Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken in ons onderwijs de methodegebonden toetsen, maar ook het Cito leerlingvolgsysteem ('Leerling in Beeld'). Alle kinderen, behalve groep 1 en 2, maken de tussentoetsen van Cito. Deze worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Na analyse wordt besproken welke interventies nodig zijn. Vragen die daarbij gesteld worden zijn bijvoorbeeld: \"Heeft dit kind verlengde instructie nodig of kan het kind juist leerstof aan in een compactere vorm?\" Op deze manier streven wij naar 'onderwijs op maat'. Tevens kan er worden besproken of er intern of extern extra hulp of ondersteuning nodig is. Opvallende zaken betreffende uw kind worden altijd met u besproken.
Dat geldt ook voor onze jongste leerlingen (groep 1-2). Zij worden door middel van observaties gevolgd en de bevindingen worden vastgelegd in ons kleutervolgysteem 'Kleuter in Beeld'. Ook hier geldt dat opvallende zaken betreffende uw kind altijd met u worden besproken.De analyse kan op individueel niveau plaatsvinden, maar ook op groeps- of schoolniveau. De daarbij behorende interventies worden met het team afgestemd.
In een document dat schoolrapportage genoemd wordt, analyseren en verantwoorden wij hoe de leerlingen zich ontwikkelen op de genormeerde landelijke toetsen. Hierbij worden streefdoelen op groeps- en schoolniveau gesteld en in de schoolrapportage wordt verantwoord of deze behaald zijn. In de schoolrapportage wordt ook beschreven wat gedaan is of moet worden om de kwaliteit van de opbrengsten te borgen. De opbrengsten vanuit de schoolrapportage kunnen input geven aan het opstellen van het jaarplan.
In de kwaliteitsgesprekken verantwoorden wij de opbrengsten uit de schoolrapportage aan het bestuur en de inspectie. De schoolrapportage wordt tevens besproken met de MR en met twee andere collega-scholen. Dit laatste gebeurt om met en van elkaar te leren.
Gemiddeld genomen adviseren we de leerlingen zodanig dat ze een plek vinden die past bij het advies dat wij hen gaven. De meeste leerlingen zitten na 3 jaar nog op de plek die we hen geadviseerd hebben of iets hoger. Een verdere analyse van de resultaten hebben wij in de schoolrapportage opgenomen.
We werken we voor het volgen van de ontwikkeling van het kind met Parnassys en ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld/Kleuter in Beeld. Daarin registeren we bijvoorbeeld toetsuitslagen en algemene gegevens. Dat geeft ons de mogelijkheid om in te spelen op behoeften van kinderen op individueel- groeps- en schoolniveau. Vanaf dit jaar zijn we verplicht u te informeren dat deze gegevens ook gebruikt kunnen worden door een derde partij: Nationaal Cohort Onderzoek. Deze organisatie verwerkt gegevens om een anonieme rapportage te maken over het schoolsucces van kinderen op de middelbare school. Wij maken hier gebruik van, omdat het ons helpt om nog beter te bepalen wat de kinderen op onze school nodig hebben. Geeft u hiervoor geen toestemming, dan kunt u dat aangeven bij de privacyvoorkeuren in Parro.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden sociaal welbevinden een voorwaarde om tot leren te komen. Daarom nemen we elke twee jaar de leerlingtevredenheidsvragenlijst af en jaarlijks de vragenlijst sociale veiligheid (vanuit WMK: Werken Met Kwaliteitskaarten).
Daarnaast observeren we twee keer per jaar middels Kanvas (onderdeel van de Kanjertraining) en bespreken de resultaten met de intern begeleider. Vanuit de analyse stellen we sommige ontwikkeldoelen vast per klas en/of geven we hulp en ondersteuning aan individuele kinderen. Dit kan bijvoorbeeld een emotieregulatietraining zijn door de gedragsspecialist binnen de school of een verwijzing naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook kan het zijn dat we in de betreffende groepen extra Kanjertrainingsoefeningen inzetten. De resultaten van de sociale opbrengsten worden bij bijzonderheden teruggekoppeld aan de ouders/verzorgers.Elk jaar besteden we de eerste weken van het schooljaar aan groepsvorming, de zogenaamde 'gouden weken' en deze herhalen we na de kerstvakantie door middel van de 'zilveren' weken.
We hebben in elke klas gedragsregels met elkaar opgesteld en deze zijn opgehangen in elke klas.
Inspectie van het Onderwijs
De inspectie van het onderwijs ziet toe op de basiskwaliteit zoals beschreven in de wet. Dat doen zij aan de hand van een lijst onderwerpen (kwaliteitsgebieden). Voor het basisonderwijs zijn dat de volgende:
- Onderwijsproces: over de lesinhoud, de manier van lesgeven en differentiatie
- Schoolklimaat en veiligheid: over veiligheid en burgerschapsonderwijs
- Onderwijsresultaten: over de eindtoets
- Kwaliteitszorg: de wijze waarop de school zorgt dat onderwijs van goede kwaliteit is
Samengevat kijkt de inspectie of alle leerlingen zich veilig voelen, goed les krijgen en genoeg leren. De inspectie is bij ons geweest in 2013. Jaarlijks bespreekt de inspecteur met het bestuur of er risico's zijn gesignaleerd. Er zijn geen risico's op onze school, we hebben daarom basistoezicht.
In september 2024 zal er een externe audit worden gedaan bij ons op school, zodat we blijvend zicht houden op onze onderwijskwaliteit.
In het schooljaar 2023-2024 heeft de onderwijsinspectie een bestuurlijk onderzoek gedaan. De Stichting VCO scoort hierbij goed, alleen op het gebied van burgerschapsonderwijs is er een verbeteropdracht gegeven. Hiervoor is een ontwikkelteam op VCO-niveau geformeerd die het afgelopen schooljaar een VCO-visie op burgerschapsonderwijs hebben ontwikkeld. Komend schooljaar zullen we deze vertalen naar een school-specifieke visie en ontwikkelen we lessen in burgerschapsonderwijs.