KC De Elzenhof

Ondermaat 13 7772 JA Hardenberg

Schoolfoto van KC De Elzenhof

Het team

Toelichting van de school

Indeling pedagogische groepen en leerkrachten schooljaar 2023-2024

Groep Viooltje
ma tm di: Trijnie Huisjes
woe tm vr:  Jenneke Brand

Groep Madeliefje
ma tm di: Henrieke Stroeve
wo tm vr: Sandra vd Vinne

Groep Pinksterbloem
ma: Gerina Willems
di tm vr:  Betty de Haan

Groep Korenbloem
ma tm wo: Ina Bosch
do tm vr:   Gerina Willems

Groep Iris
ma tm vr: Mernik Brink

Groep Anemoon
ma tm vr: Sabine Poortman

Groep Zonnebloem
ma tm wo: Marlon Scholten
do tm vr  : Ruth Flim

Groep Klaproos
ma: Ruth Flim
di tm vr: Irene Hallink

IB-er onderbouw: Wilma Dijkhuis
IB-er bovenbouw: Tineke Broekroelofs

Ondersteuning alg: Calada Boerman (onderwijs assistent)
Administratie: Rian Kleinjan

Op werkdagen zijn de leerkrachten buiten de lesuren telefonisch bereikbaar op tel.nr. 0523-271574
Voor e-mailadressen zie de website

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht kunnen wij voor vervanging putten uit de invalpool van stichting Chrono. De leerkrachten uit de invalpool worden o.a.  ingezet voor vervanging bij ziekte maar ook wanneer langdurig verlof moet worden ingevuld. 
De directie kan een verzoek uitzetten bij het mobiliteitscentrum ObT ( onderwijs bureau Twente ). Zij koppelen het verzoek aan een invaller.
Wanneer bij plotseling noodzakelijk verlof er geen invaller beschikbaar is wordt de vervanging zo mogelijk intern geregeld. Dit kan door inzet van een leerkracht die beschikbaar is voor ondersteuning of door inzet van een IB-er of de directeur.
Door toenemende personeelstekorten komt het voor dat vervanging niet geregeld kan worden. In dat geval zou het kunnen voorkomen dat we genoodzaakt zijn groepen samen te voegen of een groep naar huis te sturen.
Wij streven er naar om u hier dan minimaal 1 dag van tevoren over te informeren.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op De Elzenhof vanuit het concept Coöperatief Onderwijs.

Coöperatief Onderwijs is een onderwijsconcept waar vanuit het basisprincipe eigenaarschap wordt samengewerkt. Dit zie je niet alleen terug in het pedagogisch- en didactisch handelen binnen de school, maar ook in de teamcultuur en het leiderschap.
Coöperatief Onderwijs kiest geen partij voor ‘het kind centraal’ of ‘de leraar centraal’, maar combineert beide. Het maakt dat Coöperatief Onderwijs een alomvattend concept is waarbij alle facetten van het onderwijs aan bod komen. Zo wordt de school een samenhangend geheel en is het daarmee waardevoller dan de optelsom van afzonderlijke acties en ontwikkelingen.

De schooldag bestaat uit zes duidelijk te onderscheiden blokken, drie blokken pedagogiek, drie blokken didactiek. 
De school is opgebouwd uit een onderbouw en een bovenbouw team met elk eigen leerlijnen voor alle vakken (SLO leerlijnen).
Leerkrachten begeleiden kinderen in een eigen basisteam (pedagogische groep) en geven instructies in kleine leerteams die kunnen bestaan uit kinderen uit verschillende basisteams.
In de didactische blokken werken de kinderen zelfstandig aan hun weektaak en krijgen zij instructie, op hun niveau, in kleine groepen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We delen onze pedagogische en didactische blokken in met behulp van de dagritme – kaarten en tijdwijzer.
Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit.  In level 1 en 2 worden de activiteiten bij de gestelde doelen gekoppeld aan thema's ( bijv. school, vakantie, herfst, lente) om deze betekenisvol te maken.
Voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind maken wij gebruik van de leer- en ontwikkelingslijnen van het jonge kind van Parnassys.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Coöperatief Onderwijs Lesrooster in 6 blokken  

Globaal is onze onderwijstijd als volgt verdeeld:

8.30 – 9.00   Pedagogisch blok 1                          
                    Begroetingsmoment                        
                    Aandacht eigen emotie                        
                    Aandacht voor elkaar, gericht op overeenkomsten                        
                    Bijbelverhaal /zingen                        
                    Dagtaak plannen n.a.v. de weektaak

9.00 – 10.15  Didactisch blok 1                     Instructie rekenen                        
                     Werken aan de weektaak

Pauze – speelkwartier 

10.30-10.45    Pedagogisch ondersteuningsmoment
                      Terugkoppeling – executieve functies – reflectie en plannen (feedback) 
                      Hoe heb je gewerkt, wat was het resultaat             
                      Inplannen van het volgende blok  

10.45 -12.00   Didactisch blok 2                      instructie taal                       
                      Werken aan de weektaak  

12.00-12.15    Pedagogisch ondersteuningsmoment

12.15-12.45    Pedagogisch blok 2                      Middagpauze – eten, drinken, spelen  

12.45-13.00    Pedagogisch ondersteuningsmoment 
                      Inplannen de dagtaak
                      Waar ga je aan het werk met wat?     

13.00-14.15    Didactisch blok 3                      Instructie vakken buiten rek en taal                        
                      Werken aan de weektaak                        

14.15-14.30    Pedagogisch blok 3
                      Terugkoppeling – executieve functies – reflectie en plannen (feedback) 
                      Hoe heb je gewerkt, wat was het resultaat?
                      Persoonlijk doel voor morgen – waar ga je opletten – stellen eigen doelen
                      Voorlezen 

De instructie en oefentijd( werken aan de weektaak) vindt plaats in de didactische blokken.
Op deze wijze is er 18 uur effectieve lestijd beschikbaar. Het zwaartepunt hierbij ligt op de basisvaardigheden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

    Op onze school stemmen wij het onderwijs zo goed mogelijk af op wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en om zich te ontwikkelen. Kinderen met extra onderwijsbehoeften zijn welkom op onze school. Wij hebben, binnen de grenzen van onze mogelijkheden, onder meer een aanbod voor leerlingen met taal-leesproblemen, met rekenproblemen, voor leerlingen met een beneden-gemiddelde intelligentie en voor leerlingen met sociaal emotionele- en gedragsproblemen.  Wij ontwikkelen ons in het werken met meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij de begeleiding van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Verder is aan onze school een orthopedagoog verbonden en kunnen we gebruik maken van specialisten die werken voor het samenwerkingsverband Passend onderwijs Veld Vaart & Vecht. Wanneer we zorgen hebben over de ontwikkeling van een leerling, delen we deze zorgen vanaf het eerste moment van signaleren met de ouders. We willen de ervaringskennis van ouders benutten voor de begeleiding op school. We zien school en ouders als partners die samen optrekken om een kind met extra onderwijsbehoeften zo optimaal mogelijke ontwikkelingskansen te bieden. Sommige leerlingen hebben meer zorg en/of ondersteuning nodig dan onze school kan bieden. Dan zoeken we samen met de ouders naar een passende oplossing


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door verandering in ons onderwijs concept, waarbij eigen groei centraal staat en instructie in kleine groep wordt vormgegeven, zijn wij beter in staat in te spelen op de individuele leerbehoeften van onze kinderen. De vorming van een KC geeft ons de mogelijkheid om vroegtijdig leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in beeld te krijgen en hier zo mogelijk op in te spelen.
Dit houdt niet in dat we aan alle ondersteuningsbehoeften kunnen voldoen. Wanneer dit niet het geval is zullen we samen met de ouders zoeken naar een passende oplossing.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2022-2023 noemen wij ons een Kindcentrum.
De samenwerking met stichting Welluswijs heeft ertoe geleid dat wij aan het eind van deze schoolplanperiode als een eenheid kinderopvang, peuterspeelzaal en onderwijs vanaf 4 jaar vorm geven.

Vanaf schooljaar 2023-2024 kunnen wij dagopvang ( 0-4jaar ), VSO/BSO, Peuterspeelzaal en onderwijs 4 tm 12 jaar aanbieden op de locatie van De Elzenhof.

Voor inlichting over de mogelijkheden, neemt u dan gerust contact op.

Terug naar boven