Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De uitdaging voor iedere leerkracht, ook de leerkracht in een kleutergroep, is om betekenisvol, gedifferentieerd en doelgericht onderwijs te realiseren. Daarbij is een inspirerende, leerzame, stimulerende (speel) leeromgeving met ruimte voor eigen initiatief van kinderen een voorwaarde.
Juist in de kleutergroepen (groepen 1 en 2) is er een schat aan leer-, ontwikkelings- en spelmaterialen te vinden. Zo maken hoeken een belangrijk deel uit van de groepsruimte. Hoeken bieden mogelijkheden voor spel, ontwikkeling en samenwerken. Deze krachtige speel- /leeromgeving kenmerkt zich doordat ze:
- uitnodigend, veilig en aantrekkelijk is;
- mogelijkheden voor exploratie op meerdere niveaus heeft;
- kinderen er zelfstandig aanwezig kunnen zijn;
- verschillende ontwikkelingsmogelijkheden bieden.
Een krachtige speel-/leeromgeving alleen is niet voldoende, er zal ook sprake moeten zijn van een beredeneerd aanbod. Dat betekent dat het kind het (les)aanbod krijgt dat het nodig heeft om een volgende stap in de ontwikkeling te kunnen maken.
Op BS Op Weg kenmerkt zich het leren van kleuters door veel ruimte te geven voor spel. Wij zorgen ervoor dat dit leren betekenisvol wordt door de activiteiten tot één geheel te maken door te werken rond een thema (bijvoorbeeld: lente, kerst, de brandweer). Voor de invulling van onze kring- en lesactiviteiten, observatie en registratie gebruiken wij de methode Kleuterplein.
Aantal lesuren per week:
- groep 1: 22.25 uur
- groep 2: 24 uur
Op BS Op Weg krijgen leerlingen ten minste 7.520 uren onderwijs gedurende hun schoolloopbaan.
In de eerste vier schooljaren (onderbouw) is dit ten minste 3.520 uur onderwijs. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit ten minste 3.760 uur onderwijs. Scholen mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen onder de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur.Aantal lesuren per week:
- groep 3-4: 24 uur
- groep 5 t/m 8 : 25.75 uren
Bij het plannen van de leertijd hebben basisvaardigheden als taal, lezen en rekenen, mede gelet op het persoonlijke en maatschappelijke belang hiervan, prioriteit. Deze vakken zijn de basis waarop andere leerstofgebieden ontwikkeld kunnen worden. Bij de uitvoering hiervan houden wij ons in principe aan de voorgeschreven tijdsindeling die de methodes adviseren. Daarnaast zetten we, naar aanleiding van observaties en toets analyses, extra tijd in voor versterking van deze basisvakken. In de praktijk betekent dit dat taal-, lees- en rekenonderwijs samen ongeveer 60 tot 65 % van het totaal aantal lesuren in de week bestrijken.
BS Op Weg biedt passend onderwijs zodat leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften een ambitieus ontwikkelperspectief geboden wordt en zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Dit op een voor de leerling zoveel mogelijk passende onderwijsplek.
Alle leerlingen krijgen een passend onderwijs aanbod dat zo inclusief mogelijk, zo licht mogelijk, zo dichtbij mogelijk wordt georganiseerd in samenwerking met betrokken onderwijs- en jeugdhulppartners.De school heeft haar onderwijs zo ingericht dat:
- vroegtijdige leer- en opvoedproblemen worden gesignaleerd
- een veilig (sociaal) schoolklimaat voor alle leerlingen geboden wordt
- een aanbod te creëren is voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie
- een afgestemd aanbod tot stand gebracht wordt voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie
- een aanpak gericht op het voorkomen van gedragsproblemen geboden wordt.
De school houdt in haar onderwijs rekening met de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. De school heeft het pedagogisch klimaat duidelijk beschreven en met het hele schoolteam in de dagelijkse praktijk uitgewerkt. Hierbij werkt de school via duidelijke afspraken aan het voorkomen van sociaal emotionele problematiek en gedragsproblemen. Deze afspraken zijn op de school in te zien.
De school ontwikkelt een pedagogische aanpak waarin leerlingen met ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD en autisme goed gedijen. De school richt haar onderwijs hier op in en schoolt de leerkrachten hiertoe. De school staat open voor een gesprek met ouders over de opvang van leerlingen met meer ingewikkelde of intensieve ondersteuningsvragen.BS Op Weg is echter niet in staat om alle leerlingen met zeer specifieke ondersteuningsbehoeften altijd op te vangen.
Het samenwerkingsverband ondersteunt de school, indien nodig, bij het vinden van een juiste onderwijsplek buiten de eigen basisschool.
De ondersteuningsmogelijkheden van de school kunnen begrensd worden door verschillende oorzaken. De complexiteit of meervoudigheid van de problematiek bij een individuele leerling kan een grens voor de school zijn.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is onze ambitie om in te blijven zetten op het behalen van voor het kind en de groep kinderen passende resultaten op de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen. Het versterken van het rekenonderwijs en het verbeteren van het taalaanbod en het onderwijs aan het Jonge Kind hebben onze specifieke aandacht.
Het is onze ambitie om een veilig pedagogisch klimaat te borgen, behouden en aan te scherpen. In schooljaar 2023-2024 is het fundament onder ons pedagogisch klimaat herzien, zodat (oud-)leerlingen nu en in de toekomst kunnen uitgroeien tot sociaal en maatschappelijk competente mensen.
Op basisschool Op Weg kenmerkt zich het leren van kleuters door veel ruimte te geven voor spel. Wij zorgen ervoor dat dit leren betekenisvol wordt door de activiteiten tot één geheel te maken door te werken rond een thema.
Voor het dagelijks en systematisch observeren en registreren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten daarvan, gebruiken wij Kleuterplein en Kleuter in Beeld.
Iedere kleuter heeft recht op een beredeneerd aanbod van lesactiviteiten, die passen bij zijn belevingswereld. De leraren stellen een themaplanning op waarin de doelen uit het beredeneerde aanbod zijn opgenomen. De planning waarborgt dat we alle doelen van de leerlijnen voor taal, rekenen, motoriek en spel systematisch en regelmatig aan alle kinderen aanbieden.