Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De Hannie Schaftschool maakt gebruik van het gelijke dagen model. Hierdoor zijn de kinderen van half negen tot twee uur 's middags op school. In die tijd zijn er twee pauzes voor de kinderen. De kinderen spelen buiten met daarvoor of erna een moment waarop zij hun meegebrachte 'pauzehap' en lunch kunnen nuttigen.
Omdat de groepsleerkrachten zelf voor de begeleiding en de toezicht voor de kinderen zorgen is er voor hen geen mogelijkheid om pauze te nemen. Om hier aan tegemoet te komen geldt de afspraak dat de leerkracht tijdens het lunchen van de kinderen geen lesactiviteit verzorgt. Op die manier kan de leerkracht toch wat ontspannen. De echte pauze van de leerkrachten is na twee uur 's middags.
Tijdens het eerste eet en drink moment van de dag verzorgt de leerkracht wèl een educatieve activiteit. Denk hierbij aan voorlezen, het bespreken van het talent van de week of samen met een van de leden van de leerlingenraad input uit de klas ophalen voor de leerlingenraad.
Het team van de Hannie Schaftschool werkt inmiddels al ruim 10 jaar volgens de principes van PBS. Dit houdt kortweg in dat wij onze leerlingen goed gedrag aanleren. Het gebruik van PBS waarborgt een veilig en plezierig schoolklimaat en dat kun je duidelijk merken wanneer je door onze school loopt. Leerkrachten die bij ons op school werken, hebben allemaal de cursus gevolgd en hebben daar een certificaat voor behaald of zijn intern opgeleid volgens het protocol inwerken van nieuwe medewerkers.
Daarnaast werken wij met de methode Kwink voor het sociaal emotioneel leren. Kinderen wordt met deze methode actief geleerd hoe ze zich in bepaalde situaties kunnen gedragen. Kwink is een mooie aanvulling op de aanpak PBSDaarnaast kent de school een aandachtsfunctionaris kindermishandeling. Deze functie is er op gericht om teamleden alert te maken op signalen van kindermishandeling. Daarnaast volgt de aandachtsfunctionaris de stappen uit de zogenaamde 'meldcode kindermishandeling' wanneer daar aanleiding toe is.