Basisschool de Horizon

Hendriklaan 3 3481 VR Harmelen

  • Elke klas heeft een instructietafel waar kinderen extra begeleiding en instructie van de leerkracht kunnen krijgen.
  • Iedereen telt mee en we zijn samen verantwoordelijk voor een fijne en gezellige school. Daar staat KiVa voor!
  • Met Faqta werken we thematisch aan wereldoriëntatie. Kinderen komen in aanraking met techniek in combinatie met de 21st century skills.
  • De klassen zijn optimaal ingericht zodat ieder kind kan leren en werken op een manier die passend is.
  • Sinds januari 2016 zitten we in een nieuw en duurzaam gebouw. Het heeft extra brede gangen voor diverse activiteiten.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Horizon gebruiken wij verschillende meetinstrumenten om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. Daarbij vinden we de inbreng van de kinderen zelf erg belangrijk. De leerlingen houden een eigen portfolio bij waarin zij hun ontwikkeling in beeld brengen en volgen.

De leerlingen reflecteren met medeleerlingen en de leerkracht op hun ontwikkeling. Dit wordt zichtbaar door het bijhouden van het portfolio. Twee keer per jaar wordt in een portfoliogesprek met de leerkracht, de ouder(s) én het kind deze ontwikkeling uitgebreid besproken. De resultaten van methodetoetsen van verschillende vakken, eigen gemaakt werk in de werkboeken en overige activiteiten komen terug in de vorm van ik-doelen. Kinderen evalueren met deze ik-doelen in hoeverre zij een doel beheersen en waar nog extra oefening of extra ondersteuning bij nodig is. De leerkrachten helpen de kinderen hierbij. 

De leerlingen maken naast de methodetoetsen twee keer per jaar Citotoetsen. De resultaten van deze toetsen worden met de leerlingen bekeken en krijgen een plek in het portfolio. Het team analyseert de resultaten van de Citotoetsen op school- en groepsniveau en passen hun aanpak aan n.a.v. de resultaten. Zij bepalen wat er nodig is voor een specifieke groep of leerjaar. De onderwijsbehoeften (dat wat de leerling specifiek nodig heeft) die uit de analyses voortvloeien krijgen een plek in Leeruniek. Dat is het systeem wat de leerkrachten dagelijks inzetten om goed onderwijs te verzorgen voor alle leerlingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basisschool de Horizon worden de schooladviezen opgesteld door de adviescommissie. Deze commissie bestaat voor de voorlopige schooladviezen (eind groep zeven) uit:

  1. de mentorleerkracht
  2. een andere leerkracht uit Unit 2
  3. de intern begeleider
  4. de directeur

Voor de definitieve schooladviezen bestaat de commissie uit:

  1. de mentorleerkracht
  2. een andere leerkracht uit Unit 2
  3. de intern begeleider
  4. de directeur

Schooljaar 23-24

Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs veranderen. 

Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.

Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling.

Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets ziet er als volgt uit: 

  • Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies 
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).

De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (vo) gaan.

Binnen de gemeente Woerden en de gemeente Utrecht, waar onze leerlingen zoal naar uitstromen, zijn er nu veel ontwikkelingen op dit gebied. Dit betekent dat bovenstaand tijdpad mogelijk kan veranderen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het welbevinden van leerlingen heeft De Horizon hoog in het vaandel staan. Het creëren van een veilige leeromgeving is daarbij van groot belang.

Een positief welbevinden heeft een bewezen effect op het leren van leerlingen en daarom stellen wij hoge eisen aan de veiligheid op school. Het team biedt een continue aanpak gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en heeft met de aanpak specifiek de aandacht voor de veiligheid van ieder kind. Het team heeft een gedragen visie gericht op veiligheid en er met verschillende middelen voor gezorgd dat er een veilig leerklimaat gerealiseerd is waarbinnen alle leerlingen optimaal gedijen.

Het team zorgt ervoor dat er aandacht is en blijft voor de veiligheid en stelt dit als belangrijkste basis. Het veilige klimaat is de ideale voedingsbodem voor het werken in onze dynamische leeromgeving, zoals het werken in Units, waarbij samenwerking een belangrijk kenmerk is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS de Horizon heeft het volledige vertrouwen van de onderwijsinspectie.

OBS de Horizon heeft de beoordeling 'Goed' van inspectie. De standaarden waarin inspectie heeft bevonden dat we het heel goed doen zijn: onderwijsaanbod, didactisch handelen van de leerkracht, veiligheid, pedagogisch klimaat en kwaliteitszorg. 

Terug naar boven