KC De Elzenhof

Ondermaat 13 7772 JA Hardenberg

Schoolfoto van KC De Elzenhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen van de eindgroep hebben we aan het eind van afgelopen schooljaar d.m.v. de eindtoets kunnen meten. We hebben dit gedaan d.m.v. de DIA-eindtoets. Deze toets kan in één dagdeel gemaakt worden. 

In beginsel laten we alle leerlingen daaraan meedoen.(Voor sommige leerlingen kan op grond van wettelijke regelingen een uitzondering worden gemaakt. Leerlingen die zijn ingestroomd in groep 7 of 8 laten we wel standaard meedoen aan de eindtoetsen. 

We garanderen een zorgvuldige toetsafname, omdat we ons exact houden aan de voorschriften. De uitslagen worden met behulp van de normen in Analyse en waarderingen van opbrengsten primair onderwijs geanalyseerd. Daardoor weten we of de resultaten liggen op het niveau dat mag worden verwacht op grond van de leerlingenpopulatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de leerlingen in groep 1 en 2 worden bijgehouden in het LVS "Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind" in Parnassys.
De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er onderbouw geëvalueerd. Wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven wordt extra zorg en ondersteuning geboden.

We maken gebruik van de digitale verwerking van Gynzy in de groepen 4 tm 8 m.b.t. Rekenen, Spelling, Woordenschat en begr. lezen. Door de directe terugkoppeling krijgt zowel de leerkracht als de leerling inzicht in de behaalde resultaten t.o.v. de gestelde doelen die gezamenlijk worden vastgesteld.

Voor het monitoren van de individuele ontwikkeling van onze kinderen gebruiken wij vanaf level 3 het volgsysteem: DIATAAL.
Dit is een formatieve wijze van toetsen die aansluit bij onze missie en visie. Bij de DIA-toetsen vormt de toetsuitslag het startpunt voor leren, waarbij we de leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de groepsbesprekingen besproken. Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overstap naar het Voortgezet Onderwijs

Of het vmbo/havo/vwo voor uw kind haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de interesse, de motivatie en de aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we op De Elzenhof het maximale uit ieder kind te halen en er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van Voortgezet Onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen.

Verwijzingsprocedure Voortgezet Onderwijs
De LVS-toetsen (DIA-Taal) en de ontwikkelingen in de groei van de laatste 3 jaar geven een indicatie van het niveau voor de middelbare school. Daarnaast geeft ook de NSCCT een beeld van de capaciteiten van onze kinderen. In de loop van het laatste schooljaar zal er een informatieavond op school worden georganiseerd, waarbij iemand van het Vechtdal College uit Hardenberg voorlichting komt geven over het onderwijs dat gegeven wordt op de betreffende school. Daarnaast ontvangt u een uitnodiging voor de informatieavond van de Nieuwe Veste uit Hardenberg en het Greijdanus Hardenberg, die op eigen locatie verzorgd zal worden. Aan het eind van leerjaar 7 wordt een kijkadvies gegeven en in november wordt er aan de kinderen van het laatste leerjaar een voorlopig advies gegeven. Dit voorlopige advies wordt vastgesteld op basis van het leerlingvolgsysteem (waarin we de ontwikkeling van uw kind tijdens de gehele schoolperiode hebben gevolgd), de uitslagen van de NSCCT  en op basis van de concentratie, de werkhouding, de zelfstandigheid en de motivatie van het kind. Naar aanleiding van deze voorlopige adviezen kunnen ouders en leerlingen scholen voor Voortgezet Onderwijs bezoeken. In februari worden alle ouders met de leerlingen op school uitgenodigd voor het definitieve advies. Vanaf 2024 wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen. Hierdoor kan in een eerder stadium van het schooljaar informatie worden verkregen om te komen tot een passend schooladvies.  Ouders ontvangen van hun eigen kind een overzicht van de resultaten. De uitslag van de toets wordt meegenomen om naast gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte vaardigheden werkhouding en motivatie,  resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en  resultaten op schoolwerk, te komen tot een passend schooladvies. Nadat de definitieve adviezen verstrekt zijn, meldt de leerkracht van de eindgroep namens de ouders hun kind aan bij de school voor Voortgezet Onderwijs van hun keuze.
Wanneer de aanmeldingen zijn afgerond vindt een warme overdracht naar het VO plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“ De Elzenhof: Een fijne school” 

  • Met respect en vertrouwen. Het wezen van de opvoeding ligt in het waagstuk van het vertrouwen. Groeiende vrijheid is gerelateerd aan groeiende verantwoordelijkheid t.o.v. jezelf en de ander, waarbij “RESPECT“centraal staat.
  • Dit houdt in dat we elkaars sterke en zwakke kanten respecteren, waarbij de positieve waardering centraal staat.
  • De  Elzenhof wil een laagdrempelige ontmoetingsplaats zijn voor leerlingen en ouders met verschillende opvattingen, meningen en overtuigingen.
  • Binnen onze school willen wij een onderwijsklimaat creëren waarin verdraagzaamheid en respect voor de ander als vanzelfsprekend wordt beschouwd. 

Al deze zaken worden verwoord in onze leerling belofte:
Hier spelen, leren en werken we samen.
Wij helpen elkaar.
Bij ons mag je jezelf zijn en eigen keuzes maken.
Je krijgt op De Elzenhof de ruimte die je nodig hebt om te groeien.
Het is belangrijk dat jij je daarbij veilig voelt en leert met plezier. Daar zorgen we samen voor.

Wanner er aan deze belofte om welke reden dan ook niet wordt voldaan gaan we samen op zoek naar een oplossing.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen ( nemen en geven )
  • Vrijheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 is De Elzenhof door de  inspectie van het onderwijs bezocht.
De volgende beoordelingen werden toegekend,
Kwaliteitszorg:                   Voldoende
Kwaliteitscultuur:                Goed
Verantwoording en dialoog:  Voldoende

In de bijlage de conclusies van het rapport.

Terug naar boven