Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Horizon wordt er in verschillende groeperingsvormen gewerkt.
De groepen 1 t/m 4 zijn verdeeld in twee combinatiegroepen: groep 1/2 en groep 3/4.
Twee keer per week vormen zij samen Unit 1, waarbij deze groepen door elkaar werken. De kinderen leren met én van elkaar binnen hetzelfde thema. Tijdens het Unitwerken is er aandacht voor de kernwaarden samenwerken, eigenaarschap, betrokkenheid en veiligheid. Het unitwerken zorgt, naast de organisatie in de combinatiegroepen, voor een goede voorbereiding op het werken in Unit 2.
De groepen 5 t/m 8 vormen samen Unit 2. De leerlingen werken door elkaar, waardoor er nog meer ruimte is voor het leren van en met elkaar. De organisatie van de unit ondersteund deze werkwijze.
De leerlingen in Unit 2 volgen de lessen op verschillende manieren. Er zijn leerjaargebonden vakken, vakken waarbij de leerlingen op niveau worden ingedeeld (bijvoorbeeld bij begrijpend lezen en Engels) en vakken waarbij thematisch, gemengd wordt gewerkt, zoals bij Faqta (wereld oriënterende vakken) en de creatieve vakken.
Basisschool de Horizon biedt een goede onderwijsleerplek aan. Een kind met dyslexie of andere leerproblemen is voor de Horizon geen probleem. Wij kunnen de lessen, instructies en materialen zodanig aanpassen, dat ze tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeftes van het kind, waardoor zij zoveel mogelijk onderwijs genieten binnen hun eigen groep.
Het kan gebeuren dat de onderwijsbehoeften van een kind complex en intensiever worden. Soms is de ondersteuning binnen de school dan niet voldoende. Wij zullen dan, met toestemming van ouders, een aanvraag doen bij het samenwerkingsverband. Ons samenwerkingsverband is Passenderwijs. Passenderwijs kijkt op dat soort momenten met ons mee naar passende ondersteuning binnen de school. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt in overleg met ouders gekeken naar een andere passende onderwijsvoorziening. Voor de ondersteuning vanuit Passenderwijs is een aanmeldtraject waar ouders intensief bij worden betrokken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit schooljaar gaan we verder met de ontwikkeldoelen vanuit ons schoolplan. De leerkrachten werken intensief samen in een professionele leergemeenschap Hoogbegaafdheid en in leerteams aan de doorontwikkeling van het aanbod voor rekenen en begrijpend lezen. De leerkrachten houden bij de ontwikkeling van deze thema's de ondersteuningsbehoefte van kinderen voor ogen.
Onze school is geen VVE-school. We werken echter wel samen met peuterspeelzaal en kinderdagverblijven in de buurt voor voor- en vroegschoolse educatie. In de kleutergroep en de midden- en bovenbouwgroepen is daarnaast veel aandacht voor een brede ontwikkeling van kinderen, zowel op cognitief als op sociaal vlak. Het goed Nederlands leren spreken en begrijpen valt onder taalontwikkeling. In de kleutergroep gebeurt dit veelal in de kring, tijdens spel en tijdens het werken met ontwikkelingsmaterialen. Voorgelezen boeken of behandelde woorden die bij een thema horen, worden regelmatig in een kleiner groepje herhaald. Ook in de midden- en bovenbouwgroepen is hier aandacht voor door veel aandacht te besteden aan lezen, schrijven, taal en woordenschat. Voor het bevorderen van de woordenschat kunnen wij tevens gebruik maken van materialen en kennis van collega-scholen binnen Stichting Klasse.