Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In het schooljaar 2022-2023 hebben 17 leerlingen meegedaan aan de IEP eindtoets. Dat was het tweede jaar dat onze school mee heeft gedaan aan de eindtoets.
De uitslag van de eindtoets was conform de verwachtingen die de leerling, ouder en school hadden.
Enige voorzichtigheid is geboden bij het interpreteren van de eindtoets. Luister de podcast van Karin Heij. Zij vertelt in de podcast "meesterwerk, wat telt en vertelt de eindtoets ons" heel goed waarom wij twijfels hebben over de eindtoets.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We vinden het belangrijk om zicht te hebben op de ontwikkeling van kinderen. We volgen de ontwikkeling op de volgende manieren.
- dagelijkse observaties van de leerkracht
- bekijken van het dagelijks werk in de groep
- portfolio bijhouden
- toetsen die bij de methode horen (denk aan dictee of rekentoets)
- IEP leerlingvolgsysteem https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-leerlingvolgsysteem
Met deze "middelen" volgen we de kinderen en kijken we waar zij zitten in hun ontwikkeling. Het voornaamste is dat er ontwikkeling is die passend is bij het kind.
De ontwikkeling van iedere leerling bespreken we 3 keer per jaar met leerling, ouder en leerkracht tijdens het portfoliogesprek.
In het schooljaar 2022-2023 hebben 17 kinderen uit groep 8 de school verlaten. Eén leerling uit groep 7 is vervroegd naar het voortgezet onderwijs uitgestroomd.
IPC kent 8 persoonlijke doelen:
-Aanpassingsvermogen
-Communicatie
-Samenwerking
-Onderzoek
-Moraliteit / Ethiek
-Veerkracht / Volharding
-Respect
-Bedachtzaamheid
De persoonlijke doelen zijn verweven in de IPC thema's en in de reguliere schooltijd. Dat houdt in dat de lessen zo worden gegeven dat kinderen voortdurend ervaringen opdoen die prikkelen en aanzetten tot oefenen of inzicht verkrijgen in de bovengenoemde doelen. Het zijn dus geen woorden op een poster, maar ze liggen daadwerkelijk aan de basis van hoe we kinderen willen laten leren, voelen, denken en handelen.
Deze doelen komen terug in het portfolio onder het kopje "zo werk" en "zo ben ik".
De inspectie heeft in 2020 ons bestuur bezocht, hieruit voortvloeiend zijn een aantal scholen bezocht. Onze school is hierbij niet bezocht door de inspectie.
Alle scholen van stichting Spaarnesant worden één keer in de twee jaar bezocht door een audit team. Het audit team loopt een dag mee op school en spreekt kinderen, ouders en medewerkers. Na afloop presenteert het audit team de bevindingen aan het team.
In juni 2022 is IKC De Argonauten bezocht door een Audit team. Het Audit team heeft geconstateerd dat de basiskwaliteit op orde is. Als zeer positief werd de sfeer, veiligheid en aanbod genoemd. Ontwikkelpunten zijn het aanbod aan meerbegaafden en daarbij de zicht op ontwikkeling.
Om intern de kwaliteit te monitoren vult directie, in samenwerking met het team, jaarlijks een zelfevaluatie in op basis van de inspectie indicatoren.
Naast het bovenstaande zal er in 2023 een collegiaal waarderend onderzoek plaatsvinden. Hierbij stelt de school een vraag aan de groep collega's die de school komt bezoeken.