Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In januari en juni nemen wij IEP toetsen af (midden en eind).
Wij kiezen voor toetsen die passen bij de leerontwikkeling van kinderen, we toetsen op maat. Op deze manier kunnen wij in kaart brengen wat de leerlingen kunnen, wat ze geleerd hebben in de voorgaande periode. Per groep monitoren we de groei en of de groep op, onder of boven de landelijke norm scoort. Die gegevens gebruiken we om te bepalen op welk niveau we de leerstof aan moeten bieden om de leerlingen een volgende stap te laten doorlopen.
De tussenresultaten worden op individueel niveau gebruikt om voor een leerling een ononderbroken ontwikkeling te realiseren. Op groepsniveau gebruiken wij de toetsgegevens om te reflecteren op ons onderwijskundig handelen. Hebben we de goede dingen gedaan? Hebben we de goede dingen goed gedaan? Wat kunnen we nog beter doen? Hoe doen we dat?
Op schoolniveau gebruiken we de tussenresultaten om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van verschillende groepen en van de ontwikkeling van vakgebieden op schoolniveau. Op basis van deze informatie kunnen we besluiten nemen over de manier waarop wij onderwijs organiseren en waar we zelf in willen groeien.
De school probeert gedurende de basisschool zoveel mogelijk uit de leerling te halen. Dit moet wel passend zijn bij het kind. Behalve de cognitieve vaardigheden, monitoren wij ook de sociaal emotionele ontwikkeling en persoonlijke kenmerken. Deze factoren samen zijn van belang om met ouders tot een goede schoolkeuze te komen.
De resultaten van IEP toetsen van de voorgaande jaren zijn uitgangspunt om te komen tot een voorlopig schooladvies in groep 7. Die wordt met ouders besproken.
In groep 8 wordt IEP toets in november afgenomen, waarna de school een adviesgesprek heeft met elke leerling en zijn/haar ouders. Voor de landelijke eindtoets in april, hanteren wij ook de IEP Eindtoets af. Deze resultaten zien we als een bevestiging van het advies dat met ouders en leerlingen is besproken. In ruim 90% van de gevallen komt dit overeen met het schooladvies. In de gevallen waar het verschilt, onderbouwen we in overleg met ouders wat het beste is voor de leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De leerlingen handhaven zich het best in de maatschappij als zij vaardigheden ontwikkelen om zich op een correcte manier te gedragen richting de medemens en de wereld om hen heen.
Om vaardigheden eigen te maken is kennis en inzicht nodig. Daarom sluiten we aan bij de dagelijkse situaties die zich voordoen.We gebruiken oefeningen en technieken van de Kanjertraining om veiligheid en vertrouwen in elke groep te bevorderen.
Net als bij volwassenen is ook goed kunnen communiceren een belangrijke vaardigheid.We oefenen manier van communiceren en gedrag om onze vaardigheden te verbeteren.
In het najaar van schooljaar 2021-2022 hebben we inspectiebezoek gehad. We zijn tevreden over het oordeel van de inspectie.
Temeer daar onze verwachtingen om voldoende te scoren op de indicatoren, bevestigd zijn. We herkennen ons in de aanbevelingen om ons onderwijs te verbeteren. Deze aanbevelingen verwerken we in onze jaarplannen.