Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Sinds schooljaar 2015-2016 maakt Kindcentrum de Vlinder gebruik van de eindtoets van Route 8. Dit is een digitale adaptieve toets die in ongeveer 4 uur afgenomen kan worden. In principe nemen alle leerlingen uit groep 8 deel aan deze toets. Alleen zeer moeilijk lerende kinderen, of leerlingen die korter dan 4 jaar in Nederland wonen, zijn niet verplicht de toets te maken. Wanneer ze wel deelnemen telt de uitslag niet mee met het groepsgemiddelde. De toets wordt afgenomen conform de daarvoor geldende regels. De uitslag wordt geanalyseerd, waarbij gekeken wordt of de resultaten op niveau zijn en welke onderdelen op schoolniveau aandacht vragen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de onderbouw wordt gewerkt met de "leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind" uit ParnasSys. Door middel van observaties worden kansen en bedreigingen gesignaleerd en kan het onderwijs daarop worden afgestemd. In groeps- en leerlingbesprekingen worden deze observaties gedeeld en worden interventies besproken.
Daarnaast worden vanaf groep 3, twee keer per jaar de Cito-toetsen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen (vanaf groep 4) afgenomen. Voor technisch lezen maken we gebruik van de DMT en AVI toetsen voor alle leerlingen. Uiteraard wordt per kind gekeken of er op deze toetsen voldoende ontwikkeling te zien is en of er interventies voor dit kind nodig zijn. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd op leerling-, groep- en schoolniveau. Zo krijgen we zicht op de sterke en zwakkere kanten in ons aanbod. Hier kunnen we ons handelen en aanbod op afstemmen.
Ook nemen we in de groepen 5 en 6 de NSCCT af. Deze niet schoolse cognitieve capaciteitentoets geeft een indruk van het leerpotentieel van de leerling. In groep 7 volgt de NIO. (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau)
De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om bijvoorbeeld een orthopedagoog in te schakelen. Ook kunnen de analyses gebruikt worden om te bepalen welke (team)scholing wenselijk is.
Tot slot geven de methode gebonden toetsen aan of we op de goede weg zitten en waar extra hulp/instructie gewenst is. Dit kan op groeps- en leerlingniveau zijn.
Doubleren of klas overslaan
Bij de overgang naar een volgend schooljaar gebruiken we de volgende criteria:
- Groep 1-2: In de kleutergroepen maken we gebruik van de Leerlijnen in ParnasSys. Hierin houdt de leerkracht door middel van observaties de ontwikkeling van het kind bij. Als hieruit blijkt dat een kind nog niet toe is aan de volgende groep, gaat de leerkracht samen met de IB-er in overleg met de ouders. Hierin wordt de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind besproken en wordt samen met de ouders besloten welke groep past bij het kind. Wanneer ouders en school het niet eens kunnen worden, ligt de uiteindelijke beslissing bij de school.
- Groep 3-7: Via het leerlingvolgsysteem en de methodetoetsen volgen we de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Als hieruit blijkt dat een kind nog niet toe is aan de volgende groep, gaat de leerkracht samen met de ib-er in overleg met de ouders. Hieruit volgt een advies van school. Wanneer ouders en school het niet eens kunnen worden, ligt de uiteindelijke beslissing bij school.
- Groep 1-7: bovenstaande geldt ook als een leerling zou kunnen versnellen.
Eind groep 7 krijgen de leerlingen van Kindcentrum de Vlinder hun voorlopig schooladvies. Dat advies is gebaseerd op verschillende gegevens die verzameld zijn. Als eerste kijken we naar de resultaten die gehaald zijn op de leerlingvolgsysteem toetsen die de kinderen elk half jaar maken en de methodetoetsen. Daarnaast wordt eind groep 7 de NIO afgenomen. Tot slot wordt er gekeken naar de werkhouding en motivatie van de leerling. Deze gegevens samen bepalen het voorlopig advies.
In groep 8 wordt rond november bekeken of dit voorlopig schooladvies hetzelfde blijft, of bijgesteld moet worden op grond van resultaten of werkhouding. Ook wordt besproken wat de wens van de leerling is.
Wanneer de resultaten van de doorstroomtoets binnen zijn, krijgt de leerling zijn/haar definitieve advies. Dit advies is gelijk aan het voorlopig advies of wordt naar boven bijgesteld als de doorstroomtoets dat aangeeft en dat ook de wens van de leerling en ouders is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Vlinder is een school waar een ontspannen sfeer heerst en waarbij de kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig en veilig voelen. Wij monitoren dit door één keer per 2 jaar een enquête sociale veiligheid bij leerlingen, ouders en leerkrachten af te nemen.
We zien het als onze taak om de leerlingen te begeleiden op weg naar een zinvolle plaats in onze multiculturele maatschappij. Wij zijn trots op de diversiteit in onze klassen. Het geeft onze leerlingen een brede en onbevooroordeelde kijk op de samenleving. Naast kwalitatief goed onderwijs, streven wij er ook naar om goede burgers voor de toekomst af te leveren.
In de bijlage vindt u het inspectierapport dat is opgesteld na het bezoek van inspectie in 2017.