Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten van de leerlingen in groep 1 en 2 worden bijgehouden in het LVS "Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind" in Parnassys.
De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er onderbouw geëvalueerd. Wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven wordt extra zorg en ondersteuning geboden.We maken gebruik van de digitale verwerking van Gynzy in de groepen 4 tm 8 m.b.t. Rekenen, Spelling, Woordenschat en begr. lezen. Door de directe terugkoppeling krijgt zowel de leerkracht als de leerling inzicht in de behaalde resultaten t.o.v. de gestelde doelen die gezamenlijk worden vastgesteld.
Voor het monitoren van de individuele ontwikkeling van onze kinderen gebruiken wij vanaf level 3 het volgsysteem: DIATAAL.
Dit is een formatieve wijze van toetsen die aansluit bij onze missie en visie. Bij de DIA-toetsen vormt de toetsuitslag het startpunt voor leren, waarbij we de leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de groepsbesprekingen besproken. Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren.
https://www.diatoetsen.nl/over-diataal/visie/
De overstap naar het Voortgezet Onderwijs
Of het vmbo/havo/vwo voor uw kind haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de interesse, de motivatie en de aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we op KC De Elzenhof het maximale uit ieder kind te halen en er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van Voortgezet Onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen.
Verwijzingsprocedure Voortgezet Onderwijs
De LVS-toetsen (DIA-Taal) en de ontwikkelingen in de groei van de laatste 3 jaar geven een indicatie van het niveau voor de middelbare school. Daarnaast geeft ook de NSCCT een beeld van de capaciteiten van onze kinderen. In de loop van het laatste schooljaar zal er een informatieavond op school worden georganiseerd, waarbij iemand van het Vechtdal College uit Hardenberg voorlichting komt geven over het onderwijs dat gegeven wordt op de betreffende school. Daarnaast ontvangt u een uitnodiging voor de informatieavond van de Nieuwe Veste uit Hardenberg en het Greijdanus Hardenberg, die op eigen locatie verzorgd zal worden. Aan het eind van leerjaar 7 wordt een kijkadvies gegeven en in november wordt er aan de kinderen van het laatste leerjaar een voorlopig advies gegeven. Dit voorlopige advies wordt vastgesteld op basis van het leerlingvolgsysteem (waarin we de ontwikkeling van uw kind tijdens de gehele schoolperiode hebben gevolgd), de uitslagen van de NSCCT en op basis van de concentratie, de werkhouding, de zelfstandigheid en de motivatie van het kind. Naar aanleiding van deze voorlopige adviezen kunnen ouders en leerlingen scholen voor Voortgezet Onderwijs bezoeken. In februari worden alle ouders met de leerlingen op school uitgenodigd voor het definitieve advies. Dit jaar is voor het eerst in februari de doorstroomtoets afgenomen. Hierdoor kan in een eerder stadium van het schooljaar informatie worden verkregen om te komen tot een passend schooladvies. Ouders ontvangen van hun eigen kind een overzicht van de resultaten. De uitslag van de toets wordt meegenomen om naast gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte vaardigheden werkhouding en motivatie, resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en resultaten op schoolwerk, te komen tot een passend schooladvies. Nadat de definitieve adviezen verstrekt zijn, meldt de leerkracht van de eindgroep namens de ouders hun kind aan bij de school voor Voortgezet Onderwijs van hun keuze.
Wanneer de aanmeldingen zijn afgerond vindt een warme overdracht naar het VO plaats.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
“ De Elzenhof: Een fijne school”
- Met respect en vertrouwen. Het wezen van de opvoeding ligt in het waagstuk van het vertrouwen. Groeiende vrijheid is gerelateerd aan groeiende verantwoordelijkheid t.o.v. jezelf en de ander, waarbij “RESPECT“centraal staat.
- Dit houdt in dat we elkaars sterke en zwakke kanten respecteren, waarbij de positieve waardering centraal staat.
- KC de Elzenhof wil een laagdrempelige ontmoetingsplaats zijn voor leerlingen en ouders met verschillende opvattingen, meningen en overtuigingen.
- Binnen onze school willen wij een onderwijsklimaat creëren waarin verdraagzaamheid en respect voor de ander als vanzelfsprekend wordt beschouwd.
Al deze zaken worden verwoord in onze leerling belofte:
Hier spelen, leren en werken we samen.
Wij helpen elkaar.
Bij ons mag je jezelf zijn en eigen keuzes maken.
Je krijgt op De Elzenhof de ruimte die je nodig hebt om te groeien.
Het is belangrijk dat jij je daarbij veilig voelt en leert met plezier. Daar zorgen we samen voor.Wanneer er aan deze belofte om welke reden dan ook niet wordt voldaan gaan we samen op zoek naar een oplossing.
In 2019 is De Elzenhof door de inspectie van het onderwijs bezocht.
De volgende beoordelingen werden toegekend,
Kwaliteitszorg: Voldoende
Kwaliteitscultuur: Goed
Verantwoording en dialoog: VoldoendeIn de bijlage de conclusies van het rapport.