IKC De Argonauten

Nicolaas van der Laanstraat 25 2013 BL Haarlem

  • In de zand/water ligt ook wel eens wat anders.
  • Kinderen maken hun eigen schimmen theater in de zon
  • Kinderen krijgen een persoonlijk welkom.
  • Op de leerwand is het (leer)proces van de groep zichtbaar
  • Binnen het thema kunnen kinderen spelen op verschillende plekken

Het team

Toelichting van de school

Het Team van IKC de Argonauten is enthousiaste groep leerkrachten. onderwijs ondersteuners en pedagogisch medewerkers. In totaal werken er 28 mensen op IKC De Argonauten. Hiervan zijn er 24 vrouw en 4 man. Het team is een mix van leeftijd en ervaring.

Omdat IKC De Argonauten pas 7 jaar bestaat, werken de meeste medewerkers nog niet zo lang op IKC De Argonauten. Tot nu is het team heel stabiel en zijn er in de afgelopen jaar 2 medewerkers vertrokken. Eén omdat zij buiten het onderwijs is gaan werken en de ander omdat hij een baan op Bonaire heeft geaccepteerd.

Naast de vaste team leden zijn er 3 vakdocenten. De vakdocent bewegingsonderwijs is 4 dagen in de week aanwezig, de vakdocent Engels en Muziek zijn 1 dagdeel in de week aanwezig. Zij geven hun lessen volgens een vast rooster.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Medewerkers op school hebben verlof tijdens de schoolvakanties. Het kan voorkomen dat een leerkracht ziekteverlof of studieverlof moet opnemen. We zullen altijd proberen om vervanging te regelen voor een zieke of studerende leerkracht.

Zoals reeds bekend is er een groot personeels tekort binnen het onderwijs. Vervanging regelen is enorme uitdaging. We hebben een vervangingsprotocol. Het protocol wordt ieder jaar met alle ouders gedeeld en is op te vragen op de directie. In het protocol staat beschreven welke stappen we ondernemen om een klas op te vangen bij afwezigheid van een leerkracht. 

Het kan voorkomen dat het ons niet lukt om een klas/klassen op te vangen. We vragen dan om je zoon/dochter een dag thuis te houden of we bieden thuisonderwijs i.p.v. fysiek onderwijs..


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC De Argonauten gebruiken we de hele school om te leren. Iedere klas heeft zijn eigen lokaal waar de groepsactiviteiten en instructies plaatsvinden. Naast het lokaal gebruiken de kinderen het leerplein, de gang, de keuken etc. om in te leren. 

Het gebouw heeft van binnen een moderne inrichting waar kinderen zich "vrij" kunnen bewegen. Door het gebruik van glas zijn de kinderen zichtbaar voor leerkrachten en kinderen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Door lerend spelen zijn de kinderen de hele dag aan het leren. Er is een vaste structuur in de dag die de kinderen houvast geeft. Hierdoor is er een afwisseling in een geleide opdracht en vrije opdracht. In de groepen 1-2 maken we gebruik van de Early Years van IPC.

Meer informatie

https://ieyc-nederland.nl/

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

's Morgens krijgen de kinderen de vakken rekenen, lezen en spelling met behulp van een reguliere methode. Taal integreren wij binnen het IPC thema. We volgen daarbij de doelen die ervoor een jaargroep zijn gesteld. 

In de middag werken we samen met de kinderen aan het IPC thema. Dat zijn verschillende lessen waarbij de kinderen kennis, vaardigheden en ervaringen opdoen binnen de vakgebieden kunstzinnige vorming, techniek, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde, muziek.

https://ipc-nederland.nl/het-ipc-curriculum/

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons shoolondersteuningsprofiel (=SOP) staat beschreven welke zorg wij aan onze leerlingen kunnen geven en waar onze grenzen liggen.Het SOP is op te vragen bij de IB of directie van de school.

In de dagelijkse lespraktijk van de school houdt dit het volgende in. Voor de vakken rekenen, lezen, begrijpend lezen en spelling bieden we de instructie op 3 niveaus aan.

Met de kinderen bespreken we: ben je het aan het leren, kan je het met hulp of kan je het zelf. Het kan per vak of doel afhangen op welk instructieniveau de kinderen zitten.De meeste kinderen hebben genoeg aan basis instructie en verwerking. Meestal is dan de groepsuitleg voldoende om een stapje verder te komen, de verwerking te kunnen maken en het doel te kunnen bereiken. De groep die meer zorg nodig heeft zal na of voor de basisinstructie extra uitleg/hulp van de leerkracht of ondersteuner krijgen in de klas of op het leerplein. De kinderen die het doel al (bijna) hebben bereikt, zullen sneller aan de slag gaan en naast de verwerking een plusaanbod krijgen in de groep.

Tijdens de IPC lessen zal er geen aanbod zijn op 3 niveaus. Aan het begin van de IPC les is het doel helder en gaan de kinderen aan de slag om een stapje verder op de ontwikkelingslijn te komen. Bij ieder IPC thema hebben we 1 assessmentdoel dat centraal staat en wat de leerkracht met de leerlingen volgt. Bijvoorbeeld: groep 3-4 ik kan suggesties ter verbetering van mijn eigen werk aangeven.Tijdens IPC lessen stelt de leerkracht gericht vragen op het assessmentdoel.

Het kan voorkomen dat kinderen, om uiteenlopende redenen, vastlopen en daardoor ander gedrag aan vertonen. Wanneer dit gedrag externaliserend is, kan het voorkomen dat wij het op school niet aankunnen. Samen met ouders en het samenwerkingsverband gaan we dan op zoek naar een passende plek buiten onze school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het ondersteuningsaanbod wordt door de leerkracht aangeboden. Waar mogelijk zal een onderwijsondersteuner in de klas of aan individuele kinderen hulp bieden op cognitief en/of sociaal emotioneel aanbod.

De IB specialisten ondersteunen de leerkrachten met hun expertise. De expertises zijn gedrag, lezen en rekenen. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC de Argonauten is een Integraal Kind Centrum (IKC) dat geleid wordt door 1 leidinggevende. Wij zijn een organisatie waar kinderen van 0 tot 13 jaar terecht kunnen. In een IKC zijn onderwijs, een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang voor kinderen samengevoegd. Kinderen bewegen zich dagelijks tussen thuis, kinderopvang, school en buurt  Hoe klein zij ook zijn, hun wereld is groter dan je denkt. Wanneer de overgang tussen die verschillende omgevingen soepel verloopt, hebben alle betrokkenen daar baat bij. Het kind voelt zich veilig en gekend, omdat het omringd wordt door vertrouwde gezichten die elkaar aanvullen in hun pedagogische benadering. 

Op IKC De Argonauten wordt er gewerkt vanuit één team met één pedagogische visie en kijken alle betrokken organisaties op dezelfde manier naar de kinderen en naar ouders.

Terug naar boven