Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken op De Elzenhof vanuit het concept Coöperatief Onderwijs.
Coöperatief Onderwijs is een onderwijsconcept waar vanuit het basisprincipe eigenaarschap wordt samengewerkt. Dit zie je niet alleen terug in het pedagogisch- en didactisch handelen binnen de school, maar ook in de teamcultuur en het leiderschap.
Coöperatief Onderwijs kiest geen partij voor ‘het kind centraal’ of ‘de leraar centraal’, maar combineert beide. Het maakt dat Coöperatief Onderwijs een alomvattend concept is waarbij alle facetten van het onderwijs aan bod komen. Zo wordt de school een samenhangend geheel en is het daarmee waardevoller dan de optelsom van afzonderlijke acties en ontwikkelingen.De schooldag bestaat uit zes duidelijk te onderscheiden blokken, drie blokken pedagogiek, drie blokken didactiek.
De school is opgebouwd uit een onderbouw en een bovenbouw team met elk eigen leerlijnen voor alle vakken (SLO leerlijnen).
Leerkrachten begeleiden kinderen in een eigen basisteam (pedagogische groep) en geven instructies in kleine leerteams die kunnen bestaan uit kinderen uit verschillende basisteams.
In de didactische blokken werken de kinderen zelfstandig aan hun weektaak en krijgen zij instructie, op hun niveau, in kleine groepen.
We delen onze pedagogische en didactische blokken in met behulp van de dagritme – kaarten en tijdwijzer.
Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. In level 1 en 2 worden de activiteiten bij de gestelde doelen gekoppeld aan thema's ( bijv. school, vakantie, herfst, lente) om deze betekenisvol te maken.
Voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind maken wij gebruik van de leer- en ontwikkelingslijnen van het jonge kind van Parnassys.
Coöperatief Onderwijs Lesrooster in 6 blokken
Globaal is onze onderwijstijd als volgt verdeeld:
8.30 – 9.00 Pedagogisch blok 1
Begroetingsmoment
Aandacht eigen emotie
Aandacht voor elkaar, gericht op overeenkomsten
Bijbelverhaal /zingen
Dagtaak plannen n.a.v. de weektaak9.00 – 10.15 Didactisch blok 1 Instructie rekenen
Werken aan de weektaakPauze – speelkwartier
10.30-10.45 Pedagogisch ondersteuningsmoment
Terugkoppeling – executieve functies – reflectie en plannen (feedback)
Hoe heb je gewerkt, wat was het resultaat
Inplannen van het volgende blok10.45 -12.00 Didactisch blok 2 instructie taal
Werken aan de weektaak12.00-12.15 Pedagogisch ondersteuningsmoment
12.15-12.45 Pedagogisch blok 2 Middagpauze – eten, drinken, spelen
12.45-13.00 Pedagogisch ondersteuningsmoment
Inplannen de dagtaak
Waar ga je aan het werk met wat?13.00-14.15 Didactisch blok 3 Instructie vakken buiten rek en taal
Werken aan de weektaak14.15-14.30 Pedagogisch blok 3
Terugkoppeling – executieve functies – reflectie en plannen (feedback)
Hoe heb je gewerkt, wat was het resultaat?
Persoonlijk doel voor morgen – waar ga je opletten – stellen eigen doelen
VoorlezenDe instructie en oefentijd( werken aan de weektaak) vindt plaats in de didactische blokken.
Op deze wijze is er 18 uur effectieve lestijd beschikbaar. Het zwaartepunt hierbij ligt op de basisvaardigheden.
Op onze school stemmen wij het onderwijs zo goed mogelijk af op wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en om zich te ontwikkelen. Kinderen met extra onderwijsbehoeften zijn welkom op onze school. Wij hebben, binnen de grenzen van onze mogelijkheden, onder meer een aanbod voor leerlingen met taal-leesproblemen, met rekenproblemen, voor leerlingen met een beneden-gemiddelde intelligentie en voor leerlingen met sociaal emotionele- en gedragsproblemen. Wij ontwikkelen ons in het werken met meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij de begeleiding van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Verder is aan onze school een orthopedagoog verbonden en kunnen we gebruik maken van specialisten die werken voor het samenwerkingsverband Passend onderwijs Veld Vaart & Vecht. Wanneer we zorgen hebben over de ontwikkeling van een leerling, delen we deze zorgen vanaf het eerste moment van signaleren met de ouders. We willen de ervaringskennis van ouders benutten voor de begeleiding op school. We zien school en ouders als partners die samen optrekken om een kind met extra onderwijsbehoeften zo optimaal mogelijke ontwikkelingskansen te bieden. Sommige leerlingen hebben meer zorg en/of ondersteuning nodig dan onze school kan bieden. Dan zoeken we samen met de ouders naar een passende oplossing
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door verandering in ons onderwijs concept, waarbij eigen groei centraal staat en instructie in kleine groep wordt vormgegeven, zijn wij beter in staat in te spelen op de individuele leerbehoeften van onze kinderen. De vorming van een KC geeft ons de mogelijkheid om vroegtijdig leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in beeld te krijgen en hier zo mogelijk op in te spelen.
Dit houdt niet in dat we aan alle ondersteuningsbehoeften kunnen voldoen. Wanneer dit niet het geval is zullen we samen met de ouders zoeken naar een passende oplossing.
Vanaf schooljaar 2022-2023 noemen wij ons een Kindcentrum.
De samenwerking met stichting Welluswijs heeft ertoe geleid dat wij aan het eind van deze schoolplanperiode als een eenheid kinderopvang, peuterspeelzaal en onderwijs vanaf 4 jaar vorm geven.Vanaf schooljaar 2023-2024 kunnen wij dagopvang ( 0-4jaar ), VSO/BSO, Peuterspeelzaal en onderwijs 4 tm 12 jaar aanbieden op de locatie van De Elzenhof.
Voor inlichting over de mogelijkheden, neemt u dan gerust contact op.