau als per vakgebied en leerjaar, tot op individueel niveau, te evalueren. Zo nodig wordt op basis van de resultaten het onderwijsaanbod bijgesteld naar de mogelijkheden van de leerling.

De evaluaties per vakgebied en leerjaar vinden plaats tussen de directie, zorgcoördinator en de leerkracht(en). De analyse op schoolniveau wordt besproken met het college van bestuur (bovenschools directie). De resultaten worden tevens doorgegeven aan de inspectie van onderwijs.

Het verbeteren van het onderwijs van onze school en deelname aan wetenschappelijk onderzoek

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk.

Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om ouders/verzorger goed te informeren en om het onderwijs af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Uiteraard houden wij ons bij het verwerken van de toetsgegevens aan alle regels, zoals bijvoorbeeld de AVG.

We werken ook mee aan onderzoek om het onderwijs in heel Nederland te verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in algemene zin. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt.

Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Mocht u desondanks toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u een mail sturen aan de directie. Wij zorgen er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroomgegevens

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen het maximale uit zichzelf halen. Als we (op basis van toetsgegevens, observaties, intelligentieonderzoek) kunnen vaststellen dat het advies past bij het niveau van het kind, dan is dat niveau goed. Welk advies het ook is!

Het is voor ons een gewoonte de VO-adviezen openbaar te publiceren. Wij staan er achter dat die informatie toegankelijk is. Het publiceren van deze informatie heeft echter ook een keerzijde. Vaak wordt de kwaliteit van een school afgemeten aan het behaalde resultaat eind van leerjaar 8.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjerschool
De Ark is een erkende Kanjerschool. Deze erkenning geeft aan dat we de uitgangspunten en lessen van de Kanjertraining succesvol hebben ingevoerd en hanteren in onze school en dat het team gecertificeerd is om de Kanjertraining te geven.

Vertrouwen 
De Kanjertraining kiest voor een wereld van vertrouwen en hanteert, als er evt. conflicten zijn, de vuistregel: zoek een oplossing die in de toekomst houdbaar is en doe elkaar recht. Dit is dan ook de wijze waarop we op De Ark met elkaar omgaan: We kiezen ervoor om elkaar te vertrouwen en vanuit dat vertrouwen in gesprek te gaan met elkaar, ook wanneer er een conflict is.

We gaan ervan uit dat mensen verschillende soorten gedrag kunnen vertonen. Vanuit de Kanjertraining benoemen we het gedrag met kleuren petten.

Bij de Kanjertraining gaat het om twee dingen. Ten eerste dat je leert herkennen welk gedrag er is en dat je leert dat je je op verschillende manieren kunt gedragen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen zich hiervan bewust te maken en hun verschillende manieren van reageren aan te bieden. Ten tweede gaat het om groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en het veilig is, zal vervelend gedrag een stuk minder voorkomen. Het doel van de Kanjertraining is om kinderen te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en ze bewust te maken van wat hun gedrag bij anderen teweegbrengt.

De Kanjertraining wordt aan alle leerlingen gegeven. Elke week staat 'De regel van de week' centraal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij kiezen voor vertrouwen
  • Wij volgen de Kanjerafspraken
  • Wij denken oplossingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Ark heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. Het laatste inspectiebezoek heeft plaatsgevonden op 10 juni 2013. Het rapport van bevindingen is te downloaden via de website van de inspectie.

Terug naar boven